Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk

Som sagt Sapphire HD2400Pro kostar inte många kronor. Jag funderade också på grafikkort med marginal för kommande applikationer. Jag hittade MSI HD2600Pro med passiv kylning http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1631208;c...
Har inte det också de funktioner Du nämner fast är snabbare?

Permalänk
Medlem

Jo, som det verkar nu (min bild av det i alla fall) är att ett HD2600Pro är bättre än HD2400XT på allt i praktiken. Men då dagens drivrutiner m.m. är rätt ostabila så vill jag inte uttala mig med säkerhet - däremot skulle jag själv hellre inneha ett 2600Pro än någon 2400 variant.

Permalänk

Använder alla 2400-kort moderkortets RAM-minne? Det står här under MSI HD2400Pro: http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1631211;c...

Permalänk
Medlem

Har börjat använda VLC och gillar gränssnittet men har ett litet problem. Startar jag en film (oavsett format) så har jag bild på dataskärmen men när jag väl flyttar över den till tv:n så blir bilden svart. Men när jag ändrar deinterlaced under video till någon annan inställning så ploppar bilden upp. Men det blir likadant när jag flyttar tbaks till dataskärmen. Nån inställning? Går det att lösa?
Med Powerdvd och Media player så funkar det utan probs....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Har börjat använda VLC och gillar gränssnittet men har ett litet problem. Startar jag en film (oavsett format) så har jag bild på dataskärmen men när jag väl flyttar över den till tv:n så blir bilden svart. Men när jag ändrar deinterlaced under video till någon annan inställning så ploppar bilden upp. Men det blir likadant när jag flyttar tbaks till dataskärmen. Nån inställning? Går det att lösa?
Med Powerdvd och Media player så funkar det utan probs....

Jag tror det ligger något i drivrutinerna för jag hade samma problem tidigare med diverse kort oavsett från ATi eller Nvidia. Men efter drivrutinsbyte så blir det så. Framförallt om man klonar. Men det är möjligt att det inte är samma problem vi tänker på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videoprofilen
Använder alla 2400-kort moderkortets RAM-minne? Det står här under MSI HD2400Pro: http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1631211;c...

Det verkar vara olika beroende på tillverkare. Mitt 2400XT kan inte göra det i alla fall (om specifikationerna stämmer).

Permalänk
Medlem

Ska ändå blåsa datorn idag så vi får se om det löser problemet. Tack för hjälpen, återkommer med resultatet!

EDIT: omformatering löste problemet och nu funkar det kalas!
Tack!

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Om någon har lött ihop en fungerande sladd som trådskaparen skrev om så skulle jag gärna vilja köpa en. Svara gärna i PM om du har en till övers.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Jag postade just detta i min hembios forum, dock la jag märke till att den tråden var tämligen död. Därav denna dubbelpostning.

Jag har nyss lött (lödit?) ihop en kabel. Jag gjorde enligt guiden på http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html
Tyvärr köpte jag bara en kondensator, så jag satte inte fast någon på scart-kontakten. Jag gjorde alla inställningar i Powerstrip och testade. Bilden blev helt vit. Min tv är en Philips 28PW5407, eller så står det på baksidan iaf. Jag läste något om blankingsignal, är det vad som saknas, eller vad? Jag tänkte ta med sladden till jobbet och testa där, men den tv:n är betydligt äldre än min. Grafikkortet är ett Radeon mobility 9200. Jag har två andra datorer, ett med ett 9250 kort och en med ett x800xl. Ska jag testa med dem, eller blir det samma sak? Fan, jag vill ju få det att funka NU, för jag är i färd med att sätta ihop en htpc.

Visa signatur

Pentium Dualcore 1.6Ghz, XFX 9600GSO, 2 gb minne, Corsair 450W

Permalänk

Tänkte bara kladda ner mina timings eftersom jag hade svårt att få till det perfekt med denna kabel. Lite flimmer, ojämn svärta, blå rand i överkant osv.... allting någonting litet som störde.

Men till slut hittade jag timings som fungerade *perfekt* \o/

Till en Philips 32" CRT från Radeon 9600 Pro:
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,7,160,65,576,11,23,15,14875,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=7 HSW=160 HBP=65 kHz=16 VFP=11 VSW=23 VBP=15 Hz=25

VESA detailed timing:
PClk=14,88 H.Active=720 H.Blank=232 H.Offset=-9 HSW=160 V.Active=576 V.Blank=49 V.Offset=11 VSW=23

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,875 720 727 887 952 576 587 610 625 interlace +hsync +vsync

Jag har en 3,5m-kabel lödd av MrJonas som jag nu vill sälja pga köp av ny tv... jag bor i stockholm, PMa om du är intresserad!

Permalänk
Medlem

Jag lödde ihop en sån här kabel igår, efter lite strul fick jag det att funka. Jag har ännu inte börjat pilla med inställningarna men bilden är grym!! Helt underbart!

