Priser på AMD Phenom läckta

Permalänk

P1nGviN - vad är det som får dig att totalt misstro de tidiga testerna och vad skulle du lita på istället?
hur förväntar du dig att K10 kommer prestera när det väl kommer ut? (per MHz och i frekvens, mellan tummen och armbågen)

Citat:

Fine, låt Intel behålla prestandatronen. 99% av alla konsumenter köper låg eller mellansegment ändå, och då är det priset/prestanda som gäller.

vet du vad problemet med X4 i låg och mellansegmentet är?
- för dyr att tillverka för lågprissegmentet
- utklassad av snabbare men billigare duals i mellansegmentet ( kanske även nuvarande X2or)
- förök att prissätta X3 mitt i gröten av X4 och X2
(och undra vad Intel kommer göra med priset av sin billigaste quad nästa prissänkning... få AMD att ge bort X4 till tillverkningspris?)

Citat:

Jag tycker vi ska sluta jaga 3Ghz och börja fokusera på strömsnåla kärnor som istället har den överklockningspotentialen. Men jag har iaf hellre en prolle i 2Ghz än en prolle i 3,2Ghz om de presterar jämvärdigt.

Du inser att lägre frekvens inte nödvändigtvis betyder svalare?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
P1nGviN - vad är det som får dig att totalt misstro de tidiga testerna och vad skulle du lita på istället?
hur förväntar du dig att K10 kommer prestera när det väl kommer ut? (per MHz och i frekvens, mellan tummen och armbågen)

vet du vad problemet med X4 i låg och mellansegmentet är?
- för dyr att tillverka för lågprissegmentet
- utklassad av snabbare men billigare duals i mellansegmentet ( kanske även nuvarande X2or)
- förök att prissätta X3 mitt i gröten av X4 och X2
(och undra vad Intel kommer göra med priset av sin billigaste quad nästa prissänkning... få AMD att ge bort X4 till tillverkningspris?)

Du inser att lägre frekvens inte nödvändigtvis betyder svalare?

Pingvin har rätt, det finns anledning till att misstro tidigare tester då det oftast är väldigt partiska tester där Phenom har andra hastigheter eller andra inställningar än Intels motsvarigheter. Ett av de töntigaste testerna är just det som gjorts i Crysis, av den enkla anledningen att Crysis idag inte stödjer mer processorkraft än en kärna genom att dela upp processerna mellan samtliga kärnor till att motsvara en full sådan. Sedan faller det sig naturligt att Intel presterar bättre från start i Crysis då de inte precis bara givit iväg sitt namn till Crytek för att det var roligt och helt gratis - det ligger en hel del pengar där.

X4 i låg- och mellansegmentet är orimligt, åtminstonne det förstnämnda - sedan har inte heller Intel någon Quad-processor i det segmentet utan de har ett utgångspris på dryga 2500kr medan Phenom kommer behöva hamna ett par hundralappar under detta för att få en aggressiv prislapp vid lanseringen. Sedan handlar det inte så mycket om produktionskostnaderna - skulle det vara billigare för Intel att bygga en 45nm processor skulle de väl inte ta upp till 15.000kr för en processor med fyra kärnor?

Intel kommer sänka priserna på sin Q6600, självklart - men det är ju synd att den både äter mycket ström och inte funkar som det är tänkt. Det är inte så att Intel kan sänka priserna på sin Q6600 till 1500kr vad som helst händer eftersom det inte gynnar varken dem själva eller butikerna som säljer då små liven. AMDs alternativ kommer bli intressant eftersom de flesta som byter inte behöver skaffa ett helt nytt moderkort eftersom de små liven funkar till tidigare AM2 socklar - där har du även ett annat argument för hur priseffektivt det kommer kunna vara med en Phenom X4 jämfört med Intels motsvarigheter (samtidigt som Phenom X4 äter dramatiskt mycket mindre ström än Q6600)

Permalänk
Medlem

Komplett.se lade ut följande priser idag:

(http://sibbor.net/komplett_phenom_pre_release.jpg)

