Permalänk
Medlem

939 kort som fortfarande uppdateras

Hejsan,

jag undrar om det finns nåt bra 939 kort som fortfarande uppdateras med nya bios osv?
Har ett Asrock dual sata och det verkar ju vara ganska dött. Sen är väl ULi kretsen inte kanon heller?

Är det bättre att köra en nvidia om jag sitter med nvidiakort?

Permalänk
Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Inte för att vara petig Bagheera men om du har varit med sedan 2001 på forumet, borde du veta vad som har hänt med ULi tillverkaren. Om du inte vet det, så kan jag berätta för dig att nVIDIA köpte upp dem... och en kort tid senare lade de ned hela tillverkningen. Då kunde ex. ASRock fortsätta att tillverka vettiga moderkort med det chippet. Tillverkaren ULi vågade bryta nya marker som de andra tillverkarna inte vågade göra ex. ASRock kort med stöd både för AGP och PCI-E grafikkort på samma moderkort. De var en ny "fläkt" på marknaden, med nya idéer och god kunskap för framtiden och sågs som ett mycket farligt hot till den gamla draken nVIDIA - som fick bokstavligt talat panik när de såg att många prismedvetna kunder köpte andra moderkort än med ex. nVIDIA chippet på och det var den anledningen att de tog ett stort ekonomiskt steg och köpte upp hela ULi tillverkaren.

Så det är också därför det inte längre finns nya Bios versioner eller andra mjukvaror till just ASRock Dual SATA2, som även jag har i min låda utan det är bara att gilla läget, tyvärr och använda de så länge de fungerar eller så länge man är nöjd med dem. Vill du veta mer om det med ULi så har det postas mycket om det tidigare på forumet och du kan själv söka upp dessa länkar om du vill.

På dig fråga om olika hårdvara, så kan man i allmänhet säga att det finns inte någon större fördel idag att ha exempelvis moderkort och grafikkort från samma tillverkare. Annat var det i begynnelsens bardom för många år sedan, då kunde man vinna framför allt lite högre stablitet då de olika hårdvarorna stötte varandra i olika sammanhang. I dag följer nästan alla tillverkarna till punkt och pricka redan vedertagna standardnormer/ISO-normer för elektronikindustrin och det är en överenskommelse som bl.a. just har kommit till för att köparna ska kunna välja fritt olika hårdvara efter önskemål och behov utan att det skapas olika konflikter med hårdvarorna - ex. moderkort med olika chipset, processor, minnen, grafikkort och annan ansluten hårdvara.

När det gäller moderkort, finns det några fler tips.
MSI K8N Neo4-F Version 3.0 och K8T Neo2-F Version 2.0

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=249&...
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=208&...

Jag kan upplysa dig om att jag är på väg att köpa ett K8N Neo4-F V3.0 och ha det som ett reservkort i första hand till mitt ASRock då jag inte tänker byta ut mitt 939-system på länge. Det kan köpas för ca 600 kr. Det ska fungera bra och har även överklockningsmöjligheter men akta dig för version 1.0, den ger mest huvudvärk hos många ägare om man tittar runt på några stora datorforums vad de skriver om kortet. Då jag tänker syssla med extrem överklockning eller har behov av SLI-grafik, behöver jag inte köpa ett dyrt värsting kort för mina användningsbehov.

Sedan är det som du skriver, att 939-systemet är i praktiken redan dött, nästan alla har lagt ned tillverkningen på delarna redan och om några månder gissningsvis, finns det då inga nya moderkort att få tag på om de ska vara vettiga att använda. Så funderar du på att skaffa dig ett till moderkort - vänta inte för länge bara om du vill köpa ett nytt kort som är vettigt. Det är mitt råd.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hej,

tack för ditt långa och utförliga svar saint och tack för tipsen på kort.
Har iofs förstått att ULi är uppköpt, men tänkte att det kanske fanns eldsjälar som forsätter uppdatera biosen som ocw eller liknande.
Det är lurigt vad som är värt att lägga pengar på i tillfället dock. Är eventuellt sugen på att sälja mitt asrock om du e sugen på att ha ett likadant i reserv.

