Internet över telefonledningen på 250 megabit per sekund?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Därför att Mbit låter som högre siffror än Mbyte. Det är ett försäljningstrick. Dessutom vet nog inte riktigt alla om hur man gör omvanligen från de olika formerna så de kan inte klaga.

Det enklaste är att använda google.

Sök på "100 megabit to megabyte"

Då får du genast upp 100 megabit = 12.5 megabyte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Därför att Mbit låter som högre siffror än Mbyte. Det är ett försäljningstrick. Dessutom vet nog inte riktigt alla om hur man gör omvanligen från de olika formerna så de kan inte klaga.

Nej, det är inget försäjningstrick. Att överföringshastighet mäts i informationsteorins grundenhet, bit, förhållande till den grundläggande enheten för tid, sekund, är gängse, korrekt och vettigt.

Enheten "byte" är bara ett ad-hoc för att passa med datorer vars ordlängd är en jämn multipel av åtta, samt passa med de historiskt viktiga teckentabellen EBCDIC. Att säga "byte" är alltså att implicera att något har med åtta att göra. Kommunikation kan vara seriell, parallell, multiplexad, simplex, duplex osv, och sällan är det åtta bitar som sänds i sänder. Bitar per sekund är alltså ett teknikoberoende, och därmed korrekt, sätt att mäta överföringshastighet (strängt taget är "bandbredd" något annat också, som mäts i Hz).

Överföringshastighet mellan primär- och sekundärminne kan mätas i byte/sekund i stället om man vill eftersom dessa båda tillhör samma system och det är ofta relevant med bytes (tecken).

Det finns en teknikoberoende motsvarighet till "byte/s" och det är "baud". Man kan mäta överföringshastighet i baud också (i datorsammanhang kan man definiera 1 baud = 1 byte/s).

Egentligen ska även sekundärminnens (hårddiskarnas) storlek anges i bit - eftersom ordlängden beror på CPU och övrigt system. Att ange hårddiskstorlekar med tiopotenser i bit skulle visseligen vara helt korrekt, men man har gått ifrån denna metod.

Skulle det handla om "försäljningstrick" skulle alltså hårddiskar fortfarande anges i (tera)bit i stället för (giga)byte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Är Skanova som äger nätet.

Är ju nästan samma sak, är inte skanova ett statligt företag? Telia är väl dessutom fortfarande delvis statsstyrt

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Nice!
Det här bådar gott måste jag säga. Skulle föredra fiber in i väggen, men jag kan leva med det här om det fungerar. Det är dock ingenting som kommer komma igång inom någon snar framtid även om det nu skulle fungera perfekt från start. Våra kära ISPer är alldeles för snåla och sega för det, så även om tekniken finns tillgänglig om så lite som ett år så kommer vi nog inte se röken av den förren om tidigast fem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Är Skanova som äger nätet.

Skanova... telia... samma sak, eller du läste kanske inte när skanova-chefen kläckte ur sig att "jag har det bästa jobbet på telia"? Telia och Skanova är ju så sjukt inavlade och hänger sig åt så mycket mygel så det stinker lång väg.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att ange hårddiskstorlekar med tiopotenser i bit skulle visseligen vara helt korrekt, men man har gått ifrån denna metod.

Har man gått ifrån det nyligen eller är jag helt ute och cyklar? Jag har fått för mig att just det orsakade så mycket förvirring då folk köper en 100GB HDD och sen så visar windows färre GB pga att dom räknar 1KB=1024 byte. Men jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten

Edit: Såg nu att du skrev bit och inte byte

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Avstängd

Kan man inte för en billig pening bara dra ut kopparledningen och dra i en fiberkabel i samma operation??

Det hade ju varit väldigt smidigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Har man gått ifrån det nyligen eller är jag helt ute och cyklar? Jag har fått för mig att just det orsakade så mycket förvirring då folk köper en 100GB HDD och sen så visar windows färre GB pga att dom räknar 1KB=1024 byte. Men jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten

Edit: Såg nu att du skrev bit och inte byte

Tja, säg 35 år sedan...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det här kan vara bland de bästa nyheterna swec någonsin haft. Ge killen nobelpris!

