Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Någon som vet vilka firmor/åkerier som erbjuder kostnadsfri C-kortsutbildning mot att man jobbar där?

Är du en trevlig kille/tjej med rätt inställning kan nog vilket större åkeri som helst tänka sig det. Fast i vissa delar av landet är inte behovet lika stort (i Malmö vimlar det ju av folk med C/CE, även om många av dem borde lämna det på hyllan hemma..).

Permalänk
Medlem

Lastbils chaufförer tjänar ca 20k/månad när de är nya på ett åkeri oftast, men ju längre du jobbar på samma åkeri ju mer tjänar du.

Men sen ska du vara beredd på stora utgifter i form av BÖTER. Jo Yrkeschaufförer hetsas av polisen hela tiden med Kör & Vilotider, polisen stoppar dig nästan hela tiden, hittar dem inget i färdskrivar bladet börjar dem direkt gå på bilen för att leta efter brister bara för att bötfälla dig.

Jobbar du över 15min får du 3000kr iböter, hur känns det?

Citat:

Nu får både polis och media sluta att behandla oss som kriminella typer. Man försöker att sköta sig till 100 % men det händer ju att man kör över några minuter för att komma fram till en rastplats eller hem, men det kan bli dyrt om man blir kontrollerad.
Att hitta en rastplats eller någon annan plats att ta sin nattvila på blir bara svårare och svårare. Man sätter upp parkeringsförbud i industriområden och på vägkrogarna begränsar man till några timmar.
Och när det kommer till media och deras rapportering om ökade olyckor och rattfylla bland yrkeschaufförer skulle det vara intressant att någon gång få se siffror på antal svenska chaufförer samt övriga länders chaufförer som är inblandade i dessa olyckor.
Vi som kör ser ju hur våra kollegor från övriga EU tar fram vinflaskor och ölflaskor så fort dom drar i stoppen på kvällen.
Sluta som sagt var att skriva ner oss som brottslingar. Vi svenska chaufförer håller en hög och god moral och Svensson som är ute och åker i sin personbil behöver inte vara orolig när han möter en svenskskyltad bil. Samt tala om för allmänheten vilken arbetssituation som vi arbetar under. Som exempel: om vi har en minut för kort rast riskerar vi ett par tusen i böter. Om vi arbetar över en minut ett par tusen i böter, Vilka andra arbetare har en sådan arbetssituation?
När det gäller dom nya kör- och vilotiderna så bevisar man en än gång hur man har folk som beslutar som inte vet hur en lastbil ser ut och hur det är ute på fältet. Ta bara detta med rasterna: att dela upp rasten får man ta följande en 15 minuters och en 30 minuters rast och 30 minuters rasten sist. Jag hade inte höga betyg i matte men hur jag än räknar så får jag inte ut någon skillnad på körtiden eller rasttiden om jag tar 30 minuters rasten förs och sedan en 15 minuters sist för det blir ju 45 minuter hur jag än vänder talen.
Inom åkerinäringen har man meddelat att det saknas chaufförer och jag är övertygad om att det kommer bli värre eftersom fler och fler väljer att sluta köra. Man orkar inte med att alltid känna sig som kriminell och alltid vara nervös vid en poliskontroll. För dom letar fel och ger sig inte före dom hittat något att rapportera. Om man inte hittar något på färdskrivardiagram så letar man brister på fordon tills man finner något att rapportera.
Titta bara på dom nya fina kontrollplatserna som byggts för kontroll av fordon. Där har man fina tavlor för att visa vilka fordon som ska svänga in för kontroll men jag har aldrig sett att den lyst med en personbil. Jag har heller aldrig sett en person invinkad på en kontrollplatsstation. Dessa platser är enbart byggda för att kontrollera tunga fordon.
I Sverige finns det en lag: Hets mot folkgrupp och det som polisen sysslar med är hets mot yrkesgrupp. Vad behövs göras? Jo en översyn på regelverket, detta är både chaufförer och åkare eniga om inom hela EU.
Det är dags att starta upp ett uppror för att få till stånd en utredning och ändring på regelverket. Om man pratar med tyska, danska eller franska chaufförer så är alla lika irriterade på dom nya kör- och vilotiderna.
Vi som kör kan ju starta med att sätta upp skyltar i rutan med texten KRIMINELL för att vis vårt missnöje med hur vi behandlas av polisen och hur idiotisk regelverket är upplagt. Och inte minst hur vi behandlas i media.
Anders

Taget från denna debatt på Trailer.se : http://www.trailer.se/news.php?id=2971