Men jag har ett annat problem, teven tjuter liksom så fort jag har på kanalen med scarten. Vad kan det vara för problem? Det är ett väldigt högfrekvent tjutande, som är knappt hörbart men helt klart huvudvärksvarning!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter, utan att ha någon erfarenhet i ämnet, som att du behöver använda dig av den här lödningen: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html

Din TV verkar inte gilla signalen den får in i alla fall av någon anledning...

Visa signatur

Har en fin dator, fin fin. Jordnötter och juice är gott tillsammans, gott gott.

Permalänk
Medlem

Det är det jag har gjort. Jag kom dock på nu alldeles nyss, kan det inte vara hz som spökar på nått sätt.

just nu står den custom timad till 25hz. går man in på advanced och kollar står horizontal på 14,926 och vertical på 25,002.

Hur fria händer har man att konfigurera dessa värden utan att teven eller grafikkortet pajjar?

Permalänk
Medlem

Problem med blanking?

Hej alla glada hemmapulare!

Jag har precis hittat denna lösning och byggt mig en kabel idag. Tyvärr får jag inte liv i bilden med följande symptom:

En svart grundbild med 4 flimrande blåa(vita?) linjer jämnt utspridda i vertikalled. Skruva på parametrar ger bara att de flyttas något och minskar/ökar i antal.

Jag har byggt enligt schemat men då jag utgått ifrån en kabel med fast vga-kontakt i änden så är pinne 9 inte där, varför jag tog ett annat tips och kopplade blanking via 100 Ohm från pinne 14 (vertikal synk).

Är detta ett blanking problem?

Jag kör på en Sony 29" 4:3 (KV-29X5E) som är ca 7 år gammal. Den klarar RGB på scart 1 enligt manualen. Har kört med olika timings, allt från Puccos beräknade till allt jag hittat, men fenomet kvarstår...
(Har ett Asus X1600 med dubbla DVI, kör via DVI-VGA konverter och har provat bägge utgångarna. Har även mätt upp kabel efter avbrott/kortslutningar)

Med hopp om lite input efter en lång dags meckande..;-)

/ipman

Permalänk
Medlem

Hallå i tråden. Har läst mer eller mindre hela tråden och har äntligen fixat mig en sådan här kabel.

Får dock ingen signal till tv:n, bara en blå klar bild (som tv:n visar när den inte har någon signal)

Är en 28" Thomson som är c:a 5-6 år gammal.

Fel på kabel eller vad tror ni? Känns inte som att inställningar i PS kan påverka detta, åtminstone ett flimmer borde ju uppstå. Att koppla composite-scart blir bra bild utan problem. (Förutom då att bilden inte direkt är jättebra, men det beror ju på compositen)

Snälla hjälp!

Visa signatur

Mums, Kaffé!

Permalänk
Medlem

Varför löda egen kabel?

Finns ju att köpa SCART-VGA på BilTema säljs tex en 5 meters för 199Kr. Dock finns den inte med på deras hemsida men den finsn i senaste katalogen.

Nån här som provat en sådan och vet om den konverterar från VGA-Scart eller bara är enkelspårig och konverterar från Scart till VGA?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Den är från scart till VGA, det är en sådan jag utgått ifrån för att "ändra riktningen". Det går att ta ut stiften ut scarten och byta plats på dem och sen får man pilla lite med att löda in lämpliga motstånd.

Dock har jag ej fått liv i detta än, har nu ett mer strukturerat "myrornas krig" på burken som har en bild i sig. Vet ej orsaken men kabeln verkar ok efter att jag flyttat blankningssignalen från vertical sync till composite sync

Antar att jag måste mecka med drivrutinerna för att se om det blir nån skillnad, kör just nu på ATI:s senaste version på ett X1600-kort...

Förslag mottages tacksamt om nån känner igen problembilden!

/Petter

Permalänk
Medlem

Attans då!:(

Hade hoppats på att det skulle gå köra VGA-Scart. Vilken korkad kabel:)

De flesta vill väl köra just så och inte tvärtom dööh:)

Har inte läst denna enorma tråd särskilt väl. Men nån som vet om och var det går att få tag på en 5 meters VGA-Scart kabel som man slipper göra själv?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Min TV har DVI port kör den i 1360x768 vilket råkar vara exakt så många pixlar som TV:n har. Bra bild.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen i linux med den här kabeln? Det borde ju gå men har nån fått det att fungera? Kan vara bra att veta så jag inte bränner massa tid i onödan.

Permalänk
Medlem

jag har set flera färdiga hittas säkert efter lite googling...

men de fungerar inte bara med en sort. vissa tv kräver 5v trigger för att den ska "vakna"

andra kräver den inte. billigas enklast göra själv. men om du prövar med 5 volt och alla de föreslagna inställningar som beror på tv och graffat och du ändå inte får bild så finns det säkert 50 varianter du missat..

själv försökt men hade inte ricktiga grejjor från elfa den där vga med lödöron sakna jag.... power trip.. har jag för mig är ett måste.

jag va nära men de e mycket att läsa i instruktionerna...

