Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
<fördom>Half Life/Counter Strike-spelare kan bara ett enda datorord, och det är FPS, så allt handlar om FPS.</fördom>

Men skämt å sido så måste ni använda fel uttryck om serverns FPS inte har något att göra med bilderna per sekund som visas hos klienten. FPS står för Frames Per Second och kan därför inte handla om något annat så som jag ser det. Är det inte typ hur ofta servern skickar ut uppdateringar om vad som händer i spelet typ då?

Tror det handlar om (på servern iaf.) själva "upplösningen" i tiden i spelet

Har du 100fps så är 1 sekund i spelet 100 hundradelssekunder i spelmotorn.
Har du 1000fps så har du däremot tusendelsprecision på tiden.

Tror det är något sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
nej men det heter FPS, men är inte bilder eller vad jag ska säga, det har ingen med client sidan att göra, men destumer fps det är på servern så destu mindre ping får clienten,

vet du hur HLDS funkar eller ja har hållt på med det nån gång?

har du bara 250Hz där i kärnan så kan du inte få ut 1000FPS i HLDS, har jag aldrig fått iaf, men ändrar man det till 1000Hz så går det fint :),

det är rätt många som missuppfattar det där med FPS i HLDS,

vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det har inget med bilder att göra i clienten,

nej jag kan inte säga att det är 1000Hz på en förkompilerad 2.6 kärna, men jag tror det, för utan 1000Hz får du inga 1000FPS i HLDS,

Tycker det låter som en väldigt konstig idé att en förkompilerad 2.6 kärna skulle ha 1000Hz tickrate då jag förstått det som att det inte är speciellt bra att ha det om man inte använder datorn/servern som annat än spelserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfghn
hehe nejnejnej det verkligen inte en skämttråd!

Vad är det du inte förstår?
Det jag vill är att få 1000fps på min HLDS server till CS.

Nu har jag skrivit sys_ticrate 10000 och nu ligger fpsen mellan 100 och 350 och det är väldigt ostabilt!

kande du inte bara skriva ticrate???? FPS= Frames / sek
ticrate = antalet förändringar servern tar på en viss tid, tror att det är per min eller sek, deroende på vilken motor man använder...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
kande du inte bara skriva ticrate???? FPS= Frames / sek
ticrate = antalet förändringar servern tar på en viss tid, tror att det är per min eller sek, deroende på vilken motor man använder...

Läst hela tråden? Dom förklarar ju varför det heter FPS. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Dock kan det ju vara värt att nämna att det inte alltid är det bästa att köra
1 000 "fps" / ticrate 10 000. Allt är inte ping trotts att många gamers tycks tro detta. 1 000 fps betyder att CPU får arbeta mer vilket kan leda till en ostabilare server. Så du kanske sänker pingen med 5, men istället får droppar både på client och serversida är det ju inte värt.
Det kanske ett lite sent inlägg men man kan ju alltid hoppas att det hjälper någon som söker på forumet innan skapar en ny tråd.
*som om det någonsin hännt*

Visa signatur

Trying is the first step towards failing

Permalänk
Medlem

Well.. för att förtydliga lite för alla.. och i en enda kommentar.

serverside fps är hur ofta servern uppdaterar den informationen den får in och skickar ut. (skott, positioner osv)
Därför upplever de som spelar på servern att de träffar där de ska osv.
Detta sänker även pingen hos klienterna, OM de kan skicka/ta emot i den hastighet som servern skickar/tar emot data.

-pingboost 3 (inte -pingbooster 3) gör att även tiden i spelet går fortare, vilket säger sig själv bara blir fel.

-pingboost 2 är max man bör köra utan att timern för bomben och roundtimen ska bli felaktig.

Du kan även prova komandot -tos i start parametern.

Så länge du har ett system som kan hantera en server med stabil fps så är 1000fps det man vill ha.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

FPS har numera ingen innebörd ;C
Det är bara ett mått för gamers att mäta "brahet"..

EDIT: att apt:a en ny kernel fungerade inte för mig
Och jag har försökt kompilera ett antal gånger med panic som resultat varje gång
Förstår inte hur jag ska lyckas...

Permalänk
Medlem

Alltså, det man söker är väl en kernel som redan har en kerneltimer på 1000Hz ?

Jag skulle gärna vilja veta vilken kernel jag ska apt-get till Ubuntu dapper drake, som är x64, dual-core-optimerad och har en kerneltimer 1000Hz

Man gör ju så gott man kan men "man" räcker inte alltid till

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Alltså, det man söker är väl en kernel som redan har en kerneltimer på 1000Hz ?

