Permalänk
Inaktiv

100Mbit/s Eskilstuna Stadsnät?

Enligt Eskilstuna Energi & Miljö som äger Stadsnätet säger de att hastigheten är obegränsad i fibern och det som begränsar uttaget är operatörerna och utrustningen i huset.

Varför vill ingen operatör köra högre hastighet än 10/10? Är det väldigt dyrt för en operatör att gå upp till 100/100 eller som BBB 100/10?

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med både Eskilstuna Energi & Miljö och Blixtvik angående en höjning av hastigheten till 100/100.
Eskilstuna E&M har sagt i säkert ett år att nätet pallar 100/100.. De sa även till mig att någon gång i Nov/Dec 2006 skulle alla papper vara klara så att de kunde erbjuda aktörerna i nätet att sälja 100/100 tjänster.

Senast jag pratade med Blixtvik (I början av januari), som jag använder, sa de så här:
Jag stötte på Eskilstuna stadsnät i mitten på december och de svarade såhär” Allt pekar på att vi kan lansera 100-tjänster i början av året och vi beklagar att det tagit mer tid är vad som var planerat.” Så snart så!

Har inte orkat skicka något mer mail efter det, men funderar på att göra det då jag inte direkt tycker mars är i början av året längre..

Permalänk
Inaktiv

Då verkar det som att de skyller på varandra, med andra ord? Känns sugit när vi nyss byggt ett nät i huset som klarar 1Gb/s, sen är det lustigt att de inte levererar mer tjänster i nätet, som tex hyrfilm, spel m.m

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd möjligen men anyways.

Jag var också i kontakt med en på EM och han sa att allt ligger på leverantörerna nu. Detta var i början av året jan/feb ungefär. Han nämde också att inom en månad eller så så borde leverantörerna vakna till liv.

Dock har jag inte hört något mer...

Ingen annan som sitter med lite info om när det kan tänkas hända? Jag menar 10/10 känns ju lite 2002

Permalänk
Inaktiv

Just nu har stadsnätet problem med tillförlitligheten verkar det som. Jag har ett ärende som ligger sedan aug 2006 och det är fortfarande samma fel. Övriga i huset upplever samma problem....så det där med att högre hastighet ligger på operatörerna kanske inte är hela sanningen. Operatörerna kanske inte tycket stadsnätet håller någon större kvalité?

Permalänk
Medlem

Att det ligger/har legat på operatörerna tror jag inte en sekund på!
Har varit i kontakt med flera av leverantörerna och de säger att de vill släppa 100/100 tjänster.

Kontaktade Blixtvik nyligen igen angående frånvaron av fler publika IP-adreser än en och fick till svar att inom två veckor skulle detta fixas, i svaret stod även att de förmodligen kommer att kunna lansera en snabbare tjänst nu under Maj. Hur det blir med det återstår att se..

Vad är det du har för problem iigloo?
Skulle tro att det ligger något i det du säger om att stadsnätet håller låg kvalitet. Problemet med flera publika ip-adresser som jag haft sedan jag bytte till Blixtvik i höstas är enligt dem hos stadsnätet problemet ligger.. Och det har fortfarande inte blivit fixat..

Permalänk
Inaktiv

Mitt problem är packetloss och svajig ping. Helt omöjligt att spela onlinespel, streama video och audio. Mitt ADSL är MYCKET stabilare och snabbare. Problemet har pågått snart i ett år och E&M vet fortfarande inte vad det beror på.

Energi & Miljö bör se över kvaliteten på sina underleverantörer/byggare såsom BikAB. Switcharna är det nog inget fel på, men däremot är jag VÄLDIGT skeptisk till kvalitén på fibern och fastighetsnätet.

Permalänk
Medlem

Har fått veta nu att 100/10, samt 100/100 tjänst kommer att erbjudas till Blixtviks kunder om 2 veckor.

iigloo: Vad har du för operatör?
Pingen kan skilja mycket mellan olika operatörer..

Permalänk
Inaktiv

Nu finns Blixtvik som enda operatör med 100/10 och 100/100 i Eskilstuna stadsnät. Hoppas övriga operatörer hänger på. Är blixtvik nåt att ha?

ChRiiLLe: Jag kör med Telia. Testerna visar att problemet ligger i stadsnätet och inte på Telias sida. E&M håller på och felsöker, men de verkar inte ha någon större fart.

