När windows fasaden knäcktes

Permalänk
Medlem

När windows fasaden knäcktes

Detta är nått jag har funderat ett tag på... när fick du/ni reda på att windows/dos inte var det alla PC-Datorer hade installerat från start eller att det var nått i datorn som var själva windowset

För mig var det rätt sent med tanke på att jag som liten "20år nu" lekte med amigas och trodde det var windows/dos i det

i och med att jag fick internet i 3an -4an så märkte jag att det var nått som hette linux och trodde det var som mac en helt annan dator men lärde mig senare att det var ett operativ system likt mac men existerade till PC/MAC... som liten är det nog inte alltid lätt att förstå ;).. så ialla fall när bräcktes eran fasad om windows i PC

.... om ni inte förstod vad jag menade så trodde jag "windows" var det själva grafiska i en dator och visste inget om operativsystem

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd

Hmm intressant fråga.
Jag är 24 nu men har använt datorer sedan jag var fyra. Den första var väl en Apple Victor vill jag minnas. Jag tror att efter lanseringen av Windows 95 så kände jag till många andra operativsystem, eller åtminstone förstod att det var annorlunda. Jag tror det var så att eftersom mycket fortfarande gjordes i DOS så lärde jag mig att Linux bara var ett tredje sett (och ansett bra mycket krångligare) att uppnå samma mål. Men jag är idag av den åsikten att än så länge så finns det inget bättre operativsystem än Windows.

Permalänk
Avstängd

Nu hade iofs min farbror någon gammal PC-hög hemma en gång i tiden, reflekterade väl inget direkt över den, men när jag väl gick i skolan och det fanns PC-datorer så visste jag väl att de körde DOS och Windows, jag visste väl inte att det fanns andra alternativ kanske. I ettan på gymnasiet körde webservern i föreningen Linux så då var det ju rätt uppenbart om inte annat.

Jag är född 79 och vi hade ingen PC hemma när jag var barn, utan det var min farbror och en bondgrabbs familj som hade en med alley cat o grejer ;D, men då var jag ju liksom kanske runt 9 år gammal så runt 88, skaffade väl min SVI-728 där i krokarna också.

7an blir ju runt 92, och då var jag ju medveten om vad de körde iaf, men det visste jag nog tidigare också.. Ettan på gymnasiet hamnar väl 1995, och då hade jag ju möjlighet att använda Linux för första gången själv.

Men jag var ju Amigaanvändare mest, och klart jag visste att Amigan körde AmigaOS ;/

(Jag visste väl om hela OS-biten tidigt eftersom demos och spel mer eller mindre sket i operativsystemet fullständigt.)

Permalänk

Jag har faktisk aldrig tänkt så, utan när jag fick höra om dos & windows så förutsatt jag inte att det enbart var det enda operativsystemet för X86or.

Linux installerade jag på min egen burk runt 96 (red hat vill jag minnas), det var ungefär samma som idag. Stabilt och bra en massa dritt som spel medföljde, sedan satt man där och letade efter programvaror. (Som på den tiden var spel)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

DOS var för mig en PC (x86) och var självklart helt ointressant för en som kom från en fantastisk Workbench miljö på Amiga. Till slut förrådde jag dock Amigan för en PC när det var dax för en uppgradering. Linux på den tiden hadde jag nog inte hört tallas om och även om jag gjort det kan jag garantera att jag inte hadde använt mig av det.
Det första förutom DOS/Win som jag hörde om till PC var annars OS/2, visste ju att det fanns nått som hette UNIX också men begreppet om vad det var uppfattade jag nog aldrig riktigt då.
Skall ju till lägga att detta var innan Internets stora genombrott så information spred ju sig inte lika snabbt men som flitig läsare av Datormagazinet (och andra tidningar senare) på den tiden så var man nog ganska väll informerad ändå, och dom började med artiklar om just Linux och andra OS ganska tidigt har jag för mig.

Permalänk
Inaktiv

Hmm, Föräldrarna hade tidigt mac och amiga/commondore på sina jobb, när jag började tänka på datorer så var det väl ungefär de två olika som va standard, dock så hade en kompis pappa en win 3.11-burk...

Sen fanns det windows på burkarna i skolan fram tills att jag slutade gymnasiet. Linux kom jag i kontakt med då jag lirade Counterstrike beta 4 typ, och då tyckte jag det va helt ok pga av att linuxservrarna funkade bättre och snabbare än windowsburkarna.