Teknisk information om EIZO

Permalänk
Medlem

Teknisk information om EIZO

Hej.
Jag är ny här och har sett en hel del inlägg gällade Eizo skärmar.

Jag har väldigt god kännedom om dessa och kan svara på de flesta frågor eller funderingar om dessa.

Jag kommer dock ej komma med rekommendationer eller jämförelser mot andra fabrikat då min kunskap om andra inte är helt uppdaterat samt att det oftast inte går att ge ett helt klart svar på vad som passar bäst.

Allt är upp till användaren....

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag kollar runt efter en skärm för att användas till att skapa bilder av alla dess slag. Har kollat på Eizo 24" LCD FlexScan S2431WK och undrar vad den har för yta, är den starkt reflexbehandlad (lätt brusig)? eftersom den verkar vara för kontor. Och är bakgrundsbelysningen jämn över hela skärmen?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Hej.
Den skärmen har en Samsung panel, likadan som sitter i S2411W men det som skiljer dessa åt är att 2431 är mer anpassad för kontor med andra defaultlägen när det gäller färgtemperatur, brightregulator, högtalare osv.

Den har även 1 D-sub + 1 Dvi-I istället för 2 Dvi-I anslutningar.

Frågan om bakgrundsbelysning är väldigt svår att svara på.
Jag har idag inte sett någon skärm av något fabrikat som inte har väldigt speciella funktioner för yt-kalibrering som är helt jämna.

Det vanliga problemet med wide-skärmar är att dagens teknik för bakgrundsljus ger en lite ljusare bild på vänster sida än på höger sida.
vilket kan göra det svårt att jämföra 2 bilder som ligger bredvid varandra.
Detta framträder tydligare om man använder en hög ljusstyrka och har en mörk bild i ett mörkt rum.

Så, kortfattat, det går inte att svara på då de flesta inte märker någon skillnad och en del tycker att det är besvärande.

Det beror på så många olika faktorer.

Jag känner till en fotograf som inte blev nöjd förrens han hade målat om väggen bakom skärmen i en neutral färg. (han hade iofs en CG skärm)

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Kör ganska låg ljusstyrka oftast, och jämn belysning i rummet, brukar vara bäst för ögonen.
Men intressant att det kan bli mer ljus på ena sidan, tråkigt nog. Kollade på Aplle cinema displays som jag inte stod ut med i en sekund ens då de hade ett väldigt tjockt antireflexlager, vilket kändes väldigt förvirrande då man inte riktigt kunde fokusera på skärmen då den flimrar.
Jag är ganka kräsen när det gäller färger osv på en skärm. skall sätta upp en grå papp bakom eller en huva till skärmen.
De där CG skärmarna var dock lite för dyra för min smak.
så du tror att av S2411W och S2431W så är S2411W bättre för bilder?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
Hej.
Jag kollar runt efter en skärm för att användas till att skapa bilder av alla dess slag. Har kollat på Eizo 24" LCD FlexScan S2431WK och undrar vad den har för yta, är den starkt reflexbehandlad (lätt brusig)? eftersom den verkar vara för kontor. Och är bakgrundsbelysningen jämn över hela skärmen?

Angående anti-reflexbehandlingen så skriver www.prad.de :

"Image quality

The Eizo S2431W contains a Samsung S-PVA panel which is run on a 10 Bit Look-up-Table (LUT). Subjectively, the monitor delivers a very attractive picture. Unfortunately the surface of the screen is somewhat sparkly. We are already familiar with this Crystal effect albeit in a stronger form from S-IPS panels. When you try to extend the viewing angles a little more, this effect also becomes visible with S-PVA panels.

First, we must point out that this is not a trait that is specific to Eizo S2431W. All 24-inch S-PVA panel models on the market at the moment tent to demonstrate a slightly sparkly surface. It is an effect that you can certainly get used to, but we must ask whether the extra 2° viewing angles really justify this effect. However, this is also caused by the Anti-Reflex layer, which is used to disperse light that falls directly onto the screen."

Permalänk
Medlem

hum, jaha då blir det ingen 24' då, vad jobbiga de skall vara och sabba sina skärmar. får väll antingen gå upp till 30' eller ner till 20' om det finns bättre paneler på dem, med mindre reflexhantering. Någon som har koll på om skärmar med blank yta visar dåliga färger? vad jag fatta så ökar det kontrasten och gamma-kurvan blir felaktig.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte svara på detta.
Båda skärmarna har likadana paneler och stora möjligheter för att justera färgerna.

Det som skiljer är t.ex.
2431 har 6500K som default medans på 2411 är det ingen färgtemperatur förvald.
Båda 2 har dock färgtemperaturerna kalibrerade från fabrik och det är enkelt att välja vilken man vill arbeta med.

2431 har en brightregulator som anpassar skärmens ljusstyrka efter omgivande belysning, vilket spar ström
2411 saknar denna funktion

Så i jämförelse mellan dessa 2 får man nog titta på det som finns/saknas i övriga funktioner

//Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Re: Teknisk information om EIZO

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda600
Hej.
Jag är ny här och har sett en hel del inlägg gällade Eizo skärmar.

Jag har väldigt god kännedom om dessa och kan svara på de flesta frågor eller funderingar om dessa.

Jag kommer dock ej komma med rekommendationer eller jämförelser mot andra fabrikat då min kunskap om andra inte är helt uppdaterat samt att det oftast inte går att ge ett helt klart svar på vad som passar bäst.

Allt är upp till användaren....

// Honda

Har stora problem att välja skärm och har skivit tråd men inte fått nå svar.
som sagt min budget ligger på typ 10k
Komponent är viktigare än HDMI vill kunna lira min Xbox 360 på skärmen.
Hjälp mig vilken eizo jag ska ha och hur jag får ihop det med konsollerna.
Sen ska man vänta eller köpa nu?
Det som är rätt tydligt med eizo är att bildkvaliten är ju helt klart grym och det är de jag ute efter! Gaming är det jag ska ha den till!
Se länk till min tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
(Obs på tråden står inget om att jag vill ha komponent att funka med det vill jag gärna ha eller om det går att lösa på annat sätt?)

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Hejsan

Tycker att du ska titta närmare på HD2441W
Den har fått mycket beröm i samtliga tester den har deltagit i.

Den kostar dock närmare 11´

Den titan-färgade är rätt snygg....

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte va komponent på den iom att Xboxen har det =/
Men ligger för högt i pris tycker jag. Man får ju vad man betalar för
Tycker inte jag ska vänta på kommande modeller?

Denna skärm ligger högst på min lista nu
http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_...

Men kan ju lika gärna vänta om det är nå nytt på G.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

I dag vet jag inte vad det blir för prisklass eller detaljerade funktioner på de modeller som kommer.

HD2441 har den fördelen att du kan ha både PS och Xbox + 2 datorer anslutna samtidigt och via knapparna på fronten välja vilken som ska användas och med en Eizo får du dessutom 5 års garanti.

Du kan även köra bild i bild i olika varianter.

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

oki, Tack för dina svar

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||