Leveransproblem på Komplett

Permalänk
Medlem

Att få sakerna innan helgen är väl bara att glömma. Helt otroligt sån otur man kan ha.. Nu börjar posten också krångla. Då landar förmodligen allt som allt på 6 veckors väntetid för min del. Kul! Får väl roa mig med att lira Halo 3 istället eller något

Permalänk

Komplett disaster - Det har företaget fungerar ju inte alls.
Beställde ett antal standardkomponenter, alla "i lager", den 21:a. Idag när jag ringde för att kolla under vilket skrivbordunderlägg de placerat min order så kan K bekräfta att de (1) fått ordern, (2) fortfarande har alla delar på lager men kan inte lova någon leveranstid, bara ge prognosen att det tar ytterligare 2-4 veckor minst till räknat från nu (IT-företag - jo, jag tackar). De kan inte garantera att ordrar bearbetas enligt något kösystem, men förmodligen prioriteras viktiga konton. Det framgår ganska tydligt att de har personalproblem. Förmodligen också cash-flowproblem, annars vore det väl ganska lätt att ta in Manpower-folk som packar o skickar. Det enda som verkar funka är deras nyhetsbrev som lurar fler ned i träsket.
Jag la en order på Komplett pga goda rekommendationern från kollegor. Förmodligen har de nu imploderat pga för snabb tillväxt, inte helt ovanligt i branchen.

Permalänk
Medlem

Inte kul att vänta, jag har dock endast väntat 2 veckor snart.

Kanske inte var klockrent att köra en drive med TV reklam samtidigt som man ändrar sitt lagersystem. Jag tycker att packar de dygnet runt och varje person kanske klarar att 2-4 ordrar så borde det ju röra på lageromsättningen (nu vet ju iofs inte jag hur många anställda de är).

Lite tröst i allt så i oktober så ska det gå riktigt snabbt att få det man beställt enligt de.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk

Hämtade mina grejer igår

Dom har legat hos mitt ombud sen i tisdags 25e och jag fick avi:n den 27:e
Kunde inte söka efter paketet på postens hemsida heller... lite surt men nu har jag mina saker iallafall

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karl XVII Gunnar
Komplett disaster - Det har företaget fungerar ju inte alls.
Beställde ett antal standardkomponenter, alla "i lager", den 21:a. Idag när jag ringde för att kolla under vilket skrivbordunderlägg de placerat min order så kan K bekräfta att de (1) fått ordern, (2) fortfarande har alla delar på lager men kan inte lova någon leveranstid, bara ge prognosen att det tar ytterligare 2-4 veckor minst till räknat från nu (IT-företag - jo, jag tackar). De kan inte garantera att ordrar bearbetas enligt något kösystem, men förmodligen prioriteras viktiga konton. Det framgår ganska tydligt att de har personalproblem. Förmodligen också cash-flowproblem, annars vore det väl ganska lätt att ta in Manpower-folk som packar o skickar. Det enda som verkar funka är deras nyhetsbrev som lurar fler ned i träsket.
Jag la en order på Komplett pga goda rekommendationern från kollegor. Förmodligen har de nu imploderat pga för snabb tillväxt, inte helt ovanligt i branchen.

Då måste jag fråga dig ifall du på något sätt försökt läsa dig till vad dessa leveransproblem beror på?

Personalproblem? Nej
Ekonomiproblem? Nej
Lagarhanteringsproblem? Ja

De investerade i ett nytt robotsystem för att, ironiskt nog, förbättra sina leveranstider ytterliggare. Systemet är nytt och barnsjukdomarna har frodats. De gick en herrans massa ordrar back tidigare och eftersom stora delar av lagret enbart styrs av robotar är det teknikst sett omöjligt att hyra in 500 även om man skulle vilja för att plocka fram varor manuellt, men det måste scannas in av systemet ändå.

Nu går systemet för fullt och skickar ut bra mycket mer ordrar än vad som kommer ni, men det tar ett tag att arbeta ikapp det som lades på kö tidigare.

