Permalänk
Medlem

X38 vs X38 vs P35

Först och främst: Nej, det finns ingen tråd som direkt behandlar detta ämne.

Nu ska jag köpa ny dator här om ett tag, och jag gör inget annat än att kolla på datordelar dagarna i ända. Jag är ingen inbiten gamer, utan gör lite allt möjligt - provar på olika tunga program såsom de i CS3, spelar tunga spel såsom Company of Heroes/FEAR och surfar lite i allmänhet. Nu när jag kollat på datordelar har jag blivit mäkta intresserad av överklockning och därför tänker jag prova på det ganska mycket när jag byter dator. Då är ju frågan vilket moderkort man ska ha.

Men det finns ju så många.

Min favorit nu när jag läst recensioner är Asus, med sina fina lådor med massa tillbehör, snygga designer och ambitiösa koncept. Dock så vet jag ingenting om alla de olika märkenas praktiska kvalitéer, då jag sitter på en kass Dell just nu.
Btw jag är helt ointresserad av DDR3.

Först ut funderade jag på P35 - Asus Blitz Formula. Sedan såg jag X38 och bestämde mig för Asus Maximus Formula. Sedan såg jag det något billigare, men ack så SweClockers-populära Gigabyte GA-P35-DQ6. Sedan såg jag Gigabytes X38:a GA-X38-DQ6. Och sist såg jag det något enklare Asus P5E.

Nu är jag så, ursäkta språket, jäkla förvirrad och jag vet inte vad som passar mig bäst. Om ni undrar så är jag fast besluten att köpa ett moderkort i den högre prisklassen då jag är ett fan av tillbehör, och jag njuter av tanken att få sitta och pilla på alla onödiga extrafunktioner... Hur som helst. Kan man få någon sorts idé här om vad som gäller?

Lite hjälp om vad ni kan svara på är t.ex.:
Vad är skillnaden mellan P35 och X38 förutom det uppenbara (PCI-E 2.0 osv.)? Överklockning? Framtidsutsikter?
Hur är dessa förstagenerationskort av kretsen X38? Är de inge vidare? Ska man satsa på ett fullutvecklat P35?
Skillnad mellan Gigabyte och Asus? Problem, BIOS, kvalitét, överklockning?

Ja, allt som går att svara på egentligen. Förresten, jag kommer nog ha kvar datorn i sisådär 3 år eller så, fast jag kommer nog uppgradera då och då. Men jag är inte jätteintresserad av att byta moderkort under denna tid. Jag förväntar mig förstås inte att kortet jag köper nu kommer vara high-tech om 3 år, men vissa brädor blir ju äldre än andra...

Oj, blev det mycket där? Sorry. Tack på förhand!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Dom flesta X38 använder DDR3 vilket i dagsläget inte presterar nå bättre och är alldeles för dyrt.
Överklockningvis så har P35 mer potential eftersom dom använder DDR2 och har funnits ute ett bra tag nu så alla bios buggar är till stor del borta (och moderkorten har nått högre rev.).

Har för mig det var nån överklocknings tävling som var sponsrad av Gigabyte då dom fick använda GA-X38-DQ6 för första gången och dom slog inga direkt rekord då.

Min syn på det hela.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Dom flesta X38 använder DDR3 vilket i dagsläget inte presterar nå bättre och är alldeles för dyrt.
Överklockningvis så har P35 mer potential eftersom dom använder DDR2 och har funnits ute ett bra tag nu så alla bios buggar är till stor del borta (och moderkorten har nått högre rev.).

Har för mig det var nån överklocknings tävling som var sponsrad av Gigabyte då dom fick använda GA-X38-DQ6 för första gången och dom slog inga direkt rekord då.

Min syn på det hela.

Klart att dom presterar bättre, SPECIELLT för en duktig överklockare då dagens ddr2 sätter vissa gränser...

Jag har ett Gigabyte GA-X38-DQ6 med ddr2 nu... och innan hade jag ett Asus P5E.

Men P5E kortet klarade jag max 420 fsb.. sen brakade allt ihop...trots att jag hade minnen som klarade betydligt mer.. Jag kunde köra vissa tester men ofta med resultatet att det släckte ner datorn, mao inte stabilt

Med Gigabyte GA-X38-DQ6 kör jag superstabilt i 450x8 FSB =3600mhz klarar alla test utan någon tendens till ostabilitet. Minnena kör jag i 640 mhz (1280 MHZ) 5-5-5-15, alltså nära på 1333 minnen... kör dom stabilt i 1320 men doom blir stekheta då.