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Avstängd

Time will tell Frosty, och när det är dags kommer jag tillbaka och skrattar dig i ansiktet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag har fortfarande inte förstått vad ni har för förväntningar på Phenom's prestanda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
X4 i låg- och mellansegmentet är orimligt, åtminstonne det förstnämnda - sedan har inte heller Intel någon Quad-processor i det segmentet utan de har ett utgångspris på dryga 2500kr medan Phenom kommer behöva hamna ett par hundralappar under detta för att få en aggressiv prislapp vid lanseringen. Sedan handlar det inte så mycket om produktionskostnaderna - skulle det vara billigare för Intel att bygga en 45nm processor skulle de väl inte ta upp till 15.000kr för en processor med fyra kärnor?
Intel kommer sänka priserna på sin Q6600, självklart - men det är ju synd att den både äter mycket ström och inte funkar som det är tänkt. Det är inte så att Intel kan sänka priserna på sin Q6600 till 1500kr vad som helst händer eftersom det inte gynnar varken dem själva eller butikerna som säljer då små liven.

2500:- är i min uppfattning mellansegmentet för entusiaster (kanske uppfattas som hi-end av ointresserade) och det är väldigt rimligt att se Phenom X4 i det segmentet, men det som är farligt är att glömma de kommande förändringarna - Q6600's prisläge kommer oundvikligen att ersättas av någon snabbare processor, då måste AMD antingen sänka priset på sin värsting eller komma ut med något som iaf matchar...
det är inte troligt att Intel kommer prissänka instegs quads det närmsta taget, men de har möjlighet att trycka ner AMDs pris(eller volym) bara genom att trampa på gasen...

Produktionskostnader är mycket viktiga för AMD och viktigare ju billigare processorn säljs.
Intel har idag mindre silikon-area på sina chips än AMD i nästan alla segment (quad'arna består dessutom av 2 separata bitar vilket gör dom endast 2ggr dyrare att framställa än duals)
AMD har något mindre area på sina 65nm dual-cores (126mm2 med 1MB L2 cache vs 143mm2 med 4MB på C2D), men Phenom X4 är mer än dubbelt så stor (283mm2) och dessutom som bekant gjord i ett stycke vilket ger mycket högre risk av defekter... låt oss gissa 3ggr priset av en K8-dual att tillverka (och säkert en hel del dyrare än Intels "dual-dual")
summan: för att behålla lönsamhet måste K10-X4 säljas 3ggr så dyrt som en K8-X2 - händer det verkligen med 2,6papp? hur skall det då öka AMDs vinster med 50-100% för att de inte skall gå back?

Intel ännu väldigt begränsad produktion på 45nm, det gör deras 45nm priser icke-representativa för den verkliga kostnaden, nästa år kommer 45nm gissningsvis sänka deras tillverkningskostnader för samma antal transistorer med 10-20%

Citat:

AMDs alternativ kommer bli intressant eftersom de flesta som byter inte behöver skaffa ett helt nytt moderkort eftersom de små liven funkar till tidigare AM2 socklar - där har du även ett annat argument för hur priseffektivt det kommer kunna vara med en Phenom X4 jämfört med Intels motsvarigheter (samtidigt som Phenom X4 äter dramatiskt mycket mindre ström än Q6600)

uppgraderingar i all ära, men det fins risk att en 2,4GHz Phenom X4 kommer inte överglänsa en (K8) 6000+ så starkt i spel och vardaglig användning, detta kan tyvär göra att färre uppgraderar
givetvis finns det en massa folk med enkelkärninga som kan vara intresserade, men marknaden för uppgraderingar är rätt begränsad

var inte heller SÅ säker på att den verkliga strömförbrukningen för K10 kommer vara lägre än för Penryn
majoriteten av Intel-prollarna idag undervoltar sig själva automatiskt i stock-frekvens, 40 grader i full-load med stockkylningen i stängd låda pekar på att TDPn har väldigt lös kontakt med verkligheten

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vi får se snart, Frosty, men jag kan säga till dig att du varken är populär häromkring nu och lär absolut inte bli det när produkten finns på marknaden. Du går verkligen på allting du läser, du tror väl inte på allvar att de "testerna" på Phenom är annat än att dra till sig views? Lika lite som att AMD har "läckt" konfidiella uppgifter där de har resultat i... 3dMark06 av sina maskiner?