Helt klart, sjukt bra!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ännu bättre vore om vi kunde få någon förbättring.

Det har gått lite segt för tillfället. Vi har gjort det vi kan med kopparn (eller i alla fall vill ingen köpa ny och ny utrustning för att förbättra den).

Ett tag sedan kunde man se 10/10 tjänster i planerna, nu har det stabiliserats och inte mycket har hänt den närmaste tiden. 20/3 är nog det bästa man kan vänta sig för tillfället.

Jag skulle nog vilja se att fiber drogs till centrala punkter, och, om man är lite snål använda delar av kopparledningar för resterande 1-2 km. På det avståndet, borde man väl kunna placera en och annan fibernod.

Eller stämmer inte det alls??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag skulle nog vilja se att fiber drogs till centrala punkter, och, om man är lite snål använda delar av kopparledningar för resterande 1-2 km. På det avståndet, borde man väl kunna placera en och annan fibernod.

Eller stämmer inte det alls??

Njae... de switchar som används för att dra ut fiber är inte direkt komplett-versioner. Många av dem skulle jag nog säga kostar något på både 5 och 6 siffror, så några fiberswitchar med 1-2km mellanrum vill nog ingen betala för.

Däremot större centrala stationer med många (och långa) fiberkablar skulle man gärna se. Fiber har ju dessutom nästan inga av de begränsningar som koppar har, så att dra långa ledningar med fiber är nog betydligt billigare

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hmm..
vad är problemet då??

Jag menar, hur dyr är själva kabeln i jämförelse med själva grävningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hmm..
vad är problemet då??

Jag menar, hur dyr är själva kabeln i jämförelse med själva grävningen?

Själva fiberkabeln är billigare än koppar idag, så det är inte problemet. Problemet är just kostnaden för att gräva ner den, och problemet där ligger i att alla våra kära entreprenörer inom just de fälten är så bra på att hålla varandra om ryggen när det gäller att hålla priserna uppe.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Helt klart, sjukt bra!

Återigen. Även om uppgifterna visar sig stämma och det leder till en kommersiell produkt kan det aldrig bli frågan om något nobelpris. Detta är inte i nobelprisklass. Inte i närheten. Han har bara formaliserat något som varit känt i decennier, men som varit praktiskt oförsvarbart. Detta är helt trivialt doktorandarbete. Egentligen inget att höja ögonbrynen för alls.

Implikationer? Öhh, nä? 200 ggr större överföringshastighet motsvarar bara circus 15 års utvekling. Inget genombrott, inget paradigmskifte, ingen ny fysik, ny kemi eller medicin. Inga nya principer. Såvida inte arbetet är skriven på underskön prosa som berättigar ett litteraturpris, förstås!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

oj..
ja kanske det inte är riktigt att prata om nobelpris, MEN om det verkligen leder till en teknik som får det att ens gå i 100 mBit där det idag går 24 (om man sitter på stationen), då är det speciellt.

Det finns hur många teoretiker som helst, och flera som kan förtjäna nobelpriset, men idag borde man man räkna saker som faktiskt händer. Vad spelar det för roll om du kan får nästan gratis energi på pappret tex. när det inte gör ett SKVATT för vardagen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Såvida inte arbetet är skriven på underskön prosa som berättigar ett litteraturpris, förstås!