Komplett har gått ut med information till sina kunder om detta på webben.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Då måste jag fråga dig ifall du på något sätt försökt läsa dig till vad dessa leveransproblem beror på?

Personalproblem? Nej
Ekonomiproblem? Nej
Lagarhanteringsproblem? Ja

De investerade i ett nytt robotsystem för att, ironiskt nog, förbättra sina leveranstider ytterliggare. Systemet är nytt och barnsjukdomarna har frodats. De gick en herrans massa ordrar back tidigare och eftersom stora delar av lagret enbart styrs av robotar är det teknikst sett omöjligt att hyra in 500 även om man skulle vilja för att plocka fram varor manuellt, men det måste scannas in av systemet ändå.

Nu går systemet för fullt och skickar ut bra mycket mer ordrar än vad som kommer ni, men det tar ett tag att arbeta ikapp det som lades på kö tidigare.

Komplett har gått ut med information till sina kunder om detta på webben.

Men borde de inte kunna "mata" in de gamla ordrar som ligger i 2 veckors kö nu då i det nya systemet?
Eftersom det nya systemet gör att det går "blixtsnabbt", KoZZaK (lite längre tillbaks i tråden) beställde ungefär samma grejer som jag gjort, det blev skickat inom 4timmar. Mina grejer lär jag få vänta på ca: 3 veckor totalt!

Sänddatum för mina grejor var från början 22/9 (beställning lagd 15/9), blev ändrat till 27/9 som det fortfarande står nu.

Lite orättvist tycker iallafall jag det är att de som beställer idag får sin order behandlad omgående.

+ för att det kommer att bli till det bättre i framtiden.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Beställde lite prylar i tisdagskväll(25/9) och igår kväll såg att det stod att förväntat sänddatum är idag (28/9), vet inte om de kommer ändra det men jag hoppas de skickar sakerna ikväll så jag kan hämta på måndag. Annars blir jag Hoppas verkligen inte på att jag måste vänta flera veckor. Vill även säga att allt fanns i lager när jag beställde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elm0
Beställde lite prylar i tisdagskväll(25/9) och igår kväll såg att det stod att förväntat sänddatum är idag (28/9), vet inte om de kommer ändra det men jag hoppas de skickar sakerna ikväll så jag kan hämta på måndag. Annars blir jag Hoppas verkligen inte på att jag måste vänta flera veckor. Vill även säga att allt fanns i lager när jag beställde.

På min står det fortfarande "1 st. har förväntat sänddatum 2007-09-27" på alla de prylar jag beställt. Har du otur så har du hamnat i den långa kön.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Avstängd

Dom är jätte snabba, beställde endast varor som dom har på lager, 2st för att vara exakt.
Beställningen gjordes 2007-09-23.. bekräftades.. skulle skickas "..har förväntat sänddatum 2007-09-26"
Okej men varför händer det inget? det är 2007-09-29 nu

Börjar bli akut med varorna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Dom är jätte snabba, beställde endast varor som dom har på lager, 2st för att vara exakt.
Beställningen gjordes 2007-09-23.. bekräftades.. skulle skickas "..har förväntat sänddatum 2007-09-26"
Okej men varför händer det inget? det är 2007-09-29 nu

Börjar bli akut med varorna.

Lär bero på posten problem just nu. Deras system har legat nere sedan i onsdags .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Då måste jag fråga dig ifall du på något sätt försökt läsa dig till vad dessa leveransproblem beror på?

Ja, jag har talat med dem på telefon - på frågan: "har ni för lite personal för att ta hand om alla ordrar?" var svaret ett utdraget "Mjaajosåååääärdetnog". På frågan "kan ni inte ta in extrapersonal blev svaret "det har vi inte råd med".