Hade jag hafft ddr3 minnen på detta kort hade jag vart överlycklig. Men det kommer lite senare...

Så mina erfarenheter säger att gigabyte kortet är grymt bra, rejält stabilt, och sen allt godis på kortet.. mumma

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

ASUS Maximus Formula måste jag ju säga att man är intresserad av. Hehe även ur en rent estetisk synpunkt... pga den snygga färgen. Plus de där flashiga dioderna för volt-inställningarna på t.ex. cpu och vdimm.

Gigabyte har en lite skrikigare färgsättning. Nu har ju färger på ett moderkort ABSOLUT NOLL betydelse... men men. För övrigt så blir man inte klokare av tester... läste i någon tråd att ASUS-kortet slog Gigabyte...

Men jag kollade ett test igår... på VR-Zone. Och där var då ASUS-kortet marginellt bättre på allt utom överklockningen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Re: X38 vs X38 vs P35

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91

Nu är jag så, ursäkta språket, jäkla förvirrad och jag vet inte vad som passar mig bäst. Om ni undrar så är jag fast besluten att köpa ett moderkort i den högre prisklassen då jag är ett fan av tillbehör, och jag njuter av tanken att få sitta och pilla på alla onödiga extrafunktioner... Hur som helst. Kan man få någon sorts idé här om vad som gäller?

Lite hjälp om vad ni kan svara på är t.ex.:
Vad är skillnaden mellan P35 och X38 förutom det uppenbara (PCI-E 2.0 osv.)? Överklockning? Framtidsutsikter?
Hur är dessa förstagenerationskort av kretsen X38? Är de inge vidare? Ska man satsa på ett fullutvecklat P35?
Skillnad mellan Gigabyte och Asus? Problem, BIOS, kvalitét, överklockning?

Ja, allt som går att svara på egentligen. Förresten, jag kommer nog ha kvar datorn i sisådär 3 år eller så, fast jag kommer nog uppgradera då och då. Men jag är inte jätteintresserad av att byta moderkort under denna tid. Jag förväntar mig förstås inte att kortet jag köper nu kommer vara high-tech om 3 år, men vissa brädor blir ju äldre än andra...

Oj, blev det mycket där? Sorry. Tack på förhand!

P35 ger samma eller liknande prestanda som x38.
enda fördelen med x38 är att stödet för ddr3 finns samt att det kan ge en liten prestandaökning för 1600mhz cpu´s.
Det är dock för de som kör benchmarking och som vill ha ut det maximala med fryskylning.

Liksom ram med låga timings varit ett fokus med prestanda utan att vara det finns det idag inget som visar fördelar med x38 som inte p35 har.

Kostar betydligt mer utan att ge något tillbaka som motsvarar kostnaden.

3år?
Jag byter minst en gång per år moderkort och/eller cpu.
Tekniken utvecklas och 2 år är föråldrad teknik.

P35 är idag ett bättre chipset vilket naturligtvis kan ändras.
men med priserna på 500kr för ddr2 2gb samt 3k för samma med ddr3 utan prestanda vinst ens i närheten är x38 iallafall för mig själv ett dåligt köp idag.
Korten är gjorda för entusiaster med mycket cash.

Många som köpt 1 generationen moderkort av x38 har också bekymmer med korten vilket inte är förvånande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jo det du säger låter ju logiskt... Jag kan nog inte kalla mig själv för en entusiast med mycket cash, men grejen är den att jag vill inte känna att jag köper ett kort som bara är prisvärt utan extrafunktioner :/

Och det jag sade om 3 år kan mycket väl ändras... Den dator jag har nu har jag väl haft sen jag var 13 och nu är jag 16, men å andra sidan så har jag inte vetat ett dyft om moderkort förrns nu.

Jag har mer eller mindre tagit bort Maximus Formula från listan nu, då den verkar ha ganska dåliga anslutningsmöjligheter. Istället har jag nu intresserat mig för GA-X38-DQ6, men om det du säger är sant så kanske jag ska titta på P35 istället och byta om något år.

