Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

D-Link förbereder mediaspelare med Divx-stöd

Permalänk
Melding Plague

D-Link förbereder mediaspelare med Divx-stöd

Tillverkaren D-Link håller just nu på att jobba med en kommande stationär mediaspelare som skall konkurrera med Apples Itv och liknande maskiner. Modellen heter DSM-330 och har bland annat hdmi-gränssnitt

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt nice pris

Permalänk
Medlem

Rätt ovärt med WLAN om man ska streama >720p filmer. Laggar som bara den

Permalänk
Medlem

DivX-stöd == XviD-stöd?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
DivX-stöd == XviD-stöd?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
DivX-stöd == XviD-stöd?

Det betyder inte stöd för xvid.
Divx är ju ett sidospår från tillverkarnas standard.
Dock krävs det en licens för att få använda den.
Xvid är också ett sidospår men är fri och liknar divx i uppbyggnad men har ändå vissa skillnader.
Men som regel är att om man använt sig av FourCC till xvid så fungerar den på nästan alla spelare som har stöd för divx. Jag har inte stött på en enda spelare som inte grejat det.

Denna spelare ser intressant ut. Men tyvärr faller den bort pga för dåliga utgångar. Den har dock en hdmi. Men varför har den ingen komponent utgång? Att slänga på utgångar som komposit och s-vhs på en enhet som de skryter om att den skalar upp till 720p är helt korkat. Jag förstår ärligt talat vad de har där att göra. De som sitter med en standard katodstråle tv har inget behov av att skala upp en bild till 720p. Dessutom så lär de använda scarten i alla fall som ger en avsevärt mycket bättre bild än komposit och S-VHS.
De som har en teve som är minst 1280x720 har som i regel endast 1 hdmi ingång! Vad kopplar man in där i första hand?
Jo. Den enhet som har den bästa bilden. I det här fallet blir det min PS3 som agerar BD-enhet då och då.
Sen har jag inget mer alternativ än att utnyttja mina komponent utgångar. Skillnaden är inte så stor mellan komponent och HDMI för att kunna se väsentlig skillnad på uppskalat DVD material så där kopplar jag in min Denon 1930. Nu har jag en komponent kvar. Där skulle jag kopplat in denna D-Link om den hade haft komponent utgång.
För scart klarar bara 576 så det är ingen vits att köra scart på en storbildsteve.
Det enda alternativet som återstår är att köpa en ny receiver med inbyggd bildväxel. Men de är så dyra så då kan jag lika gärna köpa en teve med 2 hdmi ingångar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Det betyder inte stöd för xvid.
Divx är ju ett sidospår från tillverkarnas standard.
Dock krävs det en licens för att få använda den.
Xvid är också ett sidospår men är fri och liknar divx i uppbyggnad men har ändå vissa skillnader.
Men som regel är att om man använt sig av FourCC till xvid så fungerar den på nästan alla spelare som har stöd för divx. Jag har inte stött på en enda spelare som inte grejat det.

"Divx är ett sidospår från tillverkarens standard?" Antar att du syftar på att det är en codec för MPEG-4 likt Xvid, bara att Divx kostar pengar att licensiera?

Saxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid

Citat:

Xvid is not a video format. Since Xvid uses MPEG-4 Advanced Simple Profile (ASP) compression, video encoded with it is MPEG-4 ASP video (not "Xvid video") and can therefore be decoded with all MPEG-4 ASP compliant decoders. This includes a large number of media players, in particular all the ones based on the free/open source libavcodec library.

Xvid encoded files can be written to a CD or DVD and played in a DivX compatible DVD player. However, Xvid can optionally encode video with advanced features that most DivX set-top players do not support. Files encoded with global motion compensation, Qpel, MPEG quantization, multiple B-frames or files that exceed the VBV limitations may not playback properly on DivX Certified hardware devices.

Så att de inte kör med Xvid-support (vilket skulle vara gratis), beror förmodligen på att det inte är 100% stöd för de extrafunktioner som kan användas när man komprimerar en film till Xvid?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inget stöd för H264 eller MKV? känns inte som en meningsfull investering då...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Det betyder inte stöd för xvid.
Divx är ju ett sidospår från tillverkarnas standard.
Dock krävs det en licens för att få använda den.
Xvid är också ett sidospår men är fri och liknar divx i uppbyggnad men har ändå vissa skillnader.
Men som regel är att om man använt sig av FourCC till xvid så fungerar den på nästan alla spelare som har stöd för divx. Jag har inte stött på en enda spelare som inte grejat det.

Denna spelare ser intressant ut. Men tyvärr faller den bort pga för dåliga utgångar. Den har dock en hdmi. Men varför har den ingen komponent utgång? Att slänga på utgångar som komposit och s-vhs på en enhet som de skryter om att den skalar upp till 720p är helt korkat. Jag förstår ärligt talat vad de har där att göra. De som sitter med en standard katodstråle tv har inget behov av att skala upp en bild till 720p. Dessutom så lär de använda scarten i alla fall som ger en avsevärt mycket bättre bild än komposit och S-VHS.
De som har en teve som är minst 1280x720 har som i regel endast 1 hdmi ingång! Vad kopplar man in där i första hand?
Jo. Den enhet som har den bästa bilden. I det här fallet blir det min PS3 som agerar BD-enhet då och då.
Sen har jag inget mer alternativ än att utnyttja mina komponent utgångar. Skillnaden är inte så stor mellan komponent och HDMI för att kunna se väsentlig skillnad på uppskalat DVD material så där kopplar jag in min Denon 1930. Nu har jag en komponent kvar. Där skulle jag kopplat in denna D-Link om den hade haft komponent utgång.
För scart klarar bara 576 så det är ingen vits att köra scart på en storbildsteve.
Det enda alternativet som återstår är att köpa en ny receiver med inbyggd bildväxel. Men de är så dyra så då kan jag lika gärna köpa en teve med 2 hdmi ingångar.

Finns billigare alternativ för iaf 2 HDMI-ingångar:

http://www.kjell.com/?item=98103
http://www.kjell.com/?item=98281

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.