Funderar på att alltingen köpa mig en ny s939 processor eller ta o köpa ett am2 kort och en billig processor till det för att sedan köpa en av de nya Phenom. Men då får man jui tne socket am2+.
Ska dock heller inte vara så stor skillnad mellan det och am2.

Tack
/Bagheera

Permalänk
Medlem

Hej igen,

När nVIDIA har köpt upp ULi så förfogar de nu även om rättigheterna kring Bios mjukvaran. Då det inte längre finns några nya utgåvor att utgå ifrån för de tidigare eldsjälarna på ex. OCW, för att modifiera dem kan de inte gå vidare med detta. Sedan sätter även nVIDIA i praktiken stopp om det är några tappra eldsjälar, som är duktiga programmerare, att försöka utveckla helt egna nya Bios till befintliga moderkort. För då klampar man in på bl.a. ägarrätter och olika patent och blir det en anmälan till domstol, blir det som oftast att sådana killar och tjejer förlorar målen som kan bli väldigt kostsamma. Sedan ska man ha i bakhuvudet att 939-systemet är snart helt borta och det finns ingen större mening längre att försöka få fram bättre Bios till en döende plattform.

Nästa sak är också att 939-systemet i nästan fullt utvecklat och det går inte att plocka ut så mycket mer prestanda än vad de bästa moderkorten kan ge. Trots att den är ett på "pappret" ett gammalt system idag, så är prestanda skillnaden i genomsnittlig datoranvändning inte stor mellan ett nytt AM2-system. Det som framförallt skiljer är att minnesbrandbredden/hastigheten är något högre med DDR2 minnen mot DDR1 minnen. Något som kan märkas på väldigt tunga grafik- och processor krävande program ex. matematiska program och CAD. Men för den genomsnittliga datoranvändaren som använder datorn till ex. kontorsgöromål, surfa på Internet, spela ett och annat spel då och då samt lyssna lite på musik, har inget behov att tömma sin "spargris" bara för att köpa det senaste tekniken och mer eller mindre ett helt nytt datorsystem. Samma sak är det med operativsystemen, där många sitter kvar med äldre utgåvor från Microsoft (eller på Linux) eller har redan Win XP i sitt system och känner att varför skaffa Vista idag när det kostar en del extra med pengar, framförallt för företag och myndigheter, samt att det är fortfarande mycket problem med Vistan och att det finns ännu inte fullt stöd hos ex. tredjeparts tillverkarna av olika mjukvaror för just Vista. På grund av stora krav världen över av många olika typer av brukare ex. Asien med Japan i spetsen och Europa med EU i spetsen, har Microsoft tvingats att förlänga livslängden för XP ända fram till år 2010 - naturligtvis mot sin vilja, som trodde att folk i allmänhet skulle glatt vilja uppgradera till Vista grundversion för 32-bitars datorsystem. Sedan har jag läst nyligen på Internet att, enligt rykterna som går, blir inte Vistan inte lika långlivad som Win XP har varit och kan kanske redan år 2010 ersättas med ett annat OS. Stämmer det, så kan det också vara en av anledningarna till varför bl.a. många företag och olika myndigheter fortfarande sitter kvar med ex. Win 98, Win 2000 och nu även Win XP och vill vänta med OS byte till nästa generation OS efter Vistan. Tiden får väl utvisa vad som sker framöver med datortekniken och mjukvaror i allmänhet.

Ja, det är väldigt "lurigt" just nu, som du skriver, att välja vad man ska lägga sina surt förvärvande pengar på vad gäller datorhårdvara. Vi står inför ett större teknikskifte inom kort, både hos Intel och AMD (de bäge har redan flaggat för marknaden/köparna om vad som är på gång) med nya plattformar som innehåller 4 kärnor hos prestanda systemen (enkla datorsystem kommer ha 1-2 kärnor bra länge till), med snabbare DDR3 minnen, en ny utvecklad grafikorts buss - PCI-E2 (eller vad den kommer att kallas) för en nästa generation grafikkort, en vidareutveckling av SATA2 standarden - vet ej om SATA3 hinner införas någon gång under år 2009 annars blir det år 2010. Då är även nästa grafikstöd DX11 på gång för spelsidan.