Isåfall står jag nu mellan GA-P35-DQ6 och Blitz Formula

Kanske har tagit mig vatten över huvudet med hela den här X38-grejen...

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skaffa nytt moderkort idag skulle det nog bli ett X38 med DDR2, detta ger inga direkta fördelar i år mot ett P35, men kan tänka mig att nästa generation graffe gör ifrån sig bättre på ett X38, då bandbredden är bättre.
Tyvärr går ALLA gigabyte kort bort för mig (även om dom är bra) då dom av någon outgrundlig andledning inte kan bios styra chassi fläktar.
Kvar blir (för min del) Abit eller Asus

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sitter på eyy Asus p5k-e, funkar kalas! Kör med en fbs på 420 och har inga som helst problem med ostabilitet eller liknande...tycker du ska köpa ett p35, billiga o stabila, när det blir ett problem med PCIE 1.0 o man inte kan uppgradera graffen längre så äre ändå dags o köpa nytt morderkort som stödjer DDR3 o allt vad det är..

Visa signatur

__________________
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz @ 3.36GHz 24/7 med en Scythe infinity | Asus P5K-E wifi | Gigabyte 8800gtx 768MB 576/ 1800mhz | Corsair 2048MB XMS2-6400 800MHz@840mhz | Corsair HX 520W | Antec P180 | 2 st 160GB HDD | Audigy 2 ZS Gamer

Permalänk
Medlem

Tack Muppet!

Alla svar som jag fått (väldigt informativa allihop) har varit till stor hjälp, men det du sade är faktiskt väldigt sant nu när jag tänker på det.

Haha, då är bara frågan vilket P35-kort Men det finns det nog gott om andra trådar för...

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Tack Muppet!

Alla svar som jag fått (väldigt informativa allihop) har varit till stor hjälp, men det du sade är faktiskt väldigt sant nu när jag tänker på det.

Haha, då är bara frågan vilket P35-kort Men det finns det nog gott om andra trådar för...

varför köpa ett kort med mindre funktioner? med mindre stabilitet? ett rellativt gammalt kort.. börjar snart bli i allafall?

Varför inte satsa på ett kort med nyare teknik, mer futures, mer möjligheter?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Okej jag säger inte att jag vet överdrivet mycket om något nu, men P35 har väl bara lite mer än en halvår på nacken? Och stabilitet borde det ju vara bättre på, då dess BIOS är långt mer utvecklad än X38:ans.
Dessutom är det billigare än X38.

Hmpf. Du gjorde just mitt beslut lite svårare igen ^^
Men jag tänker liksom, borde inte första generationen av X38-kort vara ganska medelmåttiga? Kan man inte vänta tills om ett år kanske då det kommit ut riktigt mogna fina revisioner?

Jag vet att jag motsäger vad jag sade i min första post nu, men det är den uppfattning jag fått nu på senare dagar.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

ok... förstår att det kan vara svårt att välja... men läs verklien ALLT omm båda p35 och x38 så ser du ganska snart varför du skall välja x38. Den har stöd för relativt mycket mer som inte p35:an har.....

Medelmåttigta?? Nja.. sannigen o säga... hade ett asus p5k innan.. och det var ju inte direkt stabilt när man kom upp i hastigheter, tror det hade med att socketen inte fick tillräckligt med ström...

För att ta ett exempel... p5k hade 1 st 4-pin kontakt till strömförsörjningen till cpun... Gigabyte GA-X38-DQ6 har dubbla sådana till cpun... kortet känns superstabilt även i 8x450, kör atlla tester jag kommit på utan problem.. på asus kortet kom jag inte ens upp i 8x420 stabilt... utan bara 8x416 och då kämpade kortet hååårt för att komma igen om ett så enkelt program som sisoft sandra!!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Re: Re: X38 vs X38 vs P35

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Korten är gjorda för entusiaster med mycket cash.

