Monsterdatorn Blackbird 002 från HP

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=502362...

Blev några tusen kr billigare iallafall, utan OS ioförsig xD

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Curly, sluta snacka och sätt ihop samma komponenter så får du se att det inte är så stor skillnad i pris.

Håller med där..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk

Jag vill ha lådan! - kan man köpa den löst? Den är nästan lika snygg och orginell som Dell's senaste värsting! och det chassit får man heller inte köpa!

Taskigt för oss som samlar på designade chassin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrAmin
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=502362...

Blev några tusen kr billigare iallafall, utan OS ioförsig xD

Dessutom är inte vattenkylningen med. Blocket till GTX kostar väl en tusing (datorbutiken). Så det är två tusen till bara på de blocken. Plus CPU block. Plus radiatorer. Plus pump............
Det springer iväg snabbt. Och plötsligt är man nära HP datorn. Fast det är ju sjuuukt mycket pengar vi snackar om.

EDIT: Blu Ray brännaren är inte heller med. 3000 till.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrAmin
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=502362...

Blev några tusen kr billigare iallafall, utan OS ioförsig xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Dessutom är inte vattenkylningen med. Blocket till GTX kostar väl en tusing (datorbutiken). Så det är två tusen till bara på de blocken. Plus CPU block. Plus radiatorer. Plus pump............
Det springer iväg snabbt. Och plötsligt är man nära HP datorn. Fast det är ju sjuuukt mycket pengar vi snackar om.

EDIT: Blu Ray brännaren är inte heller med. 3000 till.....

chassit kostar nog en slant det också om vi ska prissätta det...

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stackarsjack
chassit kostar nog en slant det också om vi ska prissätta det...

...och det där är bara 4 gig ram?

Permalänk
Avstängd

Skönt att se att märkesdatorer börjar bli monster

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Det är bra att de börjar bli det. Med lite tur drar de ner priserna på den övriga marknaden om det finns som alternativ för "gemene man" att kunna köpa en mosterdator och äga den utan att kunna ett dyft om hur man sätter ihop den eller vilka delar som passar till vad.

Permalänk
Medlem

rätt coolt bygge för att vara OEM, men jag bygger hellre själv.
Känns mer stabilt så, men det är ju trevligt att de försöker i allafall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Curly, sluta snacka och sätt ihop samma komponenter så får du se att det inte är så stor skillnad i pris.

Det är precis som med alla andra OEM-burkar.
Bättre prestanda för samma pris eller samma prestanda för mindre pengar.
Precis hur mycket pengar kan variera, men det är ändå så gott som alltid samma situation. Bara för att testa så vart det en sväng till komplett för att testa och visst fasiken fick man ihop ett ännu maffigare bygge för samma pengar. Högst troligen har man då också bättre prylar rent kvalitéts-mässigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en ny dator, så om HP i sverige börjar sälja den med svenskt tangentbord och os så slår jag till...

Permalänk
Medlem

jag tycker lådan var jävligt snygg! Jag tar den på avbetalning i 8 år

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Tobbe Nukem: visa mig en standard för hur man monterar motor, växellåda osv i ett chassi och var jag kan köpa alla komponenter så lovar jag att fnysa åt allt vad BMW och Audi heter...

Ultima GTR

En variant bland säkert dussintals andra, jag är inte så bilentusiastisk av mig så jag känner till alla alternativ. Annars kan du la ta valfritt 'standardchassi' och montera 'standarddelar' som passar i det chassit. Precis som i IT-världen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Bra att det finns lite mer entusiast inriktade Oem maskiner för den enorma mängd människor i världen som faktiskt inte kan eller vågar plocka ihop en egen dator.
Vi som bygger själva är minoritet...

Permalänk
Medlem

Tycker det säger sig själv att den inte är så prisvärd då den innehåller Core2extreme processor. Visst att den kanske är värst men man får 95% av prestandan med en mycket billigare processor, typ e6600. (Räknar nu alltå med överklockade komponenter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Tycker det säger sig själv att den inte är så prisvärd då den innehåller Core2extreme processor. Visst att den kanske är värst men man får 95% av prestandan med en mycket billigare processor, typ e6600. (Räknar nu alltå med överklockade komponenter)

Vill du ha budget köp en av deras vanliga maskiner då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Vill du ha budget köp en av deras vanliga maskiner då.

Tror poängen är att vissa komponenter är dyra bara för att de ska vara dyra, inte för att de faktiskt ger någonting i retur för det priset som tas ut för dem. En C2E är riktigt bra visst, men inte så mycket bättre att den faktiskt är värd 3-4 gånger mer än modellen under, och alltså så skjuter dem sig själva i foten lite eftersom man med bara ytterst lite sunt förnuft kan få samma prestanda för betydligt mindre pengar. Men visst, det är ju prestige att ha en Core 2 Extreme även om prestandan inte är värd de pengarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Köper man en vanlig PC för uppåt 50 tusen är man förmodligen ute efter det allra bästa och dyraste. Inte något som är 5% sämre och kostar 30% mindre. Om kostnaden spelar roll köper man ändå inte den där maskinen.

Permalänk
Medlem

Nu skrev belga ett vettigt inlägg. Försök inte fördumma det. Jag tror att det är en liten del av befolkningen som köper pc för att den ska vara dyr de flesta vill ha bra prestanda för pengarna, även om några har högre krav på prestanda och mer pengar att spendera. Annars kan de som vill ha en dyr på bara köpa ett Cad kort och montera det i sin speldator, blir garanterat dyrare men absolut inte bättre i spel.

