Permalänk
Medlem

Kylning E4300 på Abit F-i90HD

Chassi: Apevia X-Qpack (Silver/Svart)
Moderkort: Abit Fatal1ty F-i90HD

Vad jag vet så borde jag få plats med en fläkt på högst 10cm höjd. Så jag tänkte mig en Arctic Cooling Freezer 7 Pro eftersom den ska kyla bäst med platsen jag har i chassit? Finns det något bättre? Vattenkylning som får plats?

Vid 3 GHz så går processorn över 80 grader (stock kylaren) så jag sitter på 2.7 GHz nu. Vill helst komma lite mer.

Antar att det inte är så bra luftflöde eftersom det inte finns någon fläkt som blåser in frampå. :/
Kanske bättre att bara köpa ett nytt chassi så ja får plats med någon bra kylning? Fast vill ju komma undan under 1000 kr.

Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Du har med råge passerat Intels rek om högsta temp på prollen. Chassi med bra vädring är nog allt grunden om du nu inte har vattenkylning. Är du ute efter tyst burk så är vattenkylning oslagbart. Mitt Zalman tower fungear utmärkt och är helt tyst och tar inte mer plats i burken än slangar och puck. Jag har testat Zalmans CNPS9700 NT som fungerar utmärkt men låter lite. Jag satte hålsågen i mitt Lian Li PC7 chassi och fick helt andra tempraturer än original. Snyggt blev det med. Kompisen köpte ett Antec Ninehundred. Jag måste säga att jag är mkt imponerad av detta billiga chassi med utmärkt vädring. Köper du till Nexus fläktar så får du bättre flöde en tystare burk än med Noctua! Jag har slängt ut mina Noctua-fläktar. Finns inget som slår Nexus i ljudnivå-prestanda-pris. Sen får Noctua fantasterna säga vad de vill...

Permalänk
Medlem

Mja det blir väll bäst att skaffa ett större och bättre chassi, det är ju ändå något man inte byter så ofta, jobbiga blir ju att hitta det perfekta chassit, hehe, det där antec ninehundred var ju riktigt ful.
Kollat på antec solo eller vad det nu var med svart pianolack, såg riktigt nice ut på bilder, lite synd att den har silver front dock, lite billigare ochså så jag har råd med en cpu kylare ochså..
måste ju ha råd med de där jävla kursböckerna.

hehe jag har en papst 120mm fläkt i mitt chassi nu, den är riktigt bra på att flytta luft fast den låter lite, satt på en resistor så den låter mindre än cpu kylaren nu i alla fall.
Blir nog nexus fläktar om jag behöver några fler fläktar.

Permalänk
Medlem

Ja, inte är niohundran så snygg på bild men i verkligheten tycker jag den ter sig riktigt bra. Fast talar vi chassin så drar det lätt iväg i pris när man börjar titta på dem som är lite snyggare har bra utrymme och vädring. Nexus Real silent var faktiskt en riktigt positiv överraskning för min del.

Permalänk
Medlem

Humm.. tänkte mig Antec Solo + Scythe Ninja Plus B + 2x Nexus Real Silent 92mm fläktar då..
Blir ungefär 1400kr med frakt..

Eller kan jag få något bättre för samma peng?

Utseendet är inte det viktigaste faktiskt, vill bara inte ha massa skumma detaljer som är helt onödiga.
Viktigaste är ju kylning och ljudnivå.

Behöver inget speciellt stort chassi som väger en massa.. det enda som tar plats i min dator är hårddiskar så..