Frågar dig nu Axis, tycker du att det är så (X38)? Jag vet nämligen inte vad som gör en till en entusiast, men jag gissar att det är om man överklockar och intresserar sig för high-tech. Jag har ju aldrig överklockat förut, bortsett från nTune, så jag vet inte om jag kan kalla mig själv för en entusiast. Det är lite utav en del av min förvirring - att jag kanske köper moderkort som är "bättre än vad jag själv är"?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd

"Jag är ingen inbiten gamer, utan gör lite allt möjligt - provar på olika tunga program såsom de i CS3, spelar tunga spel såsom Company of Heroes/FEAR och surfar lite i allmänhet. Nu när jag kollat på datordelar har jag blivit mäkta intresserad av överklockning och därför tänker jag prova på det ganska mycket när jag byter dator. "

Dina skäl till frågan ovan.
köp alltid bra moderkort/nätagg när du ska klocka eller leka med klockning, köp också bra minnen som klarar hög fsb.

P35 chipset är stabilt och funkar bra på de moderkort som finns på marknaden idag tex gigabyte dq6 eller abit ip35-pro.
de ligger idag runt 1700kr och är bra moderkort.
x38 ligger lite över 2000kr och har egentligen inte så mycket mer att bjuda på rent prestandamässigt.

Jag skulle köpa ett p35 idag, köra på ett halvår, vänta in x38´s mognad och eventuellt nya x48 chipsetet innan jag skulle uppgradera.
Men det är hur jag skulle göra.

Jag baserar det på först och främst stabilitet, datorn ska funka.
klockning handlar om att maxa cpu och uppnå balans mellan ram/cpu och en 24/7 drift.
Om man ska bencha då gäller voltmodd av moderkort och grafikkort.
Benchning då gäller andra regler och x38 är då ett givet val.
Kostar då mer eftersom man väljer ddr3.

Kör man med ddr2, är det p35 enligt mig.
Ett stabilt men klockvänligt bra moderkot med bra nätagg ger en fsb över 500 om ens cpu klarar av det.

Prisskillnaden mellan benchning och 24/7 drift är stor.
Du behöver för benchning cpu som är upplåst, ddr3 minnen, x38 moderkort, voltmodd på moderkort och grafikkort, fryskylning etc...

Om du är en hobby tweakare kan du välja mellan p35 eller x38, ska du voltmodda, vilken kylning har du, hur mycket pengar har du, maxning av komponenter kräver ibland inköp av nya komponenter.

Entusiast är folk som crotale, Kinc, shamino, etc...de bränner moderkort, minnen etc..på löpande band. Även om de är sponsrade idag kostar deras hobby dock mycket.

Jag kör budgetklockning, försöker hitta det bästa till lägsta pris för att uppnå en balans mellan lågbudget/prestanda.
Klockning för mig är att hitta en bra 24/7 där jag får ut allt av mina komponenter.
Kört med Gigabyte s3 moderkort, kört med asus p5b deluxe moderkort (p965) vart intresserad av p35 chippet, sålde ena moderkortet och beställde ett abit ip35-e som ska köra dualcore.
Om jag velat köra quadcore hade jag anskaffat abits ip35-pro då det är stabilare för quadcore drift.
Jag kan köra dualcore utan besvär med det moderkortet jag beställt, och kan invänta penryn med quad för den cpu´n kräver mindre spänning (volt) än dagens quadcore vilket mitt valda moderkort bör klara betydligt bättre.
Skillnaden är inte stor idag, test visade att ip35-e gjorde ca 200mhz lägre med samma cpu (quad) jämfört med en ip35-pro men kortet kostar också 800kr mer (Dualcore ingen skillnad).

Sök på nätet, googla, det finns massor av folk därute och tester som kör de saker du vill köpa.

Mina skäl för kommande uppgradering är följande,
1. Köpa en ny cpu troligen E6750 eller E6850.
Skillnaden är priset samt multipel.
Idag lutar det åt en E6750 eftersom en fsb på 500 bör vara nåbart om prollen klarar det
2. Moderkort, ett P35 skulle det bli, abits nya kort har fått bra kritik, många kör dem och de klockar bra. Är billiga men gedigna.
Kört med Gigabyte ett bra tag så ville testa ett nytt märke.
3. Kan bibehålla nuvarande set up i övrigt och testa nya saker utan större kostnad.
4. får ut bra prestanda i förhållande till pris. Dock troligen inte mer än vad jag har idag med 3.1ghz på min e6600 prolle. Men en hobby kräver nya saker då och då.

Om jag skulle välja X38 så skulle skillnaden bli ca 1600kr för moderkortet, nytt ram ddr3 för ca 3k och en quadcore eller en 6850.

