Latexproblem : unknown metafont mode

Permalänk
Medlem

Latexproblem : unknown metafont mode

Hej !

Någon som är expert på latex härinne ?
Har installerat Emacs och Miktex på min nya laptop (windows Vista home premium 32 bit) (precis på samma sätt som jag gjort på min stationära där allt funkar utmärkt).

Mitt problem är att jag efter kompilering inte kan titta på den färdiga DVI filen. Jag får ett felmedelande i Yap läsaren där det står "djfour : unknown METAFONT mode".

Någon som vet vad detta kan bero på och hur det kan fixas ?
Skulle hjälpa mig oerhört !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Samma dvi-fil går alltså att öppna på din stationära? Låter som ett konfigurationsfel på laptopen.

Permalänk
Glömsk

Vad händer om du försöker göra om dvi:n till postscript?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Hej !

Det lustiga är att jag kan kompilera latexkoden direkt till pdf (tex i winedit, eller genom kommandot "pdflatex" i Emacs).

Otroligt irriterande problem. Jobbigt att behöva klicka för att öppna en pdf-fil varje gång man gjort någon liten ändring..

Jag bara trycker på "next" i valaternativen under installationen, precis som jag gjorde på den stationära där allt funkar, men ändå går det inte att se DVI filen.

Psionicist : Hur gör man om DVI filen till postscript ? Gör jag den direkt som PDF så funkar det dock, så jag gissar på att desamma gäller postscript.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.