Det vore ju dock fruktansvärt underhållande om det vore så
"The theory of improved broadband - A novel by Dr John Papandriopoulos"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i historien är att om killen lyckas med detta och får ett patent så kommer något nordamerikanskt datorföretag att bara sno det och skicka sina advokater på killen så han blir luspank för att han har "snott" deras grej.. Det har hänt förr.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Snälla håll isär:

MB (MegaByte)
mB (milliByte)
mb (millibit)
Mb (Megabit)

milibit det skulle jag vilja se.

en tusendels bit. vad får man då, en tusendels 1 eller 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
milibit det skulle jag vilja se.

en tusendels bit. vad får man då, en tusendels 1 eller 0

Jupp, fanns innan datorernas tid, så kallad analogimaskiner använde spänningsnivåer för att lagra värden. Kommer nog igen om många år när vi behöver processa allt snabbare och ha viktad logik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Det tråkiga är ju att trots den fina tekniken som finns så vill inte operatörerna erbjuda den ändå. När jag frågade BBB-supporten varför dom inte erbjuder VDSL till nya kunder så fick jag svaret att kunder som inte kan nyttja tekniken pga avstånd till telestation eller kvalité på telelinorna kunde bli avundsjuka(!)

Jag fick höra förklaringen att utrustningen tar fysiskt för stor plats i stationen. Att köra adsl(2+) var tydligen både mer ekonomiskt och man fick plats med mer klienter per yta i stationen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nice!
Det här bådar gott måste jag säga. Skulle föredra fiber in i väggen, men jag kan leva med det här om det fungerar. Det är dock ingenting som kommer komma igång inom någon snar framtid även om det nu skulle fungera perfekt från start. Våra kära ISPer är alldeles för snåla och sega för det, så även om tekniken finns tillgänglig om så lite som ett år så kommer vi nog inte se röken av den förren om tidigast fem.

Skanova... telia... samma sak, eller du läste kanske inte när skanova-chefen kläckte ur sig att "jag har det bästa jobbet på telia"? Telia och Skanova är ju så sjukt inavlade och hänger sig åt så mycket mygel så det stinker lång väg.

Lite offtopic eller ? Då kan jag väl fortsätta på det

Snåla och snåla, tillgång efterfrågan och förtjänst.. Våra kära operatörer måste tjäna på de också, de är aktiebolag och kan inte slänga ut pengar på vad som helst.

Skanova tillhör väl Teliakoncenen, så ja då arbetar han ju på telia. Mygel, knappast. Vill övriga operatörer bygga ut nätet där telia inte vill bygga så kan de väl göra det själva?

Norska staten äger ju väldigt mycket av Telenor som äger BBB. Och i Norge får ju utlänska operatörer bygga själva, varför ska de inte behöva göra det här? .. Idioti.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
.........
Skanova tillhör väl Teliakoncenen, så ja då arbetar han ju på telia. Mygel, knappast....... .

Det stämmer bra det.
Det här är är väl kanske den artikel som belga skrev om?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte gick lite djupare in på den faktiska tekniken bakom det hela.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Eftersom efterfrågan för 250 Mbit/s är låg bland medelsvennson så kan de flesta av oss bredbands entusiaster glömma denna teknologi under lång tid. Efterfrågan skulle gå upp ifall det skulle finnas lagliga och enkla tjänster på internet som använde de höga hastigheterna. Som HD-TV, HD-Film, etc via internet. Det verkar aldrig hända all media-bolag oroar sig för att piratkopiering ska bli mer utbrett ifall man börjar distrubuera via internet, så därför väljer de att inte distrubuera via internet.
Vilket är en asdum argument. Pirat kopiering är redan så utbrett som det kan bli. All typ av material finns att hitta online. HD-DVD, Bluray, Wii och Xbox pirat kopior fanns ute innan jag ens såg en enda bluray-, Wii, Xbox spelare eller skiva på marknaden. Hallå! skynda på med att distrubuera på nätet innan piraterna hinner före!

ISP:er skulle gärna börja använda ny teknologi om de trodde att en stor del av deras kunder var intresserade att betala mer för den. Så börja maila telia, BBB, Telenor och resten!