Vad de skriver på sin hemsida är irrelevant i sammanhanget - dåliga ursäkter för att inte leverera utlovad service betackar jag mig för. Jag har avbrutit min order och beställt samma varor hos annan leverantör som packade och skickade samma dag. Så konklusionen är tydlig, "aldrig mera Komplett - åtminstone inte för oss småföretagare som måste kunna lita på sina leverantörer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Lär bero på posten problem just nu. Deras system har legat nere sedan i onsdags .

Nope, dom varorna är kvar på komplett... och lär forsätta vara då jag avbestälde och köpte från kjell & Có som hade bätre OCH billigare

Det var 2st 512MB so-dimm till bärbar och 1G M2 minne till SE mobil, men kjell hade 1GB so-dimm stickor med högre hastighet till samma pris (2x512 kosta lika mycket som 1st 1GB) och från samma tillverkare... bäst av allt är att jag fick allt idag, hämta från västerås.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karl XVII Gunnar
Ja, jag har talat med dem på telefon - på frågan: "har ni för lite personal för att ta hand om alla ordrar?" var svaret ett utdraget "Mjaajosåååääärdetnog". På frågan "kan ni inte ta in extrapersonal blev svaret "det har vi inte råd med".

Vad de skriver på sin hemsida är irrelevant i sammanhanget - dåliga ursäkter för att inte leverera utlovad service betackar jag mig för. Jag har avbrutit min order och beställt samma varor hos annan leverantör som packade och skickade samma dag. Så konklusionen är tydlig, "aldrig mera Komplett - åtminstone inte för oss småföretagare som måste kunna lita på sina leverantörer.

Vad och när beställde du? Sa de nått om när du skulle kunna få det du beställde?

Permalänk
Medlem

Igår ändrades det till "Skickat" för mig, tror dock inte posten kör ut på helger?

Går ej att söka på kollinumret heller.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt nordens största nätbutik har plötsligt inte råd att anställa mera folk för att hinna ifatt, men har de funderat hur många som har övergett dom nu sen dom började få leveransproblem ?

Permalänk
Medlem

Video på Kompletts robotsystem in action...
http://www.youtube.com/watch?v=6Ob-itheNbI

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Själv så beställde jag bla. en ny kamera söndagen den 23de december och valde att hämta den i deras hämtbutik i Göteborg när jag ändå skulle vara där den kommande helgen.
Dagen efter så släpptes sakerna till plock och har idag (en vecka senare) ännu inte skickats.
Inte heller befinner jag mig längre i Göteborg utan får nu antagligen be någon vän hämta ut mitt paket eftersom dom uppenbarligen inte kan ändra leveransadress ..

Permalänk
Medlem

Var precis och hämtade ut mina grejer, skickade mail till supporten igår kväll eftersom fraktvikten på posten.se endast låg på 6,1kg (bara chassiet väger 9.1kg) eftersom de inte svarat på supporten hämtade jag ut det.

Tar kort på paketet innan jag öppnar, det är ej uppbrutet...öppnar och allt finns där.....förutom chassiet

Sitter i deras kö till supporten sedan 15 minuter tillbaka, stänger väl 17..00 antar jag, så blir väl utan svar idag!

Den där robothistorien verkar ju inget vidare direkt!

*EDIT* Pratade med en på supporten, det skulle ju vara 2st kollinummer sa han?

Hmm, det är chassiet som dels gjort att det tagit ganska lång tid och när de väl får iväg ordern så missar de den artikeln som de väntat på att för att kunna skicka!!

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou
Video på Kompletts robotsystem in action...
http://www.youtube.com/watch?v=6Ob-itheNbI

rätt så "tuff" film.....men skulle inte vilja bli ett paket som kommer bort i den kedjan......njeaaa väntar nog att beställa därifrån innan de har kört in systemet.:)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Rätt komiskt nordens största nätbutik har plötsligt inte råd att anställa mera folk för att hinna ifatt, men har de funderat hur många som har övergett dom nu sen dom började få leveransproblem ?

