Permalänk
Medlem

WRT54GL kapar hastigheten

Jag har ganska nyligen införskaffat mig en WRT54GL för d-linkens WiFi dog 3 ggr om dagen=skit.
Men nu har jag problem med den hya routern, med dlinken och utan router ligger jag stadigt på 1.7MB/S i µtorrent men nu så kommer jag som max upp i 300 och det är väldigt sällsynt, snitt ligger väl på ca 50 kb/sjag har testat alla möjliga inställningar och olika firmwares. bla dd-WRT och tomato som tydligen ska vara de bästa, jag har testat men att vidarebefodra portar och DMZ, µtorrent säger att portarna är öppna så problemet ligger nog inte där... QoS har jag också testad både av och på med olika intsällningar. Det är inte bara torrents som går segt utan alla internetaktiviteter går segt...

Jag är väldigt tacksam för all hjälp eftersom jag funderar på att köra dlinken som trådad å linksysen som wifi, men det blir väl krångligt om jag vill skicka ngt från en trådad till en wifidator då eller?:S

Permalänk
Medlem

Själv ägare av tre stycken WRT54GL med DD-WRT v23 SP2 som aldrig någonsin krånglat, vare sig wired eller wireless.

Vad gällande torrents och då i synnerhet uTorrent finns http://www.utorrent.com/faq.php#Special_note_for_users_with_L... Detta gäller dock mest om du inte får torrents att fungera ö.h.t.

Varför hela ditt nät skulle gå slött är svårt att säga utan mer information.

Permalänk
Medlem

Är inte på något sätt strypt av min GL (10 MBit fiber) så det är inget generellt fel på routern iaf, framförallt inte om det är så lågt som 300 kb... Den ska förövrigt ha någonstans runt 50-60 MBit uppmätt troughtput tror jag.

Permalänk
Medlem

WRT54GL har inte 50-60Mbit Throughput...
Den når inte över 30Mbit.

Sedan till trådskaparen. Prova att bara köra G nät för att se om det blir bättre. Har själv märkt att om man kör både B och G så blir hastigheten sämre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

- dd-wrt v.23
- Disable SPI Firewall
- max connections: 1024 / timeout: 300

Tänk på att du får aldrig ut full hastighet över WLAN, där får du nog nöja dig med en 1,5MBps.

Permalänk
Medlem
Citat:

- max connections: 1024 / timeout: 300

Någon som vet om den där timeout inställningarna är TCP & UDP Timeout som finns under IP Filter Settings (adjust these for P2P) på min Linksys WRT54GL med DD-wrt??

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jag får ut full hastighet i både LAN och WLAn med både torrents och TPtest och i nätverket visar NIC.en båda runt 60-80% då i aktivitetshanteraren