Rent prestandamässigt i det jag använder datorn till är x38 inte ens lönt att tänka på.

dd2 ger samma eller liknande prestanda idag som ddr3.
p35 ger samma eller liknande prestanda som x38 idag.
Pci-e 2.0 stöds av p35 http://www.bit-tech.net/news/2007/06/06/p35_supports_pcie_2/1...
Today, another hidden gem was uncovered, as we learned that the P35 chipset actually already supports the PCI-Express 2.0 specification.

Previously, we were under the impression that Intel's new mainstream chipset only supported previous versions of the specification, and we were going to have to wait for Intel's X38 chipset before we saw the second generation of PCI-Express.

Prestandaskillnaden mellan pci-e 2.0 och 1.1 är inte så stor men finns där speciellt för high end kort.
Nya korten kommer at kosta 2-3k för riktigt bra prestanda.

Köp efter behov och intresse.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Oj vilket svar... Jo jag har nog bestämt mig för P35 nu. Det finns självklart fördelar och nackdelar med både det och X38, men jag tror att jag inte är tillräckligt insatt för att dra nytta av X38. Min budget är dock något stram (är 16 år, alltså är datordelsbudgeten mitt studiebidrag på 1000 per månad), så därför drar jag mig för att uppgradera ofta. Men jag byter nog till X38 om ett år eller så.

Nu är frågan mest vilket moderkort specifikt som jag ska ta. Du upplyste frågan väldigt mycket Flopper, och jag funderar nu på antingen GA-P35-DQ6 eller iP35 Pro. Dock så gillar jag Asus extravaganta designer och därför kommer jag nog ha Blitz Formula i bakhuvudet när jag ska välja kort. Har även läst att det är ett kort som "satt ribban" för alla andra P35:or när det överklockat osv.. Foxconn Mars ser också intressant ut men tillgängligheten är ju riktigt kass.

Då jag ska köpa datorn framåt jul nånting så blir det nog en dyr Wolfdale eller en billig Penryn. Minnen blir förmodligen Corsair Dominator på 1066 mhz. Grafikkortet blir nog ett av de billigare från Nvidias nya generation. Nätagget blir ett OCZ GamexStream på 600 watt.
Oj, nu gled jag ur topic.

Aja, tack för alla svar, men jag tror nog att jag har fattat mitt beslut nu - P35 nu och X38 senare Kanske när DDR3 är billigare och snabbare.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
"Jag är ingen inbiten gamer, utan gör lite allt möjligt - provar på olika tunga program såsom de i CS3, spelar tunga spel såsom Company of Heroes/FEAR och surfar lite i allmänhet. Nu när jag kollat på datordelar har jag blivit mäkta intresserad av överklockning och därför tänker jag prova på det ganska mycket när jag byter dator. "

Dina skäl till frågan ovan.
köp alltid bra moderkort/nätagg när du ska klocka eller leka med klockning, köp också bra minnen som klarar hög fsb.

P35 chipset är stabilt och funkar bra på de moderkort som finns på marknaden idag tex gigabyte dq6 eller abit ip35-pro.
de ligger idag runt 1700kr och är bra moderkort.
x38 ligger lite över 2000kr och har egentligen inte så mycket mer att bjuda på rent prestandamässigt.

Jag skulle köpa ett p35 idag, köra på ett halvår, vänta in x38´s mognad och eventuellt nya x48 chipsetet innan jag skulle uppgradera.
Men det är hur jag skulle göra.

Jag baserar det på först och främst stabilitet, datorn ska funka.
klockning handlar om att maxa cpu och uppnå balans mellan ram/cpu och en 24/7 drift.
Om man ska bencha då gäller voltmodd av moderkort och grafikkort.
Benchning då gäller andra regler och x38 är då ett givet val.
Kostar då mer eftersom man väljer ddr3.

Kör man med ddr2, är det p35 enligt mig.
Ett stabilt men klockvänligt bra moderkot med bra nätagg ger en fsb över 500 om ens cpu klarar av det.

Prisskillnaden mellan benchning och 24/7 drift är stor.
Du behöver för benchning cpu som är upplåst, ddr3 minnen, x38 moderkort, voltmodd på moderkort och grafikkort, fryskylning etc...