Permalänk

Ok, det är uppenbart att jag har sett tidiga test och tror på att dom åtm har något värde, och förväntar mig något som matchar C2Q per MHz men både kommer vara lågt klockat i orginal och inte överklocka så hakan smäller i golvet. (2,7 i medel låter som en hit)

Du har sett samma test och känner på dig att dom är fejk.
Förstår jag rätt att du förväntar dig något som kommer överklocka till 3GHz+ på luft och vara minst ett halvt snäpp bättre än C2Q per MHz? och att du gör detta på vilken grund?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ok, det är uppenbart att jag har sett tidiga test och tror på att dom åtm har något värde, och förväntar mig något som matchar C2Q per MHz men både kommer vara lågt klockat i orginal och inte överklocka så hakan smäller i golvet. (2,7 i medel låter som en hit)

Du har sett samma test och känner på dig att dom är fejk.
Förstår jag rätt att du förväntar dig något som kommer överklocka till 3GHz+ på luft och vara minst ett halvt snäpp bättre än C2Q per MHz? och att du gör detta på vilken grund?

Om vi ser det såhär; AMDs 5000+ Black Edition klockar till 3,5GHZ på luft. Nästa svar; Phenom kommer inte hamna under 3GHZ vid klockning om det inte handlar om ett über-budget moderkort personen i fråga sitter på. Kommer en modifierad processor upp i 3,5GHZ så kommer denna nya maskin upp i närliggande värden trots fler kärnor ombord. Skulle det bli problem med att få upp samtliga kärnor i 3GHZ+ så finns möjligeten att klocka kärna för kärna då två av kärnorna ändå inte kommer användar i applikationer såsom spel på riktigt ett tag framöver.

Som en annan liten add: X2 på 90nm kommer upp i 3200mhz medan du säger att X4 65nm inte kommer upp i 3000mhz knappt? Jag tror att du behöver sova.
Nu undrar jag snarare... vad grundar du dina pessmistiska idéer på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
X2 på 90nm kommer upp i 3200mhz medan du säger att X4 65nm inte kommer upp i 3000mhz knappt? Jag tror att du behöver sova.
Nu undrar jag snarare... vad grundar du dina pessmistiska idéer på?

på att dom vägrar släppa någon Phenom över 2,4GHz? på att den utlovade 2,5GHz Barcelonan ännu inte synts till? på att Barcelona öht knappt går att hitta, oavsett frekvens, vilket är svårt att förklara annat än som "produktionsproblem"?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
på att dom vägrar släppa någon Phenom över 2,4GHz? på att den utlovade 2,5GHz Barcelonan ännu inte synts till? på att Barcelona öht knappt går att hitta, oavsett frekvens, vilket är svårt att förklara annat än som "produktionsproblem"?

Började Intel med att lansera en 3GHZ modell i sin Core 2 Duo serie? Knappast. Genomsnittet på Intels maskiner vid lansering låg på 2GHZ fram till 2,5GHZ på sin höjd - säger det att deras processorer automatiskt både klockar dåligt och presterar dåligt för det? En sak i taget. Sedan är intresset för 3GHZ Phenom inte stor då det medföljande klockningsverktyget hellre används för att spara pengar för konsumenten - samma sak med Intels maskiner, hur många köpte faktiskt en E6850 för att komma upp i 3GHZ medan en E6600 till nästan halva priset (periodvis) utan problem kommer upp i samma prestanda?

Och som sagt en antal gånger nu; AMD lanserar sina slöaste processorer först för att få saker i omlopp och nästa år ser vi Phenom över 2,6GHZ i stock, "Phenom X2" och Phenom FX X3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Började Intel med att lansera en 3GHZ modell i sin Core 2 Duo serie? Knappast. Genomsnittet på Intels maskiner vid lansering låg på 2GHZ fram till 2,5GHZ på sin höjd - säger det att deras processorer automatiskt både klockar dåligt och presterar dåligt för det?

genomsnittet av vad?
max officiell stock vid lanseringen av C2D gick det att få på X6800 som gick i 2,93GHz.
varför inte jämna 3GHz eller över? vi vet självklart inte, men en trolig orsak är att det inte krävdes mer för prestandatronen.

Citat:

En sak i taget. Sedan är intresset för 3GHZ Phenom inte stor då det medföljande klockningsverktyget hellre används för att spara pengar för konsumenten - samma sak med Intels maskiner, hur många köpte faktiskt en E6850 för att komma upp i 3GHZ medan en E6600 till nästan halva priset (periodvis) utan problem kommer upp i samma prestanda?

förutsatt att den lätt kommer upp över stock... vilket vi minst sagt inte vet
C2D hade en officiell topp-frekvens på knappt 3GHz att överklocka mot och över, motsvarande för K10 är 2,4GHz.