Permalänk

När vi ändå är inne på att snacka om nobelpris, så tycker jag att hans familj ska få ett för australiens häftigaste efternamn

Som sagt var, dom där kopparledningarna i backen är ju inte direkt något att hurra för :/

Men kan man inte använda fiberledningarna för att överföra både telefon- och internettrafik? För isåfall så kanske Telia och alla andra leverantörer skulle bli mer intresserade om grävmaskinisterna inte tar så hutlöst betalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
Lite offtopic eller ? Då kan jag väl fortsätta på det

Snåla och snåla, tillgång efterfrågan och förtjänst.. Våra kära operatörer måste tjäna på de också, de är aktiebolag och kan inte slänga ut pengar på vad som helst.

Skanova tillhör väl Teliakoncenen, så ja då arbetar han ju på telia. Mygel, knappast. Vill övriga operatörer bygga ut nätet där telia inte vill bygga så kan de väl göra det själva?

Norska staten äger ju väldigt mycket av Telenor som äger BBB. Och i Norge får ju utlänska operatörer bygga själva, varför ska de inte behöva göra det här? .. Idioti.

Inte så farligt OfT väl? Vi snackar ju ny tecknik och det mesta jag sade var ju om att det kan ta lång tid innan vi får se röken av den även om den skulle bli tillgänglig väldigt snart. Eftersom artikeln inte säger så fruktansvärt mycket om tekniken i sig så blir det ju sakerna runtomkring, så som hur framtiden ser ut för den, som blir det man får tala om.

Och visst ska våra operatörer tjäna pengar på det, annat vore ju knasigt. Men felet som jag ser det är ju att de dessutom tvunget måste tjäna en viss summa på det, det räcker inte med att bara gå med vinst. Så även om det kan implementeras med vinst om 3 år, så komemr vi ändå få vänta i ett antal år extra till massvis med folk skriker efter det innan någon får tummen ur baken och gör något. Vilket är synd imo.

När det gäller Telia och Skanova så visst tillhör de samma koncern, men det är fortfarande två olika och oberoende företag och då blir det absolut mygel när Telia får fördelar över andra operatörer av det. Att säga att de egentligen är ett och samma för att de ingår i samma koncern är ju som att säga att chefen för volvo personvagnar jobbar år Aston Martin eller Mazda bara för att Ford äger alla företagen... det funkar liksom inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant är det absolut. Framtiden borde dock ligga i att använda en infrastruktur som är byggd för just överföring av data? En av dom absolut viktigaste egenskaperna för en uppkoppling är enligt mig stabilitet, gamla telefonkablar är fortfarande just gamla telefonkablar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det enklaste är att använda google. [/B]

Ja, men majoriteten av befolkningen vet troligtvis inte ens om att Google funkar som en utmärkt konverterare (även om jag saknar stöd för fler format). De är dessutom för obildade för att kunna beräkna det själv (antal bitar delat med åtta är antalet bytes Shesh).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hur kan man "råka" skriva 250 Gbit och mena 250 Mbit? 250 Gbit är ju helt uppenbart orimligt. 250 Mbit är svårt att tro det också, men inte omöjligt. 250 Gbit hade varit snake oil. 250 Mbit har vidare varit möjligt ett tag, men tillvägagångssättet är tämligen opraktiskt. Denna utveckling - såvida det inte är snake oil - är således bara ett resultat av vanlig teknikutveckling och knappast något "paradigmskifte"...

Jag är tämligen glad att ni inte delar ut nobelprisen. Maken till okritiskhet. 1) Påstå att du gjort något som gör datornördar glada. 2) Få nobelpris. Bevis, prövning och tillämpning behövs inte...

Som vanligt skriver du sakliga och intressanta inlägg.

Förklara gärna "snake oil" om du vill ta dig tid!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille

Men kan man inte använda fiberledningarna för att överföra både telefon- och internettrafik? För isåfall så kanske Telia och alla andra leverantörer skulle bli mer intresserade om grävmaskinisterna inte tar så hutlöst betalt?

Grävmaskinisterna är väl inte det största problemet, det är ju inte bara att gräva och lägga ner kabeln, det är ju massvis med arbete att dra in fibern i lägenheter och villor.
Så det är inte billigt att dra in fiber till alla ska du tro