Jag har däremot bara positivt att säga om komplett.se, har två helger i rad beställt prylar på fredagsnatten mot lördagen och fått prylarna till mitt utlämningsställe måndagen efteråt runt klockan 14. Dvs 1/2 vardag för att få prylarna. Någon måste jobba på helgerna där - förmodligen Herr Robot. Det tackar iaf jag för, kudos!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Jag har däremot bara positivt att säga om komplett.se, har två helger i rad beställt prylar på fredagsnatten mot lördagen och fått prylarna till mitt utlämningsställe måndagen efteråt runt klockan 14. Dvs 1/2 vardag för att få prylarna. Någon måste jobba på helgerna där - förmodligen Herr Robot. Det tackar iaf jag för, kudos!

http://www.komplett.se/k/k.asp?action=page&page=news&topic=fb... citat: "och har bland annat infört bemanning på lagret dygnet runt"

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte hålla med "hasenfrasen", och efter att sett videon på deras lager så förstår jag att det inte kommer ut nånting från lagret! Var är all personal + extrapersonalen?

Det är ju för f-n otroligt, de svarar inte på mailen man skickar till supporten.

Jag har skickat 3st mail med samma ärendenummer, inte ett knyst hör man.

Han jag pratade med igår på supporten som skulle snacka med "grabbarna" på lagret så de skulle fixa det hela snabbt, gick ju vidare för honom heller verkar det som.

Jag kan nog känna mig blåst eftersom det står på fraktsedeln att chassiet blev skickat med ordern jag fick igår

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Snackade med dom på telefon idag igen om min order (orderdatum 12/9) och han jag snackade med sa att jag kanske får den i slutet på nästa vecka, de som håller på och bygger PCs var just nu på ordrar från 9/9 så dom kommer till min order ganska snart.
Jag frågade om dom börjar få ordning på lagret och svaret var
"Nej det är fortfarande katastrof" (exakt citat) Han lät ganska uppgiven och trött.

Permalänk
Medlem

Låter ju inte alls kul, jag ska prova ringa imorgon och se om jag kan byta ut chassiet mot något för samma kostnad (köpt via finans) så beställer jag chassie från dustinhome.se istället. Lite tråkigt när det bara är chassiet som saknas för att plocka ihop :/

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

jag beställde förra veckan tisdag en massa grejer och jag ska snart åka och hämta allt hoppas allt är med men med tanke på att jag fick tre sms med tre olika nummer antar jag att allt är med

Permalänk
Medlem

Avbeställt era grejer och beställ av db,com sålänge medans det strular hos dem, skull ejag gjort.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Beställde ett par saker (som fanns i lager) av dem i tisdags förra veckan. De skickades igår och så kollade jag på kollinumret så stod det att det var fel på streckkoden men nu har det tydligen skickats ändå och kommit till Hydro där jag ska hämta ut det. Men konstigt nog så har det inte kommit något sms om att det går att hämta ut än. Får hoppas det kommer i morrn.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt chassie idag, nu har jag fått alla mina grejer iaf.

Men jag tycker nog att supporten bör svara på mailen de får in.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Rätt komiskt nordens största nätbutik har plötsligt inte råd att anställa mera folk för att hinna ifatt, men har de funderat hur många som har övergett dom nu sen dom började få leveransproblem ?

Jag tvivlar på att de förlorat nämnvärt på de som "övergett" dem p.g.a. leveransproblemen. Var det inte oväntat många ordrar som orskade dem till att börja med? Låter som om de fått mer än de kunnat önska i mina öron.

Permalänk
Medlem

Antagligen sista gången jag beställer från komplett efter mina säkert 5år som kund.
Min ordet släpptes till plock 24/9 och har fortfarande inte skickats till hämtbutiken, vilket jag tänkte var bra eftersom jag ändå skulle befinna mig i Göteborg under den kommande veckan.
Nu kan jag varken avboka eller ändra leveransadress, samt om en vän ska hämta ut paketet åt mig så ska dom ha en kopia på mitt idkort, vilket betyder att jag ändå måste ta mig till Göteborg för att lämna det ..