Geforce 8800GTX eller 8800Ultra?

Permalänk
Medlem

Geforce 8800GTX eller 8800Ultra?

Hejsan!
Ska uppgradera min dator nu nästa vecka hade jag tänkt. Och det jag funderar över är vad skillnaden är mellan GTX och Ultra?? Förutom den dryga 1000lappen som skiljer dom åt då...

Har kikat lite på dessa kort:

8800GTX
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN88GTX

och

8800Ultra
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN88UL

Är skillnaden såpass stor så att ni tycker att Ultra´n är värld dom extra pengarna??

Tack på förhand!!

Visa signatur

AMD64 X2 6000+ OC | Asus M2N-E | Kingston 2x 1024 mb ddr2 ram (667mhz) | XFX Geforce 8800GTX XXX 768mb OC | ~1.4TB HDD

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att GTX är mycket mer prisvärt än ett Ultra.

(hade valt GTX)

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Avstängd

Instämmer med föregående... GTX är mer prisvärt än Ultra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

GTX utan tvekan (om nu inte nya GTS och GT visar sig vara väldigt "trevliga")

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Köp GTX och klocka upp det till ultra speeds... Är rätt säker på att det klarar det ganska lätt.. T.ex. Ultra har 612mhz GPU... Min är just nu klockad till 703 och jag har GTS som normalt har 500 mhz!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har alltid fått upp mina gtx i ultra-hastighet, så kör på gtx du.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

xphaze, du har ju 6gb minne, har du då 2x 1024 och 2x 2048 minnen?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
xphaze, du har ju 6gb minne, har du då 2x 1024 och 2x 2048 minnen?

Jepp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha okej, ni verkar vara rätt eniga så Då får det bli ett GTX så vet jag vilka jag ska skylla på sen
När jag ändå har en tråd så kan jag ju fråga en annan sak också.. Har egentligen inget att göra med grafikkort men.. Orka starta en helt ny tråd bara för det.. Vad är det för skillnad på en vanlig AMD64 cpu och en som kommer i "Black Box"??

Visa signatur

AMD64 X2 6000+ OC | Asus M2N-E | Kingston 2x 1024 mb ddr2 ram (667mhz) | XFX Geforce 8800GTX XXX 768mb OC | ~1.4TB HDD

Permalänk

en black box cpu har väl olåst multiper om jag inte minns fel, någon får gärna rätta mig.

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk

GTX helt klart! Mycket mer prisvärt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

vänta och se hur det nya 8800GTS presterar innan du köper..
har en känsla av att det kommer gå och klocka det så det ger mer prestanda än ett ultra kort. Eftersom det är gjort med 65nm teknik. Plus att det kommer vara väldigt mycket mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Köp GTX och klocka upp det till ultra speeds... Är rätt säker på att det klarar det ganska lätt.. T.ex. Ultra har 612mhz GPU... Min är just nu klockad till 703 och jag har GTS som normalt har 500 mhz!

Vad har du för temp i idle/load?
EDIT: Kör du med orginalkylning?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

vänta på GT och nya GTS !

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att klargöra lite extra tydligt. Nvidia ska lansera 8800GT och även ett nytt 8800GTS. Står på swecs förstasida. Siffror tyder på att 8800GTS kommer gå en "bra" bit över nuvarande och kanske nog kommer nära eller på 8800GTX. Skillnaden blir: pris.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart väntat på 8800gts, det nya OM det har 65nm vill säga, annars skulle jag kört gtx

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Som tidigare användare skrivit, vänta o se hur pass bra nya 8800GTS samt GT är.

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk

Jag hade valt ett 8800GTX. För det är ett superbra kort.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XeroXs
Haha okej, ni verkar vara rätt eniga så Då får det bli ett GTX så vet jag vilka jag ska skylla på sen
När jag ändå har en tråd så kan jag ju fråga en annan sak också.. Har egentligen inget att göra med grafikkort men.. Orka starta en helt ny tråd bara för det.. Vad är det för skillnad på en vanlig AMD64 cpu och en som kommer i "Black Box"??