Permalänk
Medlem

Folk ger gärna väldigt mycket mer för otroligt lite extra bara för att de har råd eller vill ge sken av att ha råd, annars hade det inte sålts lyxvaror. Räcker ju att titta en runda på mångas signaturer här och bli påmind om att prisvärdhet inte går laget runt.

Chassit är iaf enda anledningen till att köpa burken (riktigt snyggt, foten med), eller om man gillar att dumma sig med supporten.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så har Wired en recension av datorn.
http://blog.wired.com/gadgets/2007/09/review-hp-black.html

Ganska tunt med innehåll, men flera bra bilder.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Köper man en vanlig PC för uppåt 50 tusen är man förmodligen ute efter det allra bästa och dyraste. Inte något som är 5% sämre och kostar 30% mindre. Om kostnaden spelar roll köper man ändå inte den där maskinen.

Om processorn är 5% sämre presterar ju inte hela datorn 5% sämre. I t.ex. spel kommer nog grafikkortet att flaskhalsa först.

Sedan så skulle ju en stor tillverkare kunna använda sig av t.ex. e6550 alt. e6750 och genom att testa dem före bara använda de som klarar av t.ex. 500x7 eller 500x8. Snabba minnen är ju ändå så pass billiga nu, och man skulle nog t.om. få snäppet bättre prestanda än extreme modellerna, genom en snabbare buss. De processorer som inte klarar av de högre hastigheter kan ju ändå säljas i vanliga HP burkar, eller hur ?

Sedan återstår bara att slänga på ett fräckt klistermärke med "FSB2000" att ersätta "core 2 extreme" klistermärket

Eller varför inte ha en med q6600, och klocka den till säg 9x400 !?

EDIT:
Har den här blackbirden två processorer eller ?
Står bl.a. såhär:
Intel® Core2™ Duo 3.0GHz

* 4MB of L2 cache per processor (8MB total)

Intel® Core2™ Extreme Quad-Core 3.0GHz

* 8MB of L2 cache per processor (16MB total)

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

En video på den från Computer Shopper:

http://www.youtube.com/watch?v=52LuAh8qf7Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
EDIT:
Har den här blackbirden två processorer eller ?
Står bl.a. såhär:
Intel® Core2™ Duo 3.0GHz

* 4MB of L2 cache per processor (8MB total)

Intel® Core2™ Extreme Quad-Core 3.0GHz

* 8MB of L2 cache per processor (16MB total)

Nej det har den inte, de räknar varje kärna som en processor, vilket också är helt galet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
En video på den från Computer Shopper:

http://www.youtube.com/watch?v=52LuAh8qf7Y

$2,500 för bara chassit!!! Då får man hoppas det ingår en helnatt med en valfri Playmate:-)

Visa signatur

|| NZXT H440W || ASUS MAXIMUS VII HERO || Intel Core i7-4790K || Noctua NH-U14S || MSI GeForce GTX980 Ti Gaming 6G || Kingston HyperX DIMM 16 GB DDR3-1866Mhz || Samsung 850 EVO 250 GB || Western Digital WD30EZRX 3 TB || Creative Sound Blaster Z || EVGA SuperNOVA 850 G2 || Acer Predator XB270HUbprz || Corsair Gaming K70 RGB || Logitech G502 Proteus Spectrum ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det har den inte, de räknar varje kärna som en processor, vilket också är helt galet.

C2D har väl bara 4mb allt som alt, och C2Q 8mb.
De skriver 4 (8 totalt) på C2D och 8 (16 totalt) på C2Q, dvs. det DUBBLA på båda, inte fyrdubbla på C2Q.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
C2D har väl bara 4mb allt som alt, och C2Q 8mb.
De skriver 4 (8 totalt) på C2D och 8 (16 totalt) på C2Q, dvs. det DUBBLA på båda, inte fyrdubbla på C2Q.

Edit **
Ahh, hade fel, det var inget.
För trött för att läsa rätt tydligen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Nix, det är ingen skillnad i cache storlek mellan extreme och vanliga. Det enda som skiljer är en upplåst multiplier.
Du tänker nog mer på de gamla P4 extreme

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit imponerad av maskinen om dom använde lite fetare vattenkylningsprylar, t.ex Danger Den eller nått. Sen ska ALLT kylas. Om det ändå är en OEM-dator kan dom ju vattenkyla nätagget, moderkortet och hårddiskarna också. Hade varit en rätt intressant låda då.

Dom borde lansera nån super-extreme-version i sammarbete med Vapochill, överklockad från fabrik, det hade verkligen varit en monsterburk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nix, det är ingen skillnad i cache storlek mellan extreme och vanliga. Det enda som skiljer är en upplåst multiplier.
Du tänker nog mer på de gamla P4 extreme

Nej det gör jag inte, jag tänker inte alls det är det som är kruxet...
Jag skyller på att jag är trött och kollade fel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Haha, rätt ball dator ändå! Men alla fattar ju att lådan inte ens ser hälften så cool ut hemma i vardagsrummet utan flashig ljussättning och fräcka kameravinklar.

Jag är i datorköpartankar för tillfället och har tänkt lägga ut cirka 16 000kr vilket den här skulle kosta om man väljer billigaste modifieringen? Är ju lätt värt det i så fall om man får ett 8800GTX, rejäl processor osv. Även om man tjänar lite på att bygga ihop själv så är det enligt mig kanske värt det! Vart kan man köpa den? Skulle vilja se vad de olika prisvarianterna innehåller och så också, och om man kan ändra om i konfigurationen själv och så.