Processorer i mellansegmentet testade

Permalänk
Melding Plague

Processorer i mellansegmentet testade

Anandtech har publicerat en stor recension på processorer i prisklassen 500 till 1100 kronor. Förutom att testa processorerna i sig testas även prestanda för integrerad grafik när processorn används tillsammans med ett moderkort i motsvarande prisklass.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inte allt för oväntat resultat

Permalänk
Medlem

Intressant att alla tester de gör pekar åt intels fördel. Och att de inte har testat nya black edition

Permalänk
Medlem

Ganska intressant test, men är det bara jag som ser dåligt eller har de inte med BE-2350 på ett flertal grafer?
Den är ju den processon som man ska ha i en HTPC. Speciellt tillsammans med ett ATI HD2x00.
Undra hur svala Penryn kommer att bli....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intressant att alla tester de gör pekar åt intels fördel. Och att de inte har testat nya black edition

BE = Black Edition?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
BE = Black Edition?

Nej inte i det här fallet utan det står för steppingen och visar på att den är strömsnål.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intressant att alla tester de gör pekar åt intels fördel. Och att de inte har testat nya black edition

Så om AnandTech hade gjort ett test på exempelvis grafikkort och kommit fram till att Nvidia 8000 serien äger upp ATis 2000 serie, hade det också varit intressant?

Vad har du varit det senaste året? Intel är bättre, capish?
Därför är det inte så intressant.

OT: De borde överklockat prollarna, DET hade varit intressant.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Så om AnandTech hade gjort ett test på exempelvis grafikkort och kommit fram till att Nvidia 8000 serien äger upp ATis 2000 serie, hade det också varit intressant?

Vad har du varit det senaste året? Intel är bättre, capish?
Därför är det inte så intressant.

OT: De borde överklockat prollarna, DET hade varit intressant.

Läs sida 14, i detta test spöar Intels billigaste AMD's dyraste om man överklockar.

Jag väntar bara på Penryn nu... blir kul att leka med tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intressant att alla tester de gör pekar åt intels fördel. Och att de inte har testat nya black edition

Inte testet med integrerad grafikkrets.
Gissningsvis kostar inte black edition under 100$.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Bra att även strömförbrukning testas.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Inte testet med integrerad grafikkrets.
Gissningsvis kostar inte black edition under 100$.

Köper man en dator med en intregrerad grafikkrets har man ju på ett ganska tydligt sätt visat att man inte bryr sig om spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm
Köper man en dator med en intregrerad grafikkrets har man ju på ett ganska tydligt sätt visat att man inte bryr sig om spelprestanda.

Inte nödvändigtvis sant. Många mATX-kort har inbyggd grafikkrets, och en mATX-burk kan lätt byggas för spelprestanda. Det finsn ingenting som säger att man faktiskt måste använda den integrerade kretsen bara för att den finns där. Den kan vara en händig backup om något går snett med ens vanliga grafikkort och liknande. Jag personligen gillar för det mesta inte att man bygger ihop saker, men integrerade grafikkort är faktiskt ett undantag, iallafall de kort som skapats de senaste åren då de i min erfarenhet inte är en lika stor källa till krångel som de brukade vara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Många mATX-kort har inbyggd grafikkrets, och en mATX-burk kan lätt byggas för spelprestanda. Det finsn ingenting som säger att man faktiskt måste använda den integrerade kretsen bara för att den finns där. Den kan vara en händig backup om något går snett med ens vanliga grafikkort och liknande.

missade du poängen med uttalandet du citerade?
få köper inbyggd grafik för dess spelprestanda, och dom som gör vet redan från början hur mycket dom går miste om... alltså är den testdelen relativt oviktig i en platformjämförelse

alltså, jag tycker att det ÄR bra att dom testar och jämför dom inbyggda korten - brukar vara ett helvete att hitta några siffror på dom annars, men att det ju faktiskt inte är några resultat som är vettiga i en processorjämförelse

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

en överklockad 4500 är en grym prolle för en liten peng

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Läs sida 14, i detta test spöar Intels billigaste AMD's dyraste om man överklockar.