Om du är en hobby tweakare kan du välja mellan p35 eller x38, ska du voltmodda, vilken kylning har du, hur mycket pengar har du, maxning av komponenter kräver ibland inköp av nya komponenter.

Entusiast är folk som crotale, Kinc, shamino, etc...de bränner moderkort, minnen etc..på löpande band. Även om de är sponsrade idag kostar deras hobby dock mycket.

Jag kör budgetklockning, försöker hitta det bästa till lägsta pris för att uppnå en balans mellan lågbudget/prestanda.
Klockning för mig är att hitta en bra 24/7 där jag får ut allt av mina komponenter.
Kört med Gigabyte s3 moderkort, kört med asus p5b deluxe moderkort (p965) vart intresserad av p35 chippet, sålde ena moderkortet och beställde ett abit ip35-e som ska köra dualcore.
Om jag velat köra quadcore hade jag anskaffat abits ip35-pro då det är stabilare för quadcore drift.
Jag kan köra dualcore utan besvär med det moderkortet jag beställt, och kan invänta penryn med quad för den cpu´n kräver mindre spänning (volt) än dagens quadcore vilket mitt valda moderkort bör klara betydligt bättre.
Skillnaden är inte stor idag, test visade att ip35-e gjorde ca 200mhz lägre med samma cpu (quad) jämfört med en ip35-pro men kortet kostar också 800kr mer (Dualcore ingen skillnad).

Sök på nätet, googla, det finns massor av folk därute och tester som kör de saker du vill köpa.

Mina skäl för kommande uppgradering är följande,
1. Köpa en ny cpu troligen E6750 eller E6850.
Skillnaden är priset samt multipel.
Idag lutar det åt en E6750 eftersom en fsb på 500 bör vara nåbart om prollen klarar det
2. Moderkort, ett P35 skulle det bli, abits nya kort har fått bra kritik, många kör dem och de klockar bra. Är billiga men gedigna.
Kört med Gigabyte ett bra tag så ville testa ett nytt märke.
3. Kan bibehålla nuvarande set up i övrigt och testa nya saker utan större kostnad.
4. får ut bra prestanda i förhållande till pris. Dock troligen inte mer än vad jag har idag med 3.1ghz på min e6600 prolle. Men en hobby kräver nya saker då och då.

Om jag skulle välja X38 så skulle skillnaden bli ca 1600kr för moderkortet, nytt ram ddr3 för ca 3k och en quadcore eller en 6850.

Rent prestandamässigt i det jag använder datorn till är x38 inte ens lönt att tänka på.

dd2 ger samma eller liknande prestanda idag som ddr3.
p35 ger samma eller liknande prestanda som x38 idag.
Pci-e 2.0 stöds av p35 http://www.bit-tech.net/news/2007/06/06/p35_supports_pcie_2/1...
Today, another hidden gem was uncovered, as we learned that the P35 chipset actually already supports the PCI-Express 2.0 specification.

Previously, we were under the impression that Intel's new mainstream chipset only supported previous versions of the specification, and we were going to have to wait for Intel's X38 chipset before we saw the second generation of PCI-Express.

Prestandaskillnaden mellan pci-e 2.0 och 1.1 är inte så stor men finns där speciellt för high end kort.
Nya korten kommer at kosta 2-3k för riktigt bra prestanda.

Köp efter behov och intresse.

Förstår inte riktigt hur du kan säga att p35 är lika bra som x38.

Har du SJÄLV hafft båda 2 och jämfört? eller baserar du dina komentarer på köpta sajter som skall testa nya moderkort?

Jag har hafft både p35 och har x38, och jag upplever hela systemet....ja vad skall jag säga... bättre respons, stabilare, snabbare. Överklockningsmässigt håller gigabytes moderkort bra myket längre än mitt asus p35

Och jag hade precis samma komponenter installerade på det moderkortet som på mit x38... skiljer inte nått.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

Jag har precis gått igenom samma process vad gäller p35 el x38.
För mig var det 2 skäl som avgjorde:

1. Framtidsäkrad för pci express 2.0 vilket inte ens p35:ans nyaste rev 1.1 erbjuder. Se länk: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Comp...
Om inte P35 kan erbjuda det ens nu i praktiken, när skall det då komma?