Permalänk
Medlem

iigloo: Såg det med, har redan skickat ett mail angående uppgradering

Jag är verkligen nöjd med Blixtvik, får både bra hastighet och ping. Tror linan strulat någon gång bara också.

Permalänk
Inaktiv

Snackade med Telias stadsnätkundtjänst och de lät tagna på sängen. Typ "Oj, men då måste jag vidarebefodra det. Vi kommer förlora kunder om vi inte hänger på! Tack för att du ringde!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Snackade med Telias stadsnätkundtjänst och de lät tagna på sängen. Typ "Oj, men då måste jag vidarebefodra det. Vi kommer förlora kunder om vi inte hänger på! Tack för att du ringde!"

Tja, med tanke på att telia brukar vara tre gånger dyrare så är det ingen risk att de inte skulle förlora kunder

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Bredband2 är på gång med 100mbit, ny fiber är beställd sedan ett tag tillbaka och om allt går bra ska 100mbit kunna levereras om ett par veckor.

Permalänk
Inaktiv

Snackade med Telia om 100Mbit och de var inte så på. Alldeles för dålig kvalité på de flesta stadsnät, så de kan inte garantera högre hastigheter än 10/10.

Kan förstå det om det gäller Eskilstuna. Det duger till att ladda ner saker och slösurfa, men INTE till spela, köra ventrilo, streama film och ljud dvs. det som kräver stabil uppkoppling med låg ping.

Har ett Telia ADSL abbonemang också och det är stabilare med lägre ping. Säger allt.

Permalänk
Medlem

iigloo: Måste säga att jag har bra ping med mitt bredband iaf... Dock har jag inte fått mina 100Mbit/s än trots att det är över 2 veckor sedan jag beställde. Ringde upp och kollade idag, och självklart berodde det på förseningar hos dem i stadsnätet...

Permalänk
Medlem

Även jag har beställt 100/10, dock skall jag först byta tillbaka från Adamo, så det kanske kan dröja lite grann.

Jag har dock ett annat problem. Näst intill varje kväll runt kl 21 så dör uppkopplingen några sekunder för att sedan vara OK igen. Händer varje dag och har varit likadant med de olika leverantörer jag haft. Någon annan som känner igen detta?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Telia och uppkopplingen går ner några minuter vid kl 13, 17, 23 +- någon timma. Otroligt irriterande.

Enligt teknikerna i stadsnätet så hänger det oftast på kapacitetsproblem hos leverantörerna. Jag har testat Blixtvik nu och de är stabilare/snabbare än Telia.

Blixtvik kör med 100/10 och 100/100 så de har troligtvis uppgraderat sin anslutning till stadsnätet så den klarar den högre hastigheten och den ökade mängden data till skillnad mot de övriga operatörerna som kör den lägre hastigheten.

Angående mitt problem så hänger det nu tydligen INTE på stadsnätet, som Telia sa. Det är Telia som felet ligger hos. Har, som jag skrev ovan, testat Blixtvik och mina problem försvann. Ja...jag blir inte klok på det.

Permalänk

Jag har också Telia 10/10, men mit tproblem är att jag då och då får en fruktansvärd packet loss. En ping till sunet.se kan ge över 75% förlorade paket under korta perioder, och det "är omöjligt" att både surfa och spela under den tiden. Det kan vara allt ifrån 1 min till 5 min och och ingen speciell tid mellan de olika tillfällena. Är det någon annan som har liknande problem? Telia eller Stadsnätet som strular?

Har även funderat på Blixtvik 100/10 eller 100/100, är det någon som fått det levererat än och vet om det fungerar bra?

Permalänk
Inaktiv

Har som sagt samma problem som du FuzzyDuck! Exakt samma problem! Har testat Blixtvik och det flyter på fint. Inga packetloss så felet ligger hos Telia. De har uppenbart problem som de inte vill kännas vid.

Gör en felanmälan du också. Mitt ärende ligger uppe och det vore bra om de ser att fler har samma problem!

Permalänk
Medlem

Använder mig som sagt av Blixtvik jag med och har inte haft några som helst problem med dem. BB2 däremot upplevde jag det där problemet med packetloss med ibland, samt ip-kollisioner och lite halvdana hastigheter emellanåt.

Kan snart berätta hur bra Blixtviks 100/100 tjänst fungerar, så fort de som har hand om stadsnätet får för sig att koppla in mig ("Bara" lite mer än 3 veckor sedan jag beställde...).

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att Telias anslutning till stadsnätet (194.237.174.113) inte prioriterar ping, därav problemet. Tester pågår och lösning på gång.