Jag väntar bara på Penryn nu... blir kul att leka med tror jag.

Det jag menade var att de inte har tänkt tanken på att överklocka någon av AMD's Black Edition prollar. Går det att överklocka för mycket så de kan konkurrera med intel tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det jag menade var att de inte har tänkt tanken på att överklocka någon av AMD's Black Edition prollar. Går det att överklocka för mycket så de kan konkurrera med intel tro?

Finns det någon Black Edition i det prissegment som testas då? Oavsett så har jag svårt att se att den skulle kunna klockas upp till tillräcklig prestanda för att komma ikapp en klockad Core2Duo....sorry.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

.. Och nu, efter läsningen, verkar det som om jag har satsat på rätt propp i budgetsegmentet, Intel E4400!

(Jag har beställt och levererans väntas i morgon eller på onsdag.. Och det ska bli riktigt kul att få den att fräsa på i över 2,7 - 2,8 GHz i alla fall.)

Edit: Eh, mellansegmentet ska det nog vara, och inte "budget"

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

Synd att de inte överklockade AMD x2 3600+... några som fått den att gå i över 3ghz här på forumet och _DET_ är billig prestanda! (kostar 595:- enligt prisjakt)...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Synd att de inte överklockade AMD x2 3600+... några som fått den att gå i över 3ghz här på forumet och _DET_ är billig prestanda! (kostar 595:- enligt prisjakt)...

ja den går att överklocka så att den presterar bättre än en 6000+ men klår fortfarande inte en e2140/60/80. möjligtvis skulle det vara pga att amd har billigare moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja den går att överklocka så att den presterar bättre än en 6000+ men klår fortfarande inte en e2140/60/80. möjligtvis skulle det vara pga att amd har billigare moderkort.

Nädu, AMD moderkort kan vara dyra. Mitt MSI K8N Diamond är inte särskilt billigt (på sin tid ). Vet inte om jag vågar äverklocka min Athlon64 x2 4200+, eller Corsair XMS PC3200 minnena (4*512). Eller grafikkortet XFX Geforce 7800 GTX.
Det skiner fortfarande kvalitet och prestanda, men det känns tveksamt eftersom grejerna har några år på nacken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
missade du poängen med uttalandet du citerade?
få köper inbyggd grafik för dess spelprestanda, och dom som gör vet redan från början hur mycket dom går miste om... alltså är den testdelen relativt oviktig i en platformjämförelse

alltså, jag tycker att det ÄR bra att dom testar och jämför dom inbyggda korten - brukar vara ett helvete att hitta några siffror på dom annars, men att det ju faktiskt inte är några resultat som är vettiga i en processorjämförelse

Nej men jag tror att du gjorde det
Han sa att om man köper en dator med integrerad grafikkrets så har man tydligt visat att man inte bryr sig om spelprestanda, detta kan dock vara långt ifrån sanningen då det i många fall även går att använda ett vanligt grafikkort i dem, vilket då gör dem likadana som precis vilken dator som helst.

Hade det sagts att om man använder en integrerad grafikkrets till spel har man tydligt visat att man itne bryr sig om spelprestanda hade det varit en sak, men nu var det inte det han påstod utan han påstod att integrerad grafikkrets = man satsar inte på spel (förenklat), vilket inte behöver vara sant för fem öre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej men jag tror att du gjorde det
Han sa att om man köper en dator med integrerad grafikkrets så har man tydligt visat att man inte bryr sig om spelprestanda, detta kan dock vara långt ifrån sanningen då det i många fall även går att använda ett vanligt grafikkort i dem, vilket då gör dem likadana som precis vilken dator som helst.

