Permalänk
Medlem

MAX Temp på moderkort?

Köpte nyligen detta moderkort:
Asus - Socket 775 - ATX Intel P35 (P5K) - DDR2 / PCI-E / SATA II

När jag satt och spelade full screen spel gick ett larm och jag blev utskickad från spelet till windows där moderkortets "temperatur program" varnade mig för att moderkortet var för varmt..

Det låg på 45 grader.
Är det verkligen för varmt?

Jag har två 120mm chassifläktar och en stor Zalman fläkt på CPU:n som tydligen ska kyla alla komponenter i närheten.

om jag inte spelar och t.ex surfar på internet ligger temperaturen på ca 40 grader på moderkortet och 18 grader på CPU:n.

Permalänk
Hjälpsam

Umm, det låter lite knas, mer troligt med 40grader på cpu samt 18grader på moderkortet.... vilket som.

45c är inte för högt på vare sig processor eller moderkort.

Dessutom svalnar komponenter väldigt fort efter belastning släpper, vi pratar 1-2 sekunder så är nästan all värme borta. Kör med ett program som kan visa dig grafer på temps (dvs så du kan se maxtemps några minuter tillbaka) tex SpeedFan och se där vilka temps som är höga under load.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Umm, det låter lite knas, mer troligt med 40grader på cpu samt 18grader på moderkortet.... vilket som.

45c är inte för högt på vare sig processor eller moderkort.

Jo, jag tykte också det var lite konstigt så jag har dubbelkollat om det stämde.. men cpu:n är faktiskt mycket kallare än moderkortet.

kör med denna cpu fläkt:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284

Permalänk

Vet inte hur varma moderkort brukar få bli, men 45 grader lät itne så farligt. Processorer brukar man ju kunna köra i ca 65 utan problem och grafikkort i ca 80 grader. Så jag antar att 45 är lungt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

jo, men man blir orolig när man aldrig har haft den temperaturen förut.

Permalänk

Har precis köpt samma moderkort och lider av samma problem. Vädigt hög temp på moderkortet.

CPU ligger normalt på runt 30-40 grader med moderkortet ligger på 46 grader stabilt utan belastning. Nu har jag iofs rätt bristfällig kylning för tillfället, bara en 80mm fläkt som blåser ut men jag tycker ändå att 46 grader låter mycket.

Vad kan jag göra mer än att köpa fläktar?

Permalänk

Hej, jag har också samma moderkort, mitt ligger på 32 grader.... har nyaste bios o nyaste pc probe..

Jag vet att asus programmen genom åren har varit lite osäkra när det gäller tempen... prova pc probe: II V 1.04.19b, då kan man jämföra mer rättvist..

iofs har jag nine hundred gaming lådan som är väldigt sval med alla fläktar igång...

musse

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Re: MAX Temp på moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
Köpte nyligen detta moderkort:
Asus - Socket 775 - ATX Intel P35 (P5K) - DDR2 / PCI-E / SATA II

När jag satt och spelade full screen spel gick ett larm och jag blev utskickad från spelet till windows där moderkortets "temperatur program" varnade mig för att moderkortet var för varmt..

Det låg på 45 grader.
Är det verkligen för varmt?

Jag har två 120mm chassifläktar och en stor Zalman fläkt på CPU:n som tydligen ska kyla alla komponenter i närheten.

om jag inte spelar och t.ex surfar på internet ligger temperaturen på ca 40 grader på moderkortet och 18 grader på CPU:n.

Det är inte för varmt , men det är normalt. Moderkorten blir varmare och varmare idag med alla funktioner

så det är bara ställa in pc probe på att varna på en högre temp

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9