Permalänk
Medlem

Flimmer på extern skärm

Jag köpte i slutet av juni en Zepto Znote 6224W och är väl relativt nöjd med köpet. En del som inte är tipp topp, men det duger. Nu är det så att jag har köpt en ny skärm som jag tänkte använda till den, en HP w2207, 22" WS som levererades idag. Allt är frid och fröjd så långt.

När jag kopplade in skärmen till laptopen märkte jag att bilden flimrade. Drivrutinerna för skärmen var inte installerade, var första tanken, men efter att ha installerat dem så kvarstod samma problem. Jag har nu lokaliserat felet till att bero på strömsladden (!) till laptopen. Sitter den i så flimrar skärmen, och är den urdragen är allt lugnt. Men jag kan ju inte använda datorn som jag tänkt med urdragen sladd direkt.

Gissar på att nåt gigantiskt magnetfält bildas och att skärmen störs av det, men det känns jättekonstigt. Har aldrig vart med om att en strömsladd (med tranformator) påverkar kringliggande utrustning alls.

Är det någon som har varit med om något sånt här och har någon lösning på det? Beror det på nån budgetvariant på strömadapter som Zepto kör med, eller ligger felet i skärmen? Datorn ligger ca 40 cm från skärmen, men det blir inte bättre av att jag sätter datorn längre bort. Har testat att låta enheterna vara så långt ifrån varandra som VGA-kabeln tillåter, men utan lyckat resultat.

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Hej

har/hade samma problem då jag kopplade in datorn till min tv. Har iofs en 3415 men iaf. Flimmret fick jag däremot bort då jag installerade de nyaste drivrutinerna för 8600gt från zeptos hemsida så vi kanske inte hade samma problem iaf. men om problemet hela tiden är då du har adaptern inkopplad så får du nog kontakta zepto, går säkerligen på garantin.

Permalänk
Medlem

Det hade ju vart ett alternativ om de hade uppdaterat sina drivrutiner. De drivrutiner som Zepto har byggt för 8600M GT är version 101.8. Jag har sedan i somras använt version 162.18 från www.laptopvideo2go.com, för att bland annat kunna använda DirectX10 applikationer. Zepto är galet sega på att uppdatera dom specifika drivrutinerna för min modell, trots många påtryckningar från många håll.

Det vore ju ändå skönt om det var något sånt, så det inte ligger i hårdvaran. Dock trist om Zepto inte kan få tummen ur och uppdaterar sina drivrutiner.

Kan problemet ligga någon annanstans?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

har också testat med drivrutiner från laptopvideo men fick då problemet att jag inte kunde köra enbart på den externa skärmen. hur jag än försökte fick jag upp allt på båda skärmarna som clone eller extended, och då ville grafikkortet endast köra laptopupplösningarna som tvn inte alls ville vara med på.
datorn pallar endast med att köra på en skärm, kör man på båda får man störningar i bilden på ett eller annat sätt verkar det som (även bekräftat av supporten)

Permalänk
Medlem

Hur mycket flimmer är det? såklart svårt att svara på....
Jag har nämligen också en 6224W och jag upplever också lite flimmer på min externa skärm (samsung 205BW) men inte mycket mer än att man precis kan se det... alltså inte nått som gör skärmen obrukbar... men skulle ju gärna slippa det helt.. på min förra laptop som hade dvi hade jag inte detta problem.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

kan svara för att i mitt fall så var det såpass mycket flimmer att det var en horisontell rand som var ca 30% av skärmen i höjd som verkligen tokflimmrade. Helt otittbart men detta löste sig som sagt efter nya drivrutiner. Ingen som har samma problem som jag med laptopdrivisarna att man inte kan välja externa skärmen enbart? går varken genom nvidiadrivisarna eller "anslut en extern skärm" alternativet utan den buggar då bara med upplösningen och visar det på båda skärmarna alternativt inte alls på tvn =(

Permalänk
Medlem

jag har drivisar från intel's downloadcenter som fungerar perfekt :0

förresten är det ju inte direkt zepto som gör drivrutinerna, går lika bra att ta dem från någon annan sida så länge dem faktiskt existerar..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perl11
har också testat med drivrutiner från laptopvideo men fick då problemet att jag inte kunde köra enbart på den externa skärmen. hur jag än försökte fick jag upp allt på båda skärmarna som clone eller extended, och då ville grafikkortet endast köra laptopupplösningarna som tvn inte alls ville vara med på.
datorn pallar endast med att köra på en skärm, kör man på båda får man störningar i bilden på ett eller annat sätt verkar det som (även bekräftat av supporten)

Jag kör bara den externa skärmen och det funkar bra (förutom flimret då...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R

Hur mycket flimmer är det? såklart svårt att svara på....
Jag har nämligen också en 6224W och jag upplever också lite flimmer på min externa skärm (samsung 205BW) men inte mycket mer än att man precis kan se det... alltså inte nått som gör skärmen obrukbar... men skulle ju gärna slippa det helt.. på min förra laptop som hade dvi hade jag inte detta problem.

Det ligger nog på samma nivå som du, fast jag upplever det som ganska störande. Dock syns det mest när det är bilder eller mycket färg i bakgrunden, när det är ljus ytor märks det inte alls. Men ja, det är nog inte så nyttigt för ögonen att sitta och stirra på flimmer hela dagarna... Blir det fortfarande flimmer om du drar ur strömsladden till datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
... förresten är det ju inte direkt zepto som gör drivrutinerna, går lika bra att ta dem från någon annan sida så länge dem faktiskt existerar..

Är det inte tillverkaren som specialbygger drivrutinerna för sina modeller? Det är det väl visst, annars hade det ju inte varit några problem att få tag på drivrutiner till laptops. Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag är 100% säker, men jag tvekar på att Zepto gör drivrutinerna..

Och det är väl inga problem att få tag i drivisar till laptops så länge dem finns? Menar, ska du ha till 8600m gt är det samma drivrutin till hp som zepto, eller är jag ute o cyklar?

En drivrutin går ju till en speciell hårdvara oavsett vilket företag som satt ihop den med andra komponenter?>.<

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Enligt laptopvideo2go: Official NV site drivers (to be specific: only the INF) does not support any mobile GPUs, except some rare ones. All the dirty work has to be done by OEMs.

Så jo, det är väl med andra ord Zepto som skriver drivrutinerna för sina egna laptops.

För övrigt verkar det som om flimmerproblemet löses för min del genom att sätta datorns strömkontakt i en annan strömadapter än skärmens. Knasigt! Någon som vet varför det blir så här?

Edit: Jag trodde att problemet var löst genom att sätta strömadaptern i en annan strömkontakt. Dock var inte fallet så, flimret bara minskades. Kollade runt lite i andra forum, och det verkar vara fler som har samma problem. Tydligen kan det skapas en jordningsloop (har inte koll på el, så vet inte hur det funkar), vilket påverkade skärmen. Så nu har jag laptopen inkopplad med ett ojordat uttag och se där, inget flimmer längre!

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!