Citat:

Och som sagt en antal gånger nu; AMD lanserar sina slöaste processorer först för att få saker i omlopp och nästa år ser vi Phenom över 2,6GHZ i stock, "Phenom X2" och Phenom FX X3.

ok, vilken processor tror du säljer mest: X4 2,4GHz för hundringar över Q6600 eller X4 2,6GHz för det priset?
jag antar ovan att 2,4GHz kommer vara likvärdiga, vilket ger Q6600 prestanda/krona vinst över X4 2,4GHz... (om K10 är bättre per MHz så får man bara byta till Q6700 i jämförelsen)
Hur de skall prissätta sina cripplecores, med vilka frekvenser och riktat mot vilken del av marknaden kommer vara intressant att se...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
genomsnittet av vad?
max officiell stock vid lanseringen av C2D gick det att få på X6800 som gick i 2,93GHz.
varför inte jämna 3GHz eller över? vi vet självklart inte, men en trolig orsak är att det inte krävdes mer för prestandatronen.
förutsatt att den lätt kommer upp över stock... vilket vi minst sagt inte vet
C2D hade en officiell topp-frekvens på knappt 3GHz att överklocka mot och över, motsvarande för K10 är 2,4GHz.

Frekvensen spelar inte så stor roll längre som den gjorde förut.. skulle du varit insatt i hur processorerna fungerar hade du inte varit så kritisk. Men till vilka pengar sålde de X6800? AMD's 2,4 GHz går för 2700:-

AMD har även haft enskilda exemplar över 3 GHz före sommaren, så hade de känt att dom skulle tjänat mer på en 3 GHz hade de nog slängt ut en. Tror även de väntar med att släppa snabbare för att processorerna klockar så pass bra. Vilket skulle ge dem ner focus på att skeppa dessa och inte klämma upp den i frekvens, komma med nyare revisioner och trycka ihop till 45nm

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag kommer köpa Phenom X4 på 2,2GHZ då jag sitter på en begränsad budget och vill helst slippa betala extra för frekvensen, även om det är väldigt små summor, men man får ju fortfarande samma produkt.

Att tänka på är ju att Phenom inte är två X2 processorer i ett paket, utan arkitekturen är ju uppdaterad en hel del så det är inte så lätt som att säga att en Athlon X2 i samma frekvens kommer prestera bättre/lika bra. Det är ju som att säga att P4 och Core 2 Duo skulle prestera identiskt på samma klockor.

Q6600 har även en defekt kärna där en av de fyra kärnorna arbetar på en udda frekvens. Sedan har även K10 stöd för dramatiskt mycket snabbare Hypertransport än dagens AM2 maskiner plus en uppdaterat volthantering/vad det nu heter på svenska som reducererar energikonsumtionen. Q6600 äter ~120-130W medan Phenom X4 i samma frekvens är sagd att äta på sin höjd 90W i samma frekvens, där ser vi ett övertag som Phenom har i jämförelse med tidigare Intel modeller.

Och som sagt, de tester du sett av Phenom har antagligen varit på 3GHZ, åtminstonne de ganska orelevanta testerna för Crysis - det med luft. Sedan har AMD tidigare visat upp Phenom i 3GHZ och AMD har redovisat en 45nm processor, deras Oktalprocessorer 2008 kommer använda 45nm teknik och innan dess lär vi se uppdaterade Phenom med 45nm (sommaren?).

Sedan din kommentar på "cripplecore" var bara töntigt, rätt igenom. Med tre kärnor kommer produkten bli billigare, vi ser mindre chans för potentiellt defekt fjärde kärna som Intel har problem med, energikonsumtionen sänks och den generella prisbilden och värdet av produkten höjs. Sedan är X3 en del av FX-serien så det kommer inte vara enbart en vanlig Phenom med tre kärnor.

Permalänk

invztr - Förstår du varför jag tog upp X6800 och i vilket sammanhang?
inte?
Officiell snabbaste modell är i frånvaro av massiva OC-resultat det enda som kan ge oss tips om klockbarhet!
Enskilda handplockade exemplar i 3GHz säger inte så mycket om vad ett exemplar från butik klarar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag vet att jag kommer köpa Phenom X4 på 2,2GHZ då jag sitter på en begränsad budget och vill helst slippa betala extra för frekvensen, även om det är väldigt små summor, men man får ju fortfarande samma produkt.

Se ovan?

