hjälp med drivisar(?) uppskattas.

Permalänk
Medlem

hjälp med drivisar(?) uppskattas.

tja. jag skulle spela prince of persia igår. nån minut in i introfilmen låser sig datorn, skärmen blir svart och lampan på skärmen som ska lysa grönt lyser orange. men musik fortsätter..

jahapp, tänkte jag och höll in strömbrytaren för att starta om datorn. när den startas ser jag att DELL loggan är helt i andra färger och ingenting är som det ska. bokstäverna är hullerombuller också.. när XP laddas och man ska komma till inloggningsrutan blir skärmen bäcksvart igen.

jag har startart i felsäkertläge och ominstallerat med massa olika drivrutiner till grafikkortet, inget funkar. en gång fick jag bluescreen och det stog nånting med "nv4_disp.dll har fasnat i en oändlig loop". så jag googlade på det. alla som har haft problemet verkar ha löst det genom att byta drivisar bara. men det hjälper inte för mig :/

jag har som sagt en DELL,
2gb ram
250 hdd
geforce 6800

TACK! till den som läser och tar sig tid att hjälpa mig!

EDIT: glömde tala om att jag även formaterat om datorn. kan det vara något hårdvarufel? isf vad?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Geforce 8800 gts 640 mb och har själv problem med nv4_disp.. Det verkar som det har påverkat hela serien sedan 6000 serien kom. Jag har bytt drivisar men dock inte formaterat. Kommer att skicka in det och be om ett nytt!. kan posta vad de säger om problemet.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med mitt 7900gt när jag spelade bioshock, fast bara när jag kom till andra banan....
iallfall, jag gick in i felsäkertläge, avinstallerade drivrutinerna, startade om vanligt, installerade den nyaste betan av drivrutinerna, funkar skitbra nu.

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem

Lite sent nu kanske men jag fick ett nytt kort och det kommer upp samma sak igen så är helt förvirrad. Kollat runt på Nvidias forum men de tycks inte ge någon bra förklaringen. Aldrig sett någon som gett en heller förutom att man skall formatera som inte har någonting med saken att göra. När jag fick mitt kort igen så funkade det prima i ett par dagar så det är helt random när det kommer. Temperaturerna är helt okej och inget är clockat. Det måste vara ett fel som ligger i korten helt enkelt..... man får väl hoppas att de kommer att gå ut med någon "fix" eller något.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]en gång fick jag bluescreen och det stog nånting med "nv4_disp.dll har fasnat i en oändlig loop". [/QUOTE]

Får samma jävla problem, nv4_disp.dll hänger sig i en loop och man får bluescreen. Men efter ett tag googlande så hittade jag en patch som motverka att nv4-disp.dll skulle hamna i oändlig loop.

www.synapse.gr/downloads/nv4loopfix.zip

installerade den, men sen visade sig att mina drivisar var konstiga, då va det hetl enkelt inte nv4_disp.dll utan något helt annat, så jag vet inte om den där patchen fungerade så bra.

någon som vet nått annat man kan göra?

Visa signatur

Intel i5 3570k OC till 4.1 GHz + Cooler Master MA610P | ASUS P8Z77 LX | 2x Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 4 GB CL9 | Gigabyte GeFOrce RTX 3060 12GB EAGLE OC 2.0 | Corsair VX 550 W (köpt 2009)