2. Overspeed protection som inte finns nämnt för P35: "The Intel X38 chipset is supposed to have its overspeed protection removed to facilitate extreme overclocking. However, the overclockability of any motherboard is still very much determined by the overall tolerance of the CPU and RAM as well as the motherboard in question. Considering that the current overclockability of today's Intel chipsets and CPUs, we're already hitting the ceiling for both CPU and memory through stock cooling."
Denna "overspeed protection removed to facilitate extreme overclocking" antas komma till verklighet när bios mognat för X38.

Detta gjorde att jag valde X38 DQ6 och jag ångrar verkligen inte det

Sen att välja Asus el GB:
Båda X38 brädorna har haft problem med tidiga bios rev. Men tycker mig se att problemen snart kommer att vara avhjälpta.

Jag valde GB X38 framför Asus därför att: "Quad Triple Phase
An exclusive feature found only on GIGABYTE motherboards, this unique design incorporates Virtual 12 Power Phases to deliver steadier power and immediate current support for the CPU during heavy work loads or over-clocking. Additionally, Quad-Triple Phase helps to improve component lifespan system stability by delivering lower component temperature."

Samt att man spar några hundringar

Att jämföra det äldre och mognare P35 med X38 just nu, kan bli lite missvisande. Men trots att X38 är så nytt så är det många tecken som tyder på att det är en värdig efterföljare.

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braincooler
Jag har precis gått igenom samma process vad gäller p35 el x38.
För mig var det 2 skäl som avgjorde:

1. Framtidsäkrad för pci express 2.0 vilket inte ens p35:ans nyaste rev 1.1 erbjuder. Se länk: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Comp...

2. Overspeed protection som inte finns nämnt för P35: "The Intel X38 chipset is supposed to have its overspeed protection removed to facilitate extreme overclocking. However, the overclockability of any motherboard is still very much determined by the overall tolerance of the CPU and RAM as well as the motherboard in question. Considering that the current overclockability of today's Intel chipsets and CPUs, we're already hitting the ceiling for both CPU and memory through stock cooling."

Detta gjorde att jag valde X38 DQ6 och jag ångrar verkligen inte det

Sen att välja Asus el GB:
Båda X38 brädorna har haft problem med tidiga bios rev. Men tycker mig se att problemen snart kommer att vara avhjälpta.

Jag valde GB X38 framför Asus därför att: "Quad Triple Phase
An exclusive feature found only on GIGABYTE motherboards, this unique design incorporates Virtual 12 Power Phases to deliver steadier power and immediate current support for the CPU during heavy work loads or over-clocking. Additionally, Quad-Triple Phase helps to improve component lifespan system stability by delivering lower component temperature."

Samt att man spar några hundringar

Att jämföra det äldre och mognare P35 med X38 just nu, kan bli lite missvisande. Men trots att X38 är så nytt så är det många tecken som tyder på att det är en värdig efterföljare.

Precis.............

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Förstår inte riktigt hur du kan säga att p35 är lika bra som x38.

Har du SJÄLV hafft båda 2 och jämfört? eller baserar du dina komentarer på köpta sajter som skall testa nya moderkort?

Jag har hafft både p35 och har x38, och jag upplever hela systemet....ja vad skall jag säga... bättre respons, stabilare, snabbare. Överklockningsmässigt håller gigabytes moderkort bra myket längre än mitt asus p35

Och jag hade precis samma komponenter installerade på det moderkortet som på mit x38... skiljer inte nått.

p35 är lika bra som x38 eller kan du ange prestandaskillnader som avgör i någon större grad till x38´s fördel idag?
Frågan gäller också vem som frågade och sitt behov av datorn.

Barnsjukdomar är vanliga på nya chipset serier.
http://techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=211074
finns en del där.

I min egen bedömning finns ingen anledning att köpa x38, inga fördelar med systemet som jag läst mig till av folks erfarenheter. Köper hellre ett stabilt testat system som dessutom kostar under en tusenlapp.
Väntar tills nya penryn samt kommande lösningar och vad de mognat till nästa år.
Klockning kan göras på olika sätt.
Mitt sätt är att hitta det bästa till lägsta pris och få ut mer av sitt material.