Citat:

Att tänka på är ju att Phenom inte är två X2 processorer i ett paket, utan arkitekturen är ju uppdaterad en hel del så det är inte så lätt som att säga att en Athlon X2 i samma frekvens kommer prestera bättre/lika bra. Det är ju som att säga att P4 och Core 2 Duo skulle prestera identiskt på samma klockor.

har jag sagt något så dumt?

Citat:

Q6600 har även en defekt kärna där en av de fyra kärnorna arbetar på en udda frekvens. Sedan har även K10 stöd för dramatiskt mycket snabbare Hypertransport än dagens AM2 maskiner

slutresultatet som räknas, inte medlen... it's a kind of magic...

Citat:

plus en uppdaterat volthantering/vad det nu heter på svenska som reducererar energikonsumtionen. Q6600 äter ~120-130W medan Phenom X4 i samma frekvens är sagd att äta på sin höjd 90W i samma frekvens, där ser vi ett övertag som Phenom har i jämförelse med tidigare Intel modeller.

har vi sett några riktiga testuppgifter om Phenoms strömförbrukning? Detta är ett område där tillverkarnas TDP(och liknande) siffror säger otroligt lite och mycket av det man hör är PR.

Citat:

Och som sagt, de tester du sett av Phenom har antagligen varit på 3GHZ, åtminstonne de ganska orelevanta testerna för Crysis - det med luft. Sedan har AMD tidigare visat upp Phenom i 3GHZ

AMD har visat EN luftkyld 3GHz Phenom, i de 3GHz tester som sprids ute på nätet vet vi egentligen inget om kylningen eller arbetstemperaturer (inget säger att dessa förhandsexemplar höll sig innom den färdiga/lanserbara produktens TDP).

Citat:

och AMD har redovisat en 45nm processor

länk-eli-länk

Citat:

deras Oktalprocessorer 2008 kommer använda 45nm teknik och innan dess lär vi se uppdaterade Phenom med 45nm (sommaren?).

väntar vi redan på nästa generation?

Citat:

Sedan din kommentar på "cripplecore" var bara töntigt, rätt igenom. Med tre kärnor kommer produkten bli billigare, vi ser mindre chans för potentiellt defekt fjärde kärna som Intel har problem med, energikonsumtionen sänks och den generella prisbilden och värdet av produkten höjs. Sedan är X3 en del av FX-serien så det kommer inte vara enbart en vanlig Phenom med tre kärnor.

du menar att samma 283mm2 yta kommer att gå enklare att sälja med större vinst när den har en kärna mindre och två bokstäver [F, X] mer?
har du en "defekt fjärde kärna" på Intel i stock-frekvens så är det ett garantiärende (troligen bäst att kunna visa defekten)
har du en "potentiellt" defekt fjärde kärna som hindrar överklockning så är det helt och hållet ditt problem och lika möjligt på vilken annan arkitektur som helst - överklockning är ju alltid utanför garantin

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Du, lilla Frosty - det var månader sedan AMD redovisade planerna på sin oktalprocessor. Häng med lite, det är bara för lilla dig att söka på det. Denna har alltid varit sagd använda sig av 45nm (möjligen 55nm till en start, men ändrades till 45nm precis som R670 flyttades från 65nm till 55nm)

Du påpekar min brist på underlag för mina argument, såsom att Phenom bara visats upp med en enda 3GHZ modell på luftkylning - men, hur mycket underlag har du för dina argument? Blanka spekulationer av information du hittat på forum i hopp om att få lite uppmärksamhet.

Phenom X3 kommer bli enklare att sälja av den anledningen att priset blir lägre. Punkt slut. Sedan har det alltid varit en hel del prestige i AMDs FX-processorer så uppmärksamheten kommer finnas där. Du predikar om att Intels 45nm processorer är billigare att producera eftersom det är en mindre yta att täcka, så att säga, uppenbarligen är det billigare att producera en processor med tre kärnor hellre än fyra.

Vad får dig att tro att Phenom INTE kommer upp i 3GHZ?
Om vi nu, återigen, tar in den där Q6600 in i sammanhanget - den kommer antagligen upp i 3GHZ klocka, med 25% högre energikonsumtion. Och de uppgifter som finns kring Phenoms energikonsumtion har bra underlag då hanteringen utav ström är effektivare än tidigare generationer utav processorer AMD lanserat. Phenom på runt 2,5GHZ har sedan ett drygt halvår varit sagt att konsumera dryga 80-90W, medan vi kommer se runt 45W på "Phenom X2" senare till våren. Det är inte bara chipet som bestämmer hur mycket ström en produkt konsumerar.

