Stödjer OSX + Cocoa interfaceflip?

Permalänk
Medlem

Stödjer OSX + Cocoa interfaceflip?

Tja!

Vissa dashboard widgets har så att den vanliga sidan har det "vanliga" innehållet och så flippar man runt fönstret så är det inställningarna på baksidan.

Går detta även att göra i "vanliga" program? Alltså tex ha webbläsarfönstret på ena sidan och inställningarna på andra sidan och man byter sida genom antingen ett kortkommando eller via en ikon?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry för att jag undviker svaret, men, överdrivna effekter är bara drygt. Programmera det som ett sheet som dras ut istället så får du en "standard-look" som ändå är rätt snygg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med, försöker få allt så minimalt och stilrent som möjligt när jag tex gör hemsidor men i detta fallet så är ett sheet som dras ut alderles för litet, visst man kan göra så att det dras ut över hela arbetsytan men då kan man lika gärna flippa sida, det är inte bara inställningar heller som är tänkt att vara på baksidan, har endel andra saker som är tänkt att få plats också.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Ta en titt på Core Animation som kommer i Leopard

http://www.apple.com/se/macosx/leopard/technology/coreanimati...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det finns inget inbyggt stöd för det i Cocoa. Du skulle kunna göra det själv såklart, men det blir nog mer arbete än det är värt, utan tillgång till Core Animation.

Permalänk
Medlem

Ok, vi programmet är tänkt att vara klart i början av 08 så då kommer vi att ha tillgång till Core Animation.
Hur är Core Animation uppbyggd, är det en full nativ standard eller är det något krafs som döljer den riktiga arbetsytan och lägger på ett visuellt skal på orginalprogrammet eller "sammarbetar" Cocoa och Core Animation.
Kass förklaring men hmm någon som förstår vad jag menar?

Av Apples beskrivning så låter det nästan som Flash fast för desktopprogram.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

De flesta implementationsdetaljer kring Core Animation är fortfarande under NDA, så det som står på apple.com är väl det enda som är publikt tillgängligt egentligen. Men nej, det är väldigt väl integrerat i Cocoa, så om du jobbar med NSView kommer det vara enkelt att applicera animationseffekter på dem. Alla animationer du ser i Mac OS X 10.4 idag är konstruerade med Core Animation i 10.5, dvs dem i Dock, Front Row, iChat, osv.