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att jag fått 100/100, ringde som en tok till Blixtvik mån-ons för att få reda på varför jag inte fått det, men de sa att de inte fått tag i någon på stadsnätet... Så ringde själv upp och fick tag i en person på stadsnätet i onsdags som då berättade för mig att de släppt 100Mbps för tidigt till Blixtvik och att deras egna tester blev klara i tisdags, denna vecka och att de nu skulle börja koppla in kunder. Så, när jag kom hem på onsdagen så var det 100Mbps.
Kan även säga att hastigheterna är bra, drar ner torrents i 11-11.5MiB/s och lika mycket upp. Dock inte samtidigt, men det kan ju ha med datorn att göra? Då jag tappar uppladdning så fort nedladdningen överstiger 3MiB/s...

Permalänk
Inaktiv

Har nog med routern eller nätverkskortet att göra.

Permalänk
Medlem

Någon som kört TPTEST med Bilxtvik 100/100 och vad har ni fått för resultat?

Permalänk
Inaktiv

Bara kört med 10/10 och det ger 9,7 +/- 0,2 på både upp, ner och UDP/TCP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JISJIS
Någon som kört TPTEST med Bilxtvik 100/100 och vad har ni fått för resultat?

körde det idag och kom upp i 89 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Har nog med routern eller nätverkskortet att göra.

Använder inte router, enbart en Gigabitswitch just nu, funkade likadant utan den inkopplad.
Finns det något program man kan "kolla" duplexen med? Som både försöker skicka och ta emot i, i alla fall 70-80Mbit/s?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JISJIS
Någon som kört TPTEST med Bilxtvik 100/100 och vad har ni fått för resultat?

Får runt 80Mbit/s upp och ner mot port80s server. Dock så kan jag ladda upp i 11,8MiB/s, så det stämmer inte riktigt.
Här om dagen (i förrgår tror jag) så var det nå knas däremot, kom bara upp i runt 30-40Mbit/s och lika lite när jag tanka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arbestal
körde det idag och kom upp i 89 Mbit/s

Vilken server kör du mot?

Permalänk
Medlem

bra tråd

Hejsan

Vi anslöt våran fastighet till stadsnätet nyligen och personligen har jag inte hunnit beställa något bredband än pga semester på landsort men två av mina grannar har gjort det, båda blixtvik, en 10/10 som jag testade att köra tptest på via wlan (he he) och kom upp i 9/9 mbit så det är ju godkänt. Medans den andra grannen som är min syster har 100/10 och där fungerar det inte alls lika bra och tillgängligheten tcp/udp låg under 10% (kommer inte ihåg exakt), udp gav 90 mbit ner och tcp gav 7 mbit typ.... det är ju inte så bra och nätet upplevs otroligt segt, det sitter direkt via en enkel 100 mbit switch som fungerar normalt annars. Nu fick de låna en switch av mig och jag har inte kollat sen dess så jag vet inte om det har förändrats eller om det var något tillfälligt.

Men konklusion är att blixtvik verkar tämligen bäst av innehållsleverantörerna som finns att till gå i etuna eller har ni något att tillägga till det?

Jag funderar på att börja med 10/10, även om jag borde åtminstonde ha 100/10 så tänkte jag avvakta ett tag tills jag får tag på en vettig router, har kollat på Linksys RVS4000, någon som har någon koll på den eller någon annan att rekommendera?

Men just där med hastigheterna? Är kvaliteten i nätet lika bra om man tar 100 mbit? packet loss, tillgänglighet, och sånt? Jag hatar små avbrott och lagg och föredrar att det flyter konstant istället för att strula lite. Men å andra sidan så börjar man väl snart tanka hd-material på allvar och då känns nog 10 mbit lite trögt

mvh

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar det samma angående 100/10, 100/100? Det enda jag vet är att Telia inte funkar stabilt. Just nu får jag ingen IP-adress överhuvudtaget?

Angående router så verkar D-Link 655;a duga, men om man har stora krav bör man lägga på lite pengar och köpa något som är dyrare än då?

Permalänk

Har samma problem som iigloo. Nu har jag felanmält detta 5 gånger på en vecka, och allt jag får är ett sms med "vi hittar inget fel på din uppkoppling". Om det kommer ytterligare ett sånt sms efter min senaste felanmälan idag så blir det förmodligen Blixtvik istället. Jag är således också intresserad av de frågor som meridius och iigloo funderar över. Nån som sitter inne med lite information?