Jag skulle gärna vilja veta vilken kernel jag ska apt-get till Ubuntu dapper drake, som är x64, dual-core-optimerad och har en kerneltimer 1000Hz

Man gör ju så gott man kan men "man" räcker inte alltid till

Tror inte att det finns i officiella arkiven, det kanske bara gäller edgy, men där finns bara 250Hz-kernels. Det har diskuterats på ubuntu-devel@lists.ubuntu.com att lägga med kernels med 1000Hz timer och som är preempt (främst för att få OSet att fungera bättre som studio) och de ska finnas med i feisty afaik.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hittade det här på ausgamers.com

tickrate
From Valve: During each tick, the server processes incoming user commands, runs a physical simulation step, checks the game rules, and updates all object states. After simulating a tick, the server decides if any client needs a world update and takes a snapshot of the current world state if necessary. A higher tickrate increases the simulation precision, but also requires more CPU power and available bandwidth on both server and client.

Här är Länken till dem som vill läsa vidare: http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/Tickrate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Tror inte att det finns i officiella arkiven, det kanske bara gäller edgy, men där finns bara 250Hz-kernels. Det har diskuterats på ubuntu-devel@lists.ubuntu.com att lägga med kernels med 1000Hz timer och som är preempt (främst för att få OSet att fungera bättre som studio) och de ska finnas med i feisty afaik.

Har finkammat ubuntuforums för lite klarhet i vad man borde göra, har dock hittat lite lös info på debian-nått (någon form av debian forum) ..

Är det så svårt att kompilera om kerneln som jag har uppfattat det som?

Har mycket begränsad linuxkunskap, även om jag har gett mig fan på att bara köra bash

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att kompilera om en kernel men man skall räkna med att man misslyckas de 3 första gångerna och att de första två man gör inte ens kommer att starta datorn och att den tredje kommer att sakna något vesentligt (sen har man lärt sig att göra det..). Så att ha en kernel som fungera i grubmenyn är alltså ganska bra

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Det är inte svårt att kompilera om en kernel men man skall räkna med att man misslyckas de 3 första gångerna och att de första två man gör inte ens kommer att starta datorn och att den tredje kommer att sakna något vesentligt (sen har man lärt sig att göra det..). Så att ha en kernel som fungera i grubmenyn är alltså ganska bra

Jag har då aldrig lyckats
Försökt cirka 10 gånger, är alltid nåt som krånglar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Har finkammat ubuntuforums för lite klarhet i vad man borde göra, har dock hittat lite lös info på debian-nått (någon form av debian forum) ..

Är det så svårt att kompilera om kerneln som jag har uppfattat det som?

Har mycket begränsad linuxkunskap, även om jag har gett mig fan på att bara köra bash

Njae, jättesvårt är det väl inte. Om man vet vad man har för hårdvara och vad man behöver för funktioner. Skippar man saker som initrd och således kompilerar in stöd för sin diskkontroller och sitt /-filsystem direkt i kärnan så brukar det fungera rätt bra att få igång den utan krångel

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vad blir 1000Hz?

Tickraten? Tror nog inte tickraten blir 1000Hz om du inte väljer det i kernelconfigen.

Och jag förstår fortfarande inte hur/varför du kan ha 1000fps i Half-Life Dedicated Server. Du får gärna förklara.

Jag skulle tro att det är som i Quake (ett) att spelet i normala fall körs i max 72 fps för att det är det fysiken i det är konstruerat för, om det sedan bara spelas i säg 30 fps så får man något annorlunda fysik i spelet än med 72 fps.

Med ezquake kan du däremot köra i vilken fps som helst och fysiken "hänger med", eller hur det är, och jag antar att vissa servrar kanske kör i högre fps / mer exakt fysik eller något.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar som du kanske förstår men jag skulle tro att det har något med beräkningar/exaktheten av fysiken att göra =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Har finkammat ubuntuforums för lite klarhet i vad man borde göra, har dock hittat lite lös info på debian-nått (någon form av debian forum) ..

Är det så svårt att kompilera om kerneln som jag har uppfattat det som?

Har mycket begränsad linuxkunskap, även om jag har gett mig fan på att bara köra bash

Det är lätt så länge du använder dig av din gamla fungerande config.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Det är lätt så länge du använder dig av din gamla fungerande config.

Det är precis det jag har försökt göra, men jag vet inte hur jag ska använda den, för när jag laddar den i make menuconfig så blir det helt knasigt...

Vilken config är det jag ska använda egentligen?
Den jag har försökt med är /boot/config-2.6.8.etc... är det fel kanske? =/

Permalänk

japp det är fel. /usr/src/linux<whatever>/.config den filen är det

Permalänk
Hedersmedlem

Prova

cp /proc/config.gz /usr/src/linux
cd /usr/src/linux
gunzip config.gz
mv config .config
make oldconfig
make menuconfig och gör dina ändringar.
Får du fel på första raden, så prova att kopiera filen du nämnde till /usr/src/linux/.config och kör make oldconfig + menuconfig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ska prova

Permalänk
Medlem

1000hz

Jag har precis samma problem, installerade debian och får bara 250(hz/fps)..

Jag är helt borta i övrigt när det gäller linux, och hittar ingen bra guide att få till 1000 fps (hz). Vet inte hur man ändrar kernelen till 1000 hz etc.. Nån som vet om det finns en färdig 1000 hz kernel och hur man ska skriva (apt-get nånting) så vore jag evigt tacksam!
Jag vill ju inte köra windows på en server! :'(

uname -a
Linux ultraj 2.6.18-4-amd64 #1 SMP Fri May 4 00:37:33 UTC 2007 x86_64 GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Hittade jätte många svar när jag sökte på "1000hz" i ubuntuforums.org. http://ubuntuforums.org/search.php?searchid=21265724 - Bara å leta

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sätta upp en liten warserver med 10 slots med mina polare. Tänkte att jag kanske skulle fixa 1000FPS då. Jag håller på konfiguera upp en freeBSD webserver och tänkte köra cs servern på samma server. Kommer det gå bra? Webservern kommer förhoppningsvis ha många users (egna konton)

Och hur ska jag isf gå till väga?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Re: 1000hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maskfaen
Jag vill ju inte köra windows på en server! :'(

Hmm, jag gör väl ett lite meningslöst inlägg här. Varför installerar man ett server-OS som man inte kan ett dyft om?
Visst, windows server < *nix och mac server men detta kräver lite finjusteringar i diverse konfigurationer, som tex kernel i *nix. Windows är ju inte det bästa, men det ju lite enklare att få fungerande "out-of-the-box". De flesta linuxdister brukar också installera diverse saker man inte behöver om man endast kör en spelserver, som NFS, Samba och liknande.

få inte fel ide här, jag har inget emot att någon letar alternativ till windows. Men man bör, som har sagts innan, läsa på lite om vad man ger sig in i, annars blir man oftast bara sur och gnällig för att det inte funkade. : /

Ozz_z: det är nog inte några större problem om du har lite processorkraft (helst SMP kraft då, men det är det ju inte många som har ).
det är möjligt att det kan bli lite lidande om det är många som ansluter till websidan och servern samtidigt (många som i 50-100+), om du har lite sämre dator som server.

lite oft: jag tycker det är rätt imponerande att HL fortfarande har så pass "krävande" kod. för 2-3 år sen så var man tvungen att ha rätt hyffsade grejer för att köra det flytande och problemfritt, och det krävs fortfarande hyffsade grejer för samma sak. lite som windows ^^

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otur

Ozz_z: det är nog inte några större problem om du har lite processorkraft (helst SMP kraft då, men det är det ju inte många som har ).
det är möjligt att det kan bli lite lidande om det är många som ansluter till websidan och servern samtidigt (många som i 50-100+), om du har lite sämre dator som server.

Okej tack för ditt svar Vad är SMP kraft?
Min server är som den i min sig. dvs AMD althon xp 1700+ 1,46Ghz, 512Mb ram (768 snart) och 40gb IDE 7200rpm hårddisk

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk

SMP; är om du har 2 cpuer och behöver de till en kernel ungefär!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
SMP; är om du har 2 cpuer och behöver de till en kernel ungefär!

Nej det har jag inte.

Men är det stor skillnad mellan 1000FPS och kanske 500?
Om man ändrade kerneln till 500hz istället. Jag kan ju börja med att bara fixa 2.6 kerneln och sedan fixa om det skulle behövas

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

du får ju helt klart fina ping mot servern med 1000FPS, men hur servern i sig arbetar vette fan, är inte säker men tror den blir lite rappare iaf.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
-pingboost 3 (inte -pingbooster 3) gör att även tiden i spelet går fortare, vilket säger sig själv bara blir fel.

Jag undersökte detdär lite när jag grejade mycket med hlds. Kom fram till att en bug (feature kanske?) ändrar sv_maxspeed när kartor laddas om. Korrigera genom att lägga till "sv_maxspeed 320".

Generellt är det inga problem att köra pingboost 3 och 1000 hz. Det gäller dock givetvis att se till så att boxen kör fler instanser av hlds än vad den är dimensionerad för.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag undersökte detdär lite när jag grejade mycket med hlds. Kom fram till att en bug (feature kanske?) ändrar sv_maxspeed när kartor laddas om. Korrigera genom att lägga till "sv_maxspeed 320".

Generellt är det inga problem att köra pingboost 3 och 1000 hz. Det gäller dock givetvis att se till så att boxen kör fler instanser av hlds än vad den är dimensionerad för.

Så man ska ändra i configen så sv_maxspeed ligger på 320? Vad gör sv_maxspeed?
Om jag fattar det rätt så funkar det bra att köra med pingbooster 3 och 1000hz?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |