Trångsynt gällande ny skärm?

Permalänk

Trångsynt gällande ny skärm?

Hej

Har nu kört CRT hela mitt liv men känner nu att jag vill skaffa mig en ny skärm, en platt dessutom.

Men då är det som såhär att jag sitter med ett 8800 GTX och vill ju såklart gärna köra upplösning 2048*1536 eftersom jag KAN köra det utan att det hackar.
Problemet är då att man måste punga ut med mycket pengar för att köpa en LCD/TFT som klarar såpass höga upplösningar.

Så frågan är egentligen, är jag bara fånig som "kräver" så höga upplösningar? :/
Hade fått upp ögonen för en fin Acer-skärm nämligen, länk: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=214429

Men problemet var ju såklart upplösningen. Så, lite rekommendationer önskas, är jag vrång eller ej? Är det värt den enorma prisskillnaden för att kunna köra så hög upplösning?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Tja, höga upplösningar är ju trevligt, men en sak att tänka på... på LCD-skärmar så bör man, iallafall enligt mig, köra i native-upplösning. Inga problem för tillfället med ditt kort, men om ett år eller två, när spelen blivit än mer avancerade, så kanske det är mer framtidssäkert med en skärm med något lägre upplösning. Men allt har ju för och nackdelar och du kanske har råd att köpa nytt graffe en gång i kvartalet, så det är ju upp till dig

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Så som du säger där har jag också tänkt för säkerligen så kommer jag nog snart inte kunna köra de senaste spelen i max-upplösningen och så himla viktigt med att kunna maxa allt tycker jag ju inte att det är så nya grafikkort ofta blir det ju inte

Kanske ska skita i att känna mig tvungen att pressa ur så mycket som möjligt ur kortet helt enkelt och köra på lite lägre upplösning då.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Nu när du har chansen så sikta på widescreen istället för 4:3, köp en 24" och kör 1920x1200
men det ser inte dåligt ut om du köper en 20 eller 22" och kör 1680x1050 heller.
Och om din CRT har några år på nacken kommer du bli imponerad över hur grym bild det är på en TFT, det är värt en hel del.

Här är en bild jag tog när jag köpte min tft för ett år sedan, som fick ersätta min CRT med diamondtron-bildrör:

NEC FE950+ (t.v.): 100% Ljusstyrka, 100% Kontrast
NEC 20WGX2 (t.h.): 60.1% Ljusstyrka, 50% Kontrast

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Acern såg fin ut på bilden, har dock inte sett något om den, så se till att läs lite recensioner. I vanliga fall skulle jag tipsat om hp w2207, men eftersom den har utgått, och ersatts med en dyrare modell (den billigaste får du för 3,3k +HDMI-DVI-adapter) så hamnar den en bit över Acern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

Här är en bild jag tog när jag köpte min tft för ett år sedan, som fick ersätta min CRT med diamondtron-bildrör:

Herre jävlar vilken skillnad:D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

tycker en 22" wide med 1650 ger mycket bra känsla i spel.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag hade inte heller sett något om Acern tyvärr, annars var den ju "ramen" en fröjd för ögat i alla fall men man kan ju inte bara gå efter det.
Recensioner läser jag alltid när jag ska köpa något nytt och Widescreen har jag planerat att skaffa isåfall.

Är det generellt något märke som har överkomligt pris och bra kvalitet? Asus tycker jag ha hört lite gott om men gissar på att de bra är lite dyra.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50