Hade det sagts att om man använder en integrerad grafikkrets till spel har man tydligt visat att man itne bryr sig om spelprestanda hade det varit en sak, men nu var det inte det han påstod utan han påstod att integrerad grafikkrets = man satsar inte på spel (förenklat), vilket inte behöver vara sant för fem öre.

hmmm, ok, vist... anser du test/prestanda av integrerade grafikkretsar att vara relevant för användare av den typ du tänker på?
det är ju knappast testresultat av [mobo med integrerad grafik som körs med separat grafikkort] som adamq10 och sl2wm syftade på i sina inlägg

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Jag begriper inte hur de lyckas få AMD-processorer att överklocka så dåligt på alla test. På recensionssidor lyckas de alltid få till skitklockningar på AMD.
En vanlig 3600+ är inga problem att skrämma upp över 3GHz. Ser ut som att de alltid lyckas välja skitmobon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Läs sida 14, i detta test spöar Intels billigaste AMD's dyraste om man överklockar.

Jag väntar bara på Penryn nu... blir kul att leka med tror jag.

Oops jag är vanligtvis inte bra på att missa saker (:

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Fantasy
Jag begriper inte hur de lyckas få AMD-processorer att överklocka så dåligt på alla test. På recensionssidor lyckas de alltid få till skitklockningar på AMD.
En vanlig 3600+ är inga problem att skrämma upp över 3GHz. Ser ut som att de alltid lyckas välja skitmobon.

tja, tänker man så får man väl säga att 3GHz inte heller är någon "fin" klock för Intels prollar...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Uh, känns som ett väldigt vinklad test till fördel för Intel.

Dom går igenom alla processorerna men så plötsligt dyker E6550 upp i stapeln utan att den nämns tidigare. Vafan är det om? Ända jag kan komma på varför just nu är att dom vill att Intel ska framstå överlägsna. Alltså det överlägsna valet eller nått. Icke heller drar dom upp några siffror på hur mycket AM2 moderkorten kostar. Men prisar hur billigt man kan få en Intel mobo(öppnat) på Newegg för 40$.

Tester på ett 64-bitars OS vore intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Uh, känns som ett väldigt vinklad test till fördel för Intel.

på vilket vis?

Citat:

Dom går igenom alla processorerna men så plötsligt dyker E6550 upp i stapeln utan att den nämns tidigare. Vafan är det om? Ända jag kan komma på varför just nu är att dom vill att Intel ska framstå överlägsna.

läser du en gång till hittar du deras anledning att ha med en "out of the league" processor (som refferens)

Citat:

Icke heller drar dom upp några siffror på hur mycket AM2 moderkorten kostar. Men prisar hur billigt man kan få en Intel mobo(öppnat) på Newegg för 40$.

viserligen kan jag hålla med om att AMD-moderkort kan vara billigare överlag, och det vore fint om de gick igenom AMD-alternativen lite mer, men hur mycket förändrar det saken?
överklockningsvänliga AMD-moderkort är inte billigare än Intels budget-kort (en E4400 chansar jag att köra i 1066FSB utan att röra spänningen från default vilken dag som helst, vågar man göra likadant med A64?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

läser du en gång till hittar du deras anledning att ha med en "out of the league" processor (som refferens)

Ah, du har rätt i där, nu när jag kollade mer noga. Men, varför har dom inte med en +6000 också då? Dom kostar ungefär likadant.

Citat:

på vilket vis?

Genom att ha E6550 med i stapeln men inte en AMD +6000 som är jämnförbar i pris. Och hur dom försöker framföra alternativen/produkterna.

Andra kritiska: http://anandtech.com/talkarticle.aspx?frmResourceID=3112&frmW...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Ah, du har rätt i där, nu när jag kollade mer noga. Men, varför har dom inte med en +6000 också då? Dom kostar ungefär likadant.

Genom att ha E6550 med i stapeln men inte en AMD +6000 som är jämnförbar i pris. Och hur dom försöker framföra alternativen/produkterna.

ännu en processor att testa? mer än en referens är inte absolut ingen nödvändighet... se det snarare som en bonus att 6550 är med

det finns säkert många missnöjda, men så är det med alla test

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life