Det är din huvudvärk men om du inte har behov av att ha det senaste i teknikväg eller har inte väldigt gott om pengar, så är min åsikt att det är dumt att idag skaffa sig ett nästan helt nytt datorsystem ex. AM2 med nya DDR2 minnen som snart ska ersättas med DDR3 minnen (som redan har börjat komma ut på marknaden). Jag kan berätta hur jag tänker göra - det finns mer postat om det på forumet tidigare av mig. Jag ska försöka hålla liv i min plattform till någon gång år 2009 med mindre uppgraderingar under resans gång. Jag har idag en SD 3700+ processor, som uppfyller mina behov idag men okej, skulle man komma över en snabbare Opteron X2 till en vettig peng kanske man gör ett byte i framtiden och jag har bl.a. 2GB ram också. Så det som står på tur är att få fram ett till moderkort att ha som reserv i första hand, där MSI kortet är det vettigaste valet för mig (det ska kunna överklockas ganska bra ex. det finns de som har nått över 300FSB - beror på processor och minnen också). Det som står på tur efter det, är t.ex. troligtvis byte av mitt snart 4 år gamla Tagan 480w nätdel (som fortfarande fungerar väl men hur länge till?), sedan blir det väl ett nytt grafikkort (har nu ett Asus 7600GT grafikkort) och en ny skärm (sitter nu på en ca 6 år gammal Samsung 959NF). Med andra ord, jag kan hålla liv i mitt system flera år till om jag så önskar utan att behöva ruinera min ekonomi på att köpa ett helt nytt system, där dagens system med bl.a. DDR2 minnen, är redan snart gamla och ändå kan ha ett användbart datorsystem till den dagen den nya tekniken är helt inne på marknaden samt att barnsjukdomarna är lösta. För mig betyder det att jag får försöka hålla ut tiden i ca 2 - 2½ år till, vilket ska inte vara en omöjlighet om man inte har mer extrema krav på prestandan eller har ett behov att ha den senaste tekniken, något som jag inte har idag för mitt sätt att använda datorn till.

Du kanske känner till det redan, men processorer och minnen brukar i allmänhet hålla längre fysiskt sätt än vad moderkort brukar göra därav mina tankar på ett nytt dugligt moderkort att köpa in som reserv. Då det inte längre tillverkas nya ASRock kort, känns det tråkigt för mig om det går sönder innan det är dags att byta ut hela plattformen enligt min plan om ca 2 - 2½ år.

Måhända att jag kanske nu har rubbat dina tankar men jag hoppas det är förlåtligt. Du har av mig fått ett tips vad du kan göra med ditt 939-system och det är nu upp till dig vad du själv beslutar att göra med det... det är ditt datorbehov, önskan och ekonomi, som avgör om du ska idag köpa in dig på ett ny plattform eller inte.

Men om du trots allt beslutar om plattformsbyte... så kan det finnas i min bekantskapskrets någon som kan vara intresserad av att ha ett till ASRock moderkort som reserv om priset är överkomligt.

Det var säkert något för dig att fundera över skulle jag gissa på eller hur?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Hej,

tack för ditt långa och utförliga svar saint och tack för tipsen på kort.
Har iofs förstått att ULi är uppköpt, men tänkte att det kanske fanns eldsjälar som forsätter uppdatera biosen som ocw eller liknande.
Det är lurigt vad som är värt att lägga pengar på i tillfället dock. Är eventuellt sugen på att sälja mitt asrock om du e sugen på att ha ett likadant i reserv.

Funderar på att alltingen köpa mig en ny s939 processor eller ta o köpa ett am2 kort och en billig processor till det för att sedan köpa en av de nya Phenom. Men då får man jui tne socket am2+.
Ska dock heller inte vara så stor skillnad mellan det och am2.

Tack
/Bagheera

Hmm, om du väljer att uppgradera processorn finns det oftast snabba processorer till socket 939 på tradera.se. Hittade till exempel denna: http://www.tradera.com/AMD_Athlon64_4600_X2_Socket_939-auktio...

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB