Permalänk
Medlem

Situps på sängen vs Golvet

Hejsan

Tänkte fråga om det sämre att göra sittups på sängen än att göra det på golvet? Får så jävla ont i svanskotan när jag gör det på golvet, frågan är bara om det är lika effektivt?

Vad tror ni?

Permalänk

Nja sängen är nog inte lika bra, den fjädrar ju typ upp dig igen. Lägg en nåt mjukt just vid svanskotan på golvet. Nog en bra kompromiss.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Nja sängen är nog inte lika bra, den fjädrar ju typ upp dig igen. Lägg en nåt mjukt just vid svanskotan på golvet. Nog en bra kompromiss.

Min säng är iofs ganska hård inte så guppig, tänkte att det kanske tom är svårare om den guppar är mjuk för att man liksom sjunker ner och det krävs mer för att ta upp, men vad fan vet jag xD

Permalänk
Medlem

JAg gjorde på golvet tidigare. Men det är så obekvämt och gör ont. Så istället gör jag i sängen.
Jag har förövrigt en ganska hård madrass..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jag har också funderat kring detta eftersom jag själv får så jävla ont i svanskotan på golvet. Och lägger jag något mjukt hjälper det inte och allt blir bara misslyckat så man går och företar sig något annat helt enkelt, exempelvis datorn.

Tror att det måste ge någon effekt att göra sit ups i sängen, även om det inte är lika bra resultat som som om man gjorde det på golvet, eller någon slags träningsmaskin.
Hur som helst, bättre än inget!

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag har överhuvudtaget svårt att göra situps, ska man behöva göra en 60-70 st innan det känns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jag har överhuvudtaget svårt att göra situps, ska man behöva göra en 60-70 st innan det känns?

Jag har ingen aning, men så många orkar jag inte göra, även fast jag kan göra 100. Men jag vill inte göra fler..

Jag brukar köra 30 stycken, och sedan lyfta upp mig i en stång 15 gånger.
Sen brukar jag gå och lägga mig

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jamen, det känns ju inte som om man tränat när man gjort 30 st ju... om man kör i en ställning får man ju resultat direkt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror på hur man gör situpsen, försök inte bara "släppa" taget när ni är på väg neråt.

Permalänk
Medlem

Köp en träningsmatta och gör dom på. Funkar finfint. Jag har en själv, "never been used and only dropped once"

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

tricket är att hålla magen spänd i princip nästan hela tiden, då kan man dessutom känna att det tar

ett exempel är att kolla aftonbladets plustjänst (ja jag vet aftonbladet suger) men där har de faktiskt listat 4 bra metoder för att träna magen, inte bara vanliga setups.

Permalänk

^^

jag orkar nog inte ens göra 10 rediga. sen böjer man sig förhögt/långt så ger det väl inget häller?

Är det överhuvudtaget värt att göra 20st varje morgon och några efter skolan?
eller ska man göra några armhävningar eller något annat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
^^

jag orkar nog inte ens göra 10 rediga. sen böjer man sig förhögt/långt så ger det väl inget häller?

Är det överhuvudtaget värt att göra 20st varje morgon och några efter skolan?
eller ska man göra några armhävningar eller något annat?

Letar du efter rutor måste din kropp ha under 10% kroppsfett, men det är alltid bra, liksom man får bättre posture och mår allmänt bättre av träning.

Permalänk

kan inte ni bränna fett på nått annat sätt i sängen ;D (H)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindahl_91
kan inte ni bränna fett på nått annat sätt i sängen ;D (H)

Man stärker muskelpartier, finns bättre sätt att bränna fett på

Permalänk

aha, fattade fel då, men går nog och få bort det på diverse sätt i sängen

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha större mage?

Det roliga är att folk tränar för att få större armar, bröst, ben osv....men när det kommer till magen så verkar folk tro att man får plattare mage genom att träna den genom situps. Logik?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0nandy
Varför vill man ha större mage?

Det roliga är att folk tränar för att få större armar, bröst, ben osv....men när det kommer till magen så verkar folk tro att man får plattare mage genom att träna den genom situps. Logik?

folk tror fel, du har fel, allt handlar inte om att få "större" få "mindre", det är härligt att ha en bra balans i kroppen när man tränar, just därför tränar man också magen.

Permalänk

läg en ihopvikt handuk där svanskotan är så blir det nog bra

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jamen, det känns ju inte som om man tränat när man gjort 30 st ju... om man kör i en ställning får man ju resultat direkt...

Jo, 30 stycken i en maskin (sån där som de har på gymmet, en sån som lutar) känns ju bra mycket hårdare än att göra på golvet/sängen..

Men att fuska lite hemma lär ju knappast skada....

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara lägga t-shirten som jag har på mig alldeles vid svanskotan. Riktigt skönt att göra valfritt antal situps och när man är färdig med det lägga sig på rygg och lyfta benen raklånga upp och ned utan att de tar i marken tills man dör...

Åtminstone min mage känner av det och som en extra grej kan man också köra "sälen", "valrossen" eller vad den nu heter.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jag har överhuvudtaget svårt att göra situps, ska man behöva göra en 60-70 st innan det känns?

Beror på hur stark du är i magen ;P Men situps är egentligen ganska svår övning, det är lätt att göra fel. Det viktigast är att försöka hålla magen spänd hela tiden, ingen myspys mellan situpsen. Se verkligen till att du använder magmusklerna. Gör endast en långsam rörelse så enbart magen jobbar (inga ryck), resten av kroppen ska vara still, benen ska absolut inte glida runt på golvet eller vispa runt luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Letar du efter rutor måste din kropp ha under 10% kroppsfett, men det är alltid bra, liksom man får bättre posture och mår allmänt bättre av träning.

Hur mäter man fett mängd?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Hur mäter man fett mängd?

Finns vissa hemsidor om du söker på google, detta är förståss inte exakt men kan ge dig en susning, har för mig det finns vissa maskiner hoss doktorer och gymm som mäter mer exakt.

Mvh
Karim

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18603887

Funkar en sådan?

Jag vet faktiskt inte hur en sådan skulle kunna räkna ut ditt procentuella kroppsfettvärde, intressant faktiskt, trodde man skulle behöva mer avancerade grejer och skriva in längd etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Jag vet faktiskt inte hur en sådan skulle kunna räkna ut ditt procentuella kroppsfettvärde, intressant faktiskt, trodde man skulle behöva mer avancerade grejer och skriva in längd etc.

Jag tror man måste mata in längd iaf.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att vågen är så avancerad att den kan mäta på pricken, gå till speciallister om det är så viktigt ;P

Ett tips på en bra och framförallt billig träningsmetod är att hoppa hopprep, vi gjorde det på fysen när jag lirade basket och det var lite av en en favorit övning. Sen jag slutade med basketen så har jag gått upp 25pannor och folk som är spinkiga och rökt i 25år skulle med största sanolikhet spöa mig vid längre löpning...Till det hade jag tänkt mig hopprep, simma och gå för att komma i from igen och givetvis sluta röka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18603887

Funkar en sådan?

Hur fan skulle en våg kunna mäta vad som är muskler, fet, vatten och ben egentligen? Luktar C.O. skräp

Permalänk
Medlem

www.ast-ss.se gå in på träningsguid läs härma volla done

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever