Skillnaden mellan Duel E6850/E6700 och Quad Q6600?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Duel E6850/E6700 och Quad Q6600?

Hej

Det är nämligen så att jag tänkte köpa en ny dator snart och då har jag börjat kolla lite på processorer. Den stora frågan är Dual eller Quad förstås.

Jag hittade den här länken:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600....

Vet inte hur pålitliga, men dem jämför en Q6600 och en E6850 och där visar dem att för tillfället och förutsatt att man inte klockar, (vilket jag inte planerar) så bör man välja en E6850. Om man planerar att spela så är valet också givet.

Q6600 klara sig ganska bra om den är överklockad eller om programmen är designade för att köra på flerkärniga processorer.

Men om man ska spela och samtidigt ha datorn för "vanligt" bruk då? De nämner också att många av dagens program designas för flerkärniga processorer. Betyder det att det är bättre att skaffa en sådan om man ska ha dator i några år eller är det fortfarande lönsamt att skaffa en dubbelkärnig?

(En sidonot

kollade på prisjakt.se på priserna för dessa två och jag märkte att E6700 är dyrare än E6850 vilket jag inte förstår varför.

E6850 har en frq på 3Ghz och en busshastighet på 1333 Mhz medan E6700 har 2,67Ghz respektive 1066Mhz. Pris skillnaden är 300:- enlig prisjakt men jag försår inte varför E6700 kostar MER när den har SÄMRE värden.

Komplett har i sin sida om E6850 skrivit 1333Mhz i rött vilket kan bara innebära OBS! Avskiljer sig detta mot standarden eller?

Kompletts E6850-sida: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338084

Q6600: 2368:- http://www.sweclockers.com/forum/newthread.php?action=newthre...

E6850: 2274:- http://www.sweclockers.com/forum/newthread.php?action=newthre...

E6700: 2573:- http://www.sweclockers.com/forum/newthread.php?action=newthre...

tack för svar

ps ledsen för eventuella felstavningar

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Inaktiv

*dual

jag skulle beställa en Q6600 (som jag själv har på ingång) nu när både DB och dustin har G0 inne.

Permalänk
Medlem

har dator butiken G0 nu ?? säker ?

Permalänk
Medlem

Vad är G0?? och vilken tycker ni man ska köpa en Quad eller en Dual??

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Fick min Q6600 från DB idag, med G0

Permalänk

Vilket du bör välja beror ju på hur du arbetar med datorn. Om du kör många program samtidigt, alternativt kör program som är optimerade för att använda många kärnor (typ beräkningsprogram), så är Q6600 det bästa valet. Om du däremot spelar, surfar, spelar musik och film mao använder datorn som de flesta, så ger inte Quad något nämnvärt tillskott jämfört med Dual. I så fall kan du lika gärna ta E6850, eller den billigare (men sämre presterande) E6750.

Vad du än väljer tror jag inte att du blir missnöjd. Det är kraftfulla processorer allihop.

Anledningen till att E6700 är dyrare är att den hör till en äldre generation Core2Duo. Den nya generationen introducerades med ett lägre pris till butikerna, vilket resulterar i ett lägre pris till kund. (anledningen att butikerna inte sänker priset på den äldre generationen är väl att de inte vill sälja för lägre pris än de köpte in processorn för)

Ang 1333MHz-busshastighet, så antar jag att de vill påminna kunden om att de behöver ett moderkort som klarar av 1333MHz busshastighet för att processorn skall fungera. (processorer med lägre busshastighet passar på moderkort som klarar högre busshastighet, men inte tvärt om)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Ang 1333MHz-busshastighet, så antar jag att de vill påminna kunden om att de behöver ett moderkort som klarar av 1333MHz busshastighet för att processorn skall fungera. (processorer med lägre busshastighet passar på moderkort som klarar högre busshastighet, men inte tvärt om)

Det har ju dock visat sig att vissa 1033 kort klarar 1333 propparna också.
Även utan bios uppdatering. Gamla DQ6'orna är ett exempel

Visa signatur

Dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THR1LL
Det har ju dock visat sig att vissa 1033 kort klarar 1333 propparna också.
Även utan bios uppdatering. Gamla DQ6'orna är ett exempel

Är du säker på att det inte var en senare revision av DQ6? Jag vet att t.ex. rev 3 av DS3 klarar 1333 i busshastighet (vilket även står i spec och på kartongen).

I vilket fall som helst så är det undantagsfall från regeln.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vilket du bör välja beror ju på hur du arbetar med datorn. Om du kör många program samtidigt, alternativt kör program som är optimerade för att använda många kärnor (typ beräkningsprogram), så är Q6600 det bästa valet. Om du däremot spelar, surfar, spelar musik och film mao använder datorn som de flesta, så ger inte Quad något nämnvärt tillskott jämfört med Dual. I så fall kan du lika gärna ta E6850, eller den billigare (men sämre presterande) E6750.

Vad du än väljer tror jag inte att du blir missnöjd. Det är kraftfulla processorer allihop.

Anledningen till att E6700 är dyrare är att den hör till en äldre generation Core2Duo. Den nya generationen introducerades med ett lägre pris till butikerna, vilket resulterar i ett lägre pris till kund. (anledningen att butikerna inte sänker priset på den äldre generationen är väl att de inte vill sälja för lägre pris än de köpte in processorn för)

Ang 1333MHz-busshastighet, så antar jag att de vill påminna kunden om att de behöver ett moderkort som klarar av 1333MHz busshastighet för att processorn skall fungera. (processorer med lägre busshastighet passar på moderkort som klarar högre busshastighet, men inte tvärt om)

felfelfel! q6600 är bättre på att komprimera/packa upp, spela musik, film, surfa och du får högre 3dmark score och den är quad således mer framtidssäker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
felfelfel! q6600 är bättre på att komprimera/packa upp, spela musik, film, surfa och du får högre 3dmark score och den är quad således mer framtidssäker.

Nej, Q6600 är i stort sett enbart bättre i spel som är optimerade för att stödja fyra kärnor, som t.ex Supreme Commander. I övriga spel så varierar det lite vilket som är snabbast, men för det mesta är det E6850, enbart beroende på högre klockfrekvens.

Komprimering och i viss mån uppackning är exempel på beräkningskrävande program. I videokomprimeringsprogram har man nytta av de fyra kärnorna, eftersom programmet stöder det. Det samma gäller för de flesta komprimeringsprogram. Uppackning tar däremot inte lika mycket CPU-kraft, så där är skillnaden mindre mellan E6850 och Q6600. Dock är det inte jättemånga normalanvändare som komprimerar video (däremot packar de upp när de skall se på film, men med ett någorlunda modernt grafikkort så avlastas processorn rätt bra).

Jag är väldigt skeptisk till att det är ens någon märkbar skillnad mellan en quadprocessor och en dual-processor i simpla uppgifter som musikuppspelning, filmuppspelning och surfning. Dessa uppgifter fördelar sig sällan över flera kärnor, utan det är mest frekvensen på den kärnan det körs på som avgör. Men som sagt skillnaden är nog inte ens märkbar för användaren.

3D-mark score är jag helt kallsinnig till, eftersom jag endast är intresserd av reell prestanda i faktiska användbara program, inte syntetiska benchmarks. Tyvärr beror nämligen prestandan på hur benchmarkprogrammet är programmerat och 3DMark är då förmodligen bra programmerat för att utnyttja alla fyra kärnor i en Quadcore-processor. I verkligheten är bara en försvinnande liten del av programmen såpass optimerade.
Däremot kommer det komma mer och mer framöver att program är optimerade för att köras på fler än två kärnor, så jag kan hålla med om att quaden kan vara lite mer framtidssäker.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag är ingen "hardcore" gamer men jag vill gärna kunna spela spel, jag kommer att köpa en XFX 8800GTS med 300Mb.

Jag kommer att använda datorn i minst 1,5-2år framåt så om Quaden är mer framtidssäker är detta ett val men det som jag är lite tveksam över är hurvida 2,6Ghz kommer att räcka för att spela spelen som släpps.

Tack för svar

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mamed
Jag är ingen "hardcore" gamer men jag vill gärna kunna spela spel, jag kommer att köpa en XFX 8800GTS med 300Mb.

Jag kommer att använda datorn i minst 1,5-2år framåt så om Quaden är mer framtidssäker är detta ett val men det som jag är lite tveksam över är hurvida 2,6Ghz kommer att räcka för att spela spelen som släpps.

Tack för svar

För det första så är det 2.4 GHZ och jo det kommer räcka, dessutom om du får en G0 så kan du klocka upp den rätt så rejält.

Permalänk
Medlem

Sorry 2,4Ghz då, saken är den att om jag vill klocka så måste jag väl ha ganska bra modekort och minne + rejält med kylning? sen så har ju Quaden lägre busshastighet.

Hur vet jag om det är version G0? Det står inte på sidorna på nätet.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre funkar en quad när det gäller att fraps´a i spel ?