Om jag minns rätt så har en vanlig AMD X2 upplåst multipel neråt, men inte uppåt. En Black Box-processor har dock även upplåst uppåt (hur högt man kan sätta har jag dock ingen aning om).

Permalänk
Medlem

Efter nyheterna angående nya 8800GTS som kom här på swec idag så skulle jag definitivt väntat på den. Vilket är precis vad jag ska göra också, fast det hade jag bestämt mig för innan. En GTX kan man bara drömma om som fattig student.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Om jag minns rätt så har en vanlig AMD X2 upplåst multipel neråt, men inte uppåt. En Black Box-processor har dock även upplåst uppåt (hur högt man kan sätta har jag dock ingen aning om).

Var gränser går beror helt enkelt på vad mobo klarar av, har du ett monster mobo som klarar 20x, ja, då kan du köra multiplier på 20x;)

PS. GTX is D'a Sh*t! utklassar polarens Ultra på world in conflict benchmark samt company of heros benchmark med hyfsat OC:D

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Okej... Men jag måste beställa i nästa vecka nämligen... Så det blir ett GTX... Tror inte skillnaden är sååå stor... Och priset bryr jag mig inte så mycket om just nu...

När jag nu ändå håller på, så kan jag ju fråga om kylpasta också.. Känns onödigt att starta en tråd bara för det...
Men jag ska handla ifrån datorbutiken i alla fall.. Finns det någon bra kylpasta som ni kan tipsa mig om där? Gärna med länk.. Och pastan ska finnas i lager..

Funkar denna??
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARCTIC5-3

Ska köpa en AMD64 x2 6000+ och denna fläkten:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCNJ-1000...

Märkte att jag länkade fel förrut.. Nu har jag länkat till en kylpasta...

Visa signatur

AMD64 X2 6000+ OC | Asus M2N-E | Kingston 2x 1024 mb ddr2 ram (667mhz) | XFX Geforce 8800GTX XXX 768mb OC | ~1.4TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Artic Silver 5 kylpasta brukar vara standardsvaret på bra kylpasta.
Sitter det något redan på måste det noga göras rent (aceton?) först.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Nu har jag inte läst så noga för att jag har brådis och han i prinsip bara att läsa Aqualize svar.

Det finns ingen anledning att byta bort pastan på 8800GTX/Ultra av den enkla anledningen att default pastan är riktigt bra. Jag har provat några gånger och det är +-0, så att alla vet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu har jag inte läst så noga för att jag har brådis och han i prinsip bara att läsa Aqualize svar.

Det finns ingen anledning att byta bort pastan på 8800GTX/Ultra av den enkla anledningen att default pastan är riktigt bra. Jag har provat några gånger och det är +-0, så att alla vet.

Hehe du skulle nog läst lite nogrannare tror jag bestämt Jag gjorde en liten spinn-off i tråden så jag slapp starta en helt ny tråd och frågade vilken kylpasta som var bäst att ha till cpun.. Ska köpa ny cpu med en fetingfläkt till nämligen.. Hade du läst ett inlägg högre upp så hade du sett att jag skrev det

Tack för hjälpen allihopa förresten!! Blir ett 8800GTX, en 6000+ med en Scythe Ninja PLUS fläkt, 2 gig extra ram och denna kylpastan till cpun: http://www.datorbutiken.com/se/defa...oduct=ARCTIC5-3

För den kylpastan duger va?

Visa signatur

AMD64 X2 6000+ OC | Asus M2N-E | Kingston 2x 1024 mb ddr2 ram (667mhz) | XFX Geforce 8800GTX XXX 768mb OC | ~1.4TB HDD

Permalänk
Avstängd

Länken fungerar inte för mig. Antar att det ska stå så här, och i så fall är svaret ja.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARCTIC5-...

EDIT: Länken blev förbannat konstig, hoppas den funkar...

Permalänk
Medlem

Kör på den pastan. Och grattis till en bra spelmaskin (:

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.