Det finns inga fördelar idag med x38 som jag anser gör det värt ett köp.
pci-e 2.0 gör mest för crossfire dvs 2 kort.
Dubbla bandvidden med 2.0 standarden, frågan är vad gör det i reel prestanda?

vad jag sett hittills med datorer och komponenter är följande,
nya saker kommer hela tiden med revolutinerande prestanda.
i teorin.
I praktiken skiljer det inte speciellt mycket för vardaglig användning.
Minnesbandbredd, agp 4x eller 8x, snabbare ddr ram med låga timings etc...
I praktiken ger nyare uppdateringar inte speciellt mycket.
Placebo effekten är stark.

pci-e 2.0 nyttig för de med crossfire.
singeslot så är det tveksamt om trådskaparen ens kommer att maxa ut med sitt system nånsin.
Samma gäller en själv.

Vad jag kan notera med x38 är följande,
ger stöd för 1600mhz buss.
ger stöd med pci-e 2.0.
Ger stöd för ddr3 ram.
Prestandavinst med x38 jämfört med dagens hårdvara och chipset p35 minimal.

Ge x38 ett halvår till med x48 och låt oss vänta på att dagens system blir begränsade. Vilket de inte är ännu.
Därav inga fördelar med x38 idag om man nu inte vill ha ddr3, pci-e 2.0 samt en möjlighet för 1600mhz cpu nästa år.

Jag benämner vardaglig användning som surfning, office samt spelande då och då.
Alla spel som jag spelat kan jag köra som jag vill med nuvarande system.
Benchmarking är att mäta en skillnad som sällan märks i praktiken.

Historien visar att väntar man ca ett halvår efter en nylansering av en standard så slipper man barnsjukdomar och kan köpa bättre prylar till ett system som kommer att fungera utan bekymmer. Därav, är P35 ett bra mycket bättre val idag än ett system med x38. Beror som sagt igen på behov och intresse.

Nä ska ut och spela lite Bf2.
Finns ju dom som fortfarande spelar CS med ett mx440 grafikkort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej.
Ja jag kommer då inte köra något Crossfire. Den grad jag kommer överklocka i är väl 2.4 Ghz till... 3.4 kanske. Om jag lyckas (ska inte köra stock cooling btw).

Men men. Jag tror faktiskt att jag köper X38 framåt sommaren eller hösten istället. Just nu tycker jag dessutom att det känns som om två tillverkare har monopol på X38 (Gigabyte och Asus). Därför tror jag att den lösning som passar mig bäst kommer finnas om ett halvår eller år ungefär.

Jag är som sagt helt ointresserad av DDR3 då jag inte är riktigt så pass hardcore

Pci-e 2.0 är väl bra men äh... Jag kan nog hålla mig i ett år. Har ju suttit på en Dell med moderkort av okänt märke i tre år

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att ingen nämnt att den stora fördelen med x38 är att du får 2st 16x pcie-portar. istället för en 16x och en 4x. Om det är något som man har användning för - måste man avgöra själv.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Sen allt bling-bling som medföljer gigabytes x38-dq6, helt oemotståndligt

Jag har sett folk som kör fsb:n stabilt på drygt 580mhz i x38-dq6. Vilket p35 klarar det?

2200kr för ett värtingkort är inte så mycket, jämfört med vad man får!

Ja, jag har ett x38 själv så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Sen allt bling-bling som medföljer gigabytes x38-dq6, helt oemotståndligt

Jag har sett folk som kör fsb:n stabilt på drygt 580mhz i x38-dq6. Vilket p35 klarar det?

2200kr för ett värtingkort är inte så mycket, jämfört med vad man får!

Ja, jag har ett x38 själv så jag vet vad jag pratar om.

Vad är det man får med Gigabytes kort? Är det inte bara det vanliga? SATA-kablage o så?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kunde utnyttja tråden lite till... Någon som vet om det finns några konkreta skillnader mellan DQ6, DS4 och DS3? I P35-serien alltså. Jag är ju väldigt road av många tillbehör, men inte SLI och Crossfire och sånt. Undrar mest om det är värt att lägga ut ett lax extra på DQ6 istället för det orimligt billiga DS3.. Och DS4 förstår jag mig inte på alls.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd

ds3 har inte crossfire.
ds4 har crossfire.
dq6 stabilare spänning till cpu.

ska man klocka men inte så mycket funkar ett ds3 helt ok.

ska man köra quadcore och klocka är nog ett dq6 helt enkelt ett bättre val.Beror lite på vad man gör med datorn, köp efter behov

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)