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Hej
Har lött ihop en sån här kabel nu och fått det att fungera någorlunda efter mycket om och men. Det problem som är kvar är att när jag kollar på film så hackar bilden till var kanske 5 sec. Någon som har haft samma problem och hittat en lösning?

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Hur funkar det egentligen i linux med den här kabeln? Det borde ju gå men har nån fått det att fungera? Kan vara bra att veta så jag inte bränner massa tid i onödan.

Jag kan besvara min egen fråga. Det fungerar.

Mina förutsättningar:
Ubuntu 7.10 med öppna Radeon-drivrutinen (xrandr stöd)
Vanliga skärmen på DVI-porten
TV:n på VGA-porten

Från min fungerande PowerStrip-konfiguration fick jag ut:

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,060 720 738 890 976 576 580 587 607 interlace +hsync +vsync

Den justerades till (förändringar feta (notera punkten)):

xrandr --newmode "720x576" 15.060 720 738 890 976 576 580 587 607 Interlace +HSync +Vsync CSync

Gör mode:et tillgängligt för VGA-portsskärmen:

xrandr --addmode VGA-0 "720x576"

För att förhindra att alla gnome-paneler flyttar till TV:n:

xrandr --output DVI-0 --crtc 0 --output VGA-0 --crtc 1

Lägg till TV:n till höger (utöka skrivbordet):

xrandr --output VGA-0 --mode 720x576 --right-of DVI-0

Woohoo, det fungerar (Utan en endaste omstart av X, utvecklingen går framåt )

Notera att inställningarna förloras när xservern startas om, för mer permanant bruk, lägg till i xorg.conf.

Permalänk
Medlem

5v trigern har du antar jag eftersom du får bild. eller så har du den och får bild ändå.

men kanske fel konding. annars så är power strip det programet som beskrivs i en guid för den där kabeln. olika inställningar och shit beroende på tv. själv skulle jag satsa på en platt skärm. eller projektor

tycker inte bilden värkar bli så mycket bättre . och allt besvär innan nej...

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Jag lödde ihop en kabel igår efter lite småpyssel då jag inte är någon van lödare. Lyckades dock få ihop den riktigt bra.

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att konfigurera. Jag har ett X800XL som jag kopplar in tvn på vga porten och skärmen till dvi kontakten med en adapter. Men när jag startar datorn piper den några gånger och min vanliga skärm vill inte starta. Däremot visas det på tvn en svart bild, eller svart med vita ränder beroende på vilken tv jag använder. Men jag vill ju kunna ha båda monitorerna inkopplade samtidigt för att kunna konfigurera tvn.

En annan sak som kanske inte är något egentligt problem är att om jag nu kopplar in min skärm till vga porten visas fel färger på skärmen. Är det bara felaktiga inställningar eller kan det vara porten som har blivit skadad?

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

jag har nu lödit ihop ensånhänna kabel och satt igång med att installera porwerstrip m.m..... men när jag ska försöka hitta "Forece Composit" så hittar jag inget sådant ställer i ATI-center eller i Powerstrip. I powerstrip ser jag rutorna "Composit" men dom e "gråa" och går inte bocka i :(..

jag har ett Ati Radeon 9550 med tv-out (svideo) samt en dvi- och en vgaport.

Version av AtiControlCenter vet jag inte nu men kan en äldre version kanske ge mig möjlighet att forca Composit ut?

Fan va surt om jag har gjort sladden i onödan asså....

snälla hjälp mej vettja..

edit: lite tröttsamma felstavningar från mitt nattinlägg..

edit 2: har tankat hem en gammal drivare som funkar bättre.. nu kan jag forca Composit.. dock så får jag ingen bild alls får flimmer på tv:n när jag bootar upp datorn men sen när den går in i XP så blir bilden svart.

Tilläggas kan att jag har en Shuttle med endast TV:n inkopplad om monitor.. alla inställningar görs via VNC..

nån som har lite hjälp/idéer/uppslag att komma med?

Permalänk
Medlem

Lånar tråd

Lånar tråden lite.
har ett sapphire radeon 1950 pro med HDTV utgång. ska koppla ihop datorn med min LCD TV. Ska jag gå ut via dvi eller s-svideo?
fick med en kabel med s-video i en änden och blå grön röd i andra ändan ska jag köra via den in i tvn med en RGB kabel eller ska jag ha en DVI-HDMI kabel?

vilken utgång ger bäst bild???
tacksam för snabba svar

Permalänk

S-video är bara skräp...... Kör DVI-HDMI!

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Om du har HDTV utgång och inte vill använda en dvi utgång kan du plugga in komponentsladden i tv-outen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

tackar för snabba svar. upplever bilden lite grynig nu... fast inte allvarligt.. kör med senaste catalysten. bättre med orginal drivrutiner???
vart får man tag på en bra 1080p kabel.. provde köra tv ikväll med RGb via s-video till komponent porten på 720p på apples sida. teasers av filmer. sen provade jag1080p då tvn är full hd... funkade inge bra bilden hackade.¨å tack igen för de snabba svaren