Permalänk
Medlem

Glocalzone, bra eller anus?

Hej!
Min flickvän ska plugga i jönköping. Hon har nu flyttat in i ett hus som skrivit kontrakt med Telia att hyresgästerna endast får använda telias tele/data tjänster, vilket är helt idiotiskt eftersom telia är de dyraste leverantörerna som finns (måste alltså betala startavgifter och månadsavgifter för teleabbonemang och ADSLabbonemang).

Min tanke var att använda glocalzone. Har fått reda på att glocalnet har en antenn installerad på taket där hon ska flytta in. Då kan man betala 250kr och få surfa gratis en hel termin. Endast 1mbit iof, men mer behövs inte.

Nu vill jag veta från er om glocalnets tjänst är stabil. Nån som testat deras tjänst? är ni nöjda? har man alltid uppkoppling, eller tappar man anslutningen till och från?

skriv vad ni vet!

tack på förhand
/Lunkan

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Varför inte vända sig till hyresgästföreningen och kolla med dom om hyresvärden verkligen får göra så som du beskriver det har gjorts gällande internet/tele? Iofs skulle jag inte godta sådana villkor oavsett hur desperat jag var i att hitta lgh för sådana hyresvärdar skall man inte hyra av utan skulle hellre sätta upp ett tält och surfa med 3G isf ;).

Permalänk
Medlem

anledningen till att det blivit så är för att Telia har investerat mycket pengar i byggnaderna (husen är helt nybyggda) och på så sätt lyckats förhandla sig till det avtalet. Om det är rätt eller inte är en annan sak, men som det ser ut nu så får hyresgästerna endast använda sig av telias tjänster.

Jag ska se till att hon kontaktar hyresgästföreningen och se vad de säger.

Nån mer som har nåt konkret ang. glocalzone?

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Avstängd

hur i hela friden kan dom kontrollera telefonledningarna?
har dom typ monopol i stationen då eller?

Permalänk
Medlem

jag tycker det låter lika konstigt som ni.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Avstängd

är du säker på att det inte är någon typ av fiber dom menar med bara telia

Permalänk
Medlem

nopes! nu har iof inte jag varit i kontakt med dem, och jag vet inte hur mycket jag kan lita på att min flickvän får fram rätt info, men som det lät så måste hon alltså skaffa ett telefonabbonemang för att kunna få internet, och då låter det ju väldigt mycket som att det är adsl...

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Avstängd

Har du adressen?

Gå in på:
http://www.bredband.com/wps/portal/privat/bestall?page=new&WC...

Kryssa i "Saknar fast teleabonnemang" , lämna telefonnummer fältet tom...

Och se helt enkelt om den ger något...

Permalänk
Medlem

Tycker att det hela låter en aningen mysko. trist att stå utan valmöjlighet. Har annars en så fruktansvärt usel erfarenhet av Glocalnet och deras tjänster, Har snart varit utan bredband under fyra månader efter en flytt och får låna grannens... så knäckande...

Permalänk
Medlem

Varför inte surfa via 3? Kolla här http://www.tre.se/templates/Broadband.aspx?id=27918 och gör en kalkyl på vad som blir billigast + att med 3 så kan man ju sätta sig ute o surfa när vädret är fint vilket det iofs inte varit i år men det är en annan femma.

Då kan hon telefonera via Skype som kostar 200:-/år med Skype out och en fast kostnad av 23:-/mån där den enda kostnaden blir uppkopplingsavgiften vid samtal till fast telefoni.

Kan väl inte vara så att man är tvungen att ha tele/internet från Telia om man inte vill?

Permalänk
Medlem

Ja varför inte mobilt bredband?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

jo, det är ju det jag pratar om. Glocalzone är ju glocalnets lösning för mobilt bredband. WIFI i alla större städer. Om det kostar 250kr för 6 månader slår det ju även 3s lösning, inte prestandamässigt, men rent prismässigt, vilket är hennes primära mål - så billigt som möjligt. Hon kan förstås inte surfa var som helst då, men det ska ju bara användas hemma hos henne.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Har du adressen?

Gå in på:
http://www.bredband.com/wps/portal/privat/bestall?page=new&WC...

Kryssa i "Saknar fast teleabonnemang" , lämna telefonnummer fältet tom...

