Permalänk
Medlem

Programeringhjälp (ajax)

Jag håller på med en hemsideportfolio till ett nystartat företag jag satt igång med. Men jag har dock fastnat på en grej i programmeringen.

Om jag har en meny där två av alternativen är "print" och "webb" sen gör jag 2 olika scrollpanes i flash, en för de printjobb jag gjort, en för de webbsidor som jag sparar ut som .swf.
Sen vill jag ju att när man trycker på tex Printknappen så ska den flashfilen laddas på sidan, jag vill dock inte att hela sidan ska laddas om utan bara att denna flashfil ska visas på ett visst ställe på sidan.
Hur gör jag detta? Någon sa till mig att jag ska använda mig av Ajax, aldrig pysslat med annat än html och css så har noll på koll på ajax och inte så sugen på att lära mig, någon som har en tutorial eller någon annan lösning på problemet?

Hoppas ni förstod hur jag menade, evigt tacksam för den hjälp som jag får (:
speciellt eftersom jag behöver få hemsidan klart så fort som möjligt.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

utskriftsformat gör man väl bäst med CSS

du skapar alltså 2 CSS-filer - den vanliga stilmallen och en för media=print

i den stilmallen (för utskrift) döljer du det du inte vill skall synas vid utskrift

läs mer om mediatypes

http://www.w3schools.com/css/css_mediatypes.asp

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tror du kanske dy förstod mig fel, eller så förstod jag dig fel/inte alls. Det handlar inte om någon utskrivning till en skrivare som ska göras. Print kallar man ibland de grafiska saker man skapat. Som kan gå i tryck, tex logotyper, broschyrer etc.

Det rör sig alltså om 2 flashfiler som jag vill ska visas.

/ Jacob