Extern hårddisk - Hitta rätt?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk - Hitta rätt?

Jag har då tänkt skaffa mig en stor extern hårddisk tillsammans med min snart (förhoppningsvis) införskaffade laptop.

Vad jag är ute efter är en 500 GB's extern hårddisk, som ska vara billig, tyst och ha en tilltalande design. (även att de inte säckar ihop p.ga. temperatur).

Just nu är LaCie's hårddiskar mest intressanta enligt mig, de är helt kl art snyggast, clean låda, de är väldigt billiga kr/gb.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=egenskap_3&rev=1

Jag läste dock lite om deras 500GB Porsche modell,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=104518

och i kommentarerna så verkar många ha problem med att den låter relativt mycket/glappande sladdar osv vilket gör mig osäker.

det finns även en deskop version, dock så står det inget om den.

Vad jag söker är då hjälp från er trogna sweclockare med egna tips och reflektioner om vad för extern man ska köpa!

Permalänk

Köp inte en Lacie. De satsar mer på utsidan än kvalitén. kan också vara värt att skaffa en med firewire om datorrn stödjer det.

Permalänk
Medlem

Lacie gillar vi - ger många nya kunder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Köp inte en Lacie. De satsar mer på utsidan än kvalitén. kan också vara värt att skaffa en med firewire om datorrn stödjer det.

Jo, det är väl det jag har fattat nu med alla dåliga kommentarer. Ska kolla upp om datorn har firewire port, då det piskar upp hastigheten rätt så bra väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael
Lacie gillar vi - ger många nya kunder...

Vad menar du med detta?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett rekonstruktionsföretag och Lacie är ett vanligt märke hos oss, m a o inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael
Jag jobbar på ett rekonstruktionsföretag och Lacie är ett vanligt märke hos oss, m a o inget jag skulle rekommendera.

Mickael, vad kan du säga om andra märken då? Exempelvis Maxtor, Iomega och Western Digital?

Jag är också ute i svängarna efter en extern HD, dock med FW som krav och det hade varit nice med lite insiderinformation från någon i branschen

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att säga eftersom man reagerar mest på dem man får in mycket utav men jag tycker nog att att WD, Seagate, Iomega och Hitachi har bra grejer. Lacie och Maxtor är rätt vanliga hos oss och då menar jag när det beror på själva hårdvaran och inte något mjukvarufel. Men det kan vara lite skevt eftersom de som köper de allra billigaste inte alltid lagrar så viktig information att de behöver vända sig till oss om den skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar.

Jag tror trots allt att jag ska slå till på en Maxtor Onetouch III. Den verkar ganska bra med fläkt och vätske upphängda motorer för att minska ljudet även om det har rapporterats om en hel del fel... I och med att Segate nu äger Maxtor så kanske kvalitén är på väg upp? Det behöver i och för sig inte betyda något...

Segate står dessutom som tillverkare om man läser på Multitronic där jag har tänkt köpa HD:n

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

Köp inte Laciediskar. Säckar ihop direkt.

Permalänk
Medlem

Har haft min externa Lacie i två år nu, har aldrig haft något problem, tvärtom så är det en av mina pålitligaste diskar.
Men låter lite gör den...

Permalänk
Inaktiv

Äger också en Lacie 250 GB i två år nu funderar på att köpa en utan AC-adapter. Någon som vet om Lacie Mobile har samma dåliga kvalitetsrykte?