Och se helt enkelt om den ger något...

Jag är fortfarande 100 på att dom inte kan styra telefonledningarna

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att det var tillåtet att tvinga någon att använda en viss operatör. Kan vara så att telia har avtal med bolaget om att erbjuda sina tjänster mer aggresivt mot de boende typ.

Permalänk
Medlem

Då huset är helt nybyggt borde de rimligtvis ha dragit in fiber. Då är det ganska naturligt att Telia har monopol på den linan.

Att Telia skulle ha ensamrätt att leverera telefoni och adsl låter väldigt kontigt. Speciellt med tanke på att Telia nyligen har tvingats låta andra operatörer använda deras utrustning i telestationerna. Om det faktiskt skulle vara så illa så är nog PTS intresserade att höra talas om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu har jag ringt telia själv, och tydligen är vissa av personalen där helt inkompetenta!

Det stämmer att telia har ett avtal att som enda företag leverera tv/tele/data lösning till fastigheten. MEN till väldigt förmånliga priser... Personen i kundservice som min flickvän pratade med påstod att det var en adsl lösning, och en jävla massa bök var tvungen att göras.

När jag ringde idag och ifrågasatte det, eftersom inget analogt nät är installerat i fastigheten (såg den första gången idag), det sitter ett stativ med ingående koppar till, och att det finns nätverksuttag i hela lägenheten, så blev det plötsligt väldig skillnad. Nu får hon 100/10 för 350kr/månad, gratis tv, och utan att behöva aktivera IPtelefoni...

skumt att vissa får jobba i kundservice!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Förmånligt och förmånligt? Betalar fn 149:- för 10/10 fiber och efter 0070930 blir det 169:-/mån iofs utan tv som går på 69:- så 238:-/mån för Internet och tv. Så sådär jättebilligt är det inte och absolut inte väldigt förmånliga priser förutom Telia då :rolleyes:.

Permalänk
Medlem

det är förmånliga priser för att vara telia

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Varför inte surfa via 3? Kolla här http://www.tre.se/templates/Broadband.aspx?id=27918 och gör en kalkyl på vad som blir billigast + att med 3 så kan man ju sätta sig ute o surfa när vädret är fint vilket det iofs inte varit i år men det är en annan femma.

Då kan hon telefonera via Skype som kostar 200:-/år med Skype out och en fast kostnad av 23:-/mån där den enda kostnaden blir uppkopplingsavgiften vid samtal till fast telefoni.

Kan väl inte vara så att man är tvungen att ha tele/internet från Telia om man inte vill?

att surfa via 3g är sjukt segt. Man tröttnar ganska snabbt. Turbo-3g har jag iofs aldrig testat, men det finns väl mest i sthlm?
glocalzone lär ju vara hyffsat mycket snabbare..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunkan
nu har jag ringt telia själv, och tydligen är vissa av personalen där helt inkompetenta!

Det stämmer att telia har ett avtal att som enda företag leverera tv/tele/data lösning till fastigheten. MEN till väldigt förmånliga priser... Personen i kundservice som min flickvän pratade med påstod att det var en adsl lösning, och en jävla massa bök var tvungen att göras.

När jag ringde idag och ifrågasatte det, eftersom inget analogt nät är installerat i fastigheten (såg den första gången idag), det sitter ett stativ med ingående koppar till, och att det finns nätverksuttag i hela lägenheten, så blev det plötsligt väldig skillnad. Nu får hon 100/10 för 350kr/månad, gratis tv, och utan att behöva aktivera IPtelefoni...

skumt att vissa får jobba i kundservice!

Nu ska vi se: Telia ADSL 24/1 + TV (månadsavgift och kortavgift) = 519,5 kr/månad.
Det är förmånligt som f*n sett utifrån telias priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Nu ska vi se: Telia ADSL 24/1 + TV (månadsavgift och kortavgift) = 519,5 kr/månad.
Det är förmånligt som f*n sett utifrån telias priser.

inte om man även tar bindningstiden i åtanke (12 månader)

till saken hör att hon bara ska bo där 6 månader, så då blev det problem...
nu är det ingen bindningstid och 1 månads uppsägningstid.

Visa signatur

Näää...