Permalänk

(konstigt att jag läste detta först nu, mycket konstigt...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du, lilla Frosty - det var månader sedan AMD redovisade planerna på sin oktalprocessor. Häng med lite, det är bara för lilla dig att söka på det. Denna har alltid varit sagd använda sig av 45nm (möjligen 55nm till en start, men ändrades till 45nm precis som R670 flyttades från 65nm till 55nm)

Planer är inte kisel, det är kisel vi vill se...

Citat:

Du påpekar min brist på underlag för mina argument, såsom att Phenom bara visats upp med en enda 3GHZ modell på luftkylning - men, hur mycket underlag har du för dina argument? Blanka spekulationer av information du hittat på forum i hopp om att få lite uppmärksamhet.

det är inte spekulationer att snabbare modeller av X4 än 2,4GHz intekommer ut 2007 (iaf inte vilda spekulationer) - att då ifrågasätta klockpotensialen hos det som ändå kommer ut är mycket logiskt

prestanda/MHz kan sammanfattas med

vilket inte är mer än jämförelse av K10 och C2D mot K8 (från tester på en och samma site)

Citat:

Phenom X3 kommer bli enklare att sälja av den anledningen att priset blir lägre. Punkt slut. Sedan har det alltid varit en hel del prestige i AMDs FX-processorer så uppmärksamheten kommer finnas där. Du predikar om att Intels 45nm processorer är billigare att producera eftersom det är en mindre yta att täcka, så att säga, uppenbarligen är det billigare att producera en processor med tre kärnor hellre än fyra.

X3 är en X4 med en avstängd kärna, dvs den är lika dyr att tillverka som X4, om den skall säljas billigare så översätts det direkt i mindre vinst/yta.

Citat:

Vad får dig att tro att Phenom INTE kommer upp i 3GHZ?

besvarat flera gånger förut? Faktumet att AMD själva inte tror det! (kan du komma på något bättre bevis?)

Citat:

Om vi nu, återigen, tar in den där Q6600 in i sammanhanget - den kommer antagligen upp i 3GHZ klocka, med 25% högre energikonsumtion.

jämfört med vad?

Citat:

de uppgifter som finns kring Phenoms energikonsumtion har bra underlag då hanteringen utav ström är effektivare än tidigare generationer utav processorer AMD lanserat. Phenom på runt 2,5GHZ har sedan ett drygt halvår varit sagt att konsumera dryga 80-90W, medan vi kommer se runt 45W på "Phenom X2" senare till våren. Det är inte bara chipet som bestämmer hur mycket ström en produkt konsumerar.

Observera: "varit sagt".... av AMD... vi kan se det vara lika säkert som att vi kan se Phenom 2,5GHz iår.
förstå mig rätt - Phenom har säkert väl genomtänkt teknik för att minimera strömförbrukningen, men att hävda att det blir bättre än något annat innan vi har sett några som helst bevis på det, är väl ändå lite tidigt?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
men att hävda att det blir bättre än något annat innan vi har sett några som helst bevis på det, är väl ändå lite tidigt? [/B]

Du säger emot dig själv - du gör ju samma sak, snackar emot Phenom innan den finns på marknaden och jämför den med liknande maskiner enbart med klockhastigheterna i åtanke.

Jag orkar allvarligt talat inte hålla på med denna diskussionen längre - du kommer med "benchmarks" som inte är värda att tänka på, då alla som sysslar med dessa former av okompletta benchmarks endast är ute efter uppmärksamhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du säger emot dig själv - du gör ju samma sak, snackar emot Phenom innan den finns på marknaden och jämför den med liknande maskiner enbart med klockhastigheterna i åtanke.

jag försöker uppskatta prestanda-potensialen, den består långt ifrån enbart av klockhastighet, men frekvensen är en av de viktiga variablerna

Citat:

du kommer med "benchmarks" som inte är värda att tänka på, då alla som sysslar med dessa former av okompletta benchmarks endast är ute efter uppmärksamhet.

märker du skillnaden?
- du kommer med påståenden från företagets PR-avdelning
- jag kommer med benchmarks från oberoende hårdvarosida (och man kan inte skylla anandtech för att vara helt oseriösa)

kan du förklara varför dom "inte är värda att tänka på" (vad som gör dom okompletta) ?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life