Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Bild

<lakritsfiskar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

USA producerade mer nobelpris-vinnare år 2003 än vad Sverige gjorde mellan 1980-2007. Nu är ju våra länder som bekant olika stora, but still.. är det någon som vågar påstå att ration är till Sveriges fördel?

Permalänk

haha, första saken jag blev frågad om när jag kom hit "did you try swedish fish?" visste inte vad dom menade så jag svarade nej, men det visade sig vara dom där malacofiskarna man kan köpa på lösvikt på ICA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
USA producerade mer nobelpris-vinnare år 2003 än vad Sverige gjorde mellan 1980-2007. Nu är ju våra länder som bekant olika stora, but still.. är det någon som vågar påstå att ration är till Sveriges fördel?

Jag läste just i en New Scientist (visserligen tio år gammal) tidning att Sverige låg mycket bra till som forskarnation. Antalet nobelpris säger definitvt inte allt.
I undersökningen jag läste mätte man citeringar av artiklar i forskningstidskrifter per capita (vilket måste ses som ett hyfsat bra mått på hur framgångsrik en nation är i förhållande till folkmängden).
Sverige kom trea i världen nätt och jämt efter USA och Schweiz.
Om Sverige såhär tio år senare tagit ledningen eller inte vet jag inte, men det är ju inte direkt otroligt att tänka sig.
Sverige står husromhelst sig väldigt bra som forskarnation.

Att det sedan går att finna outbildat folk med kass allmänbildning i båda länderna betvivlar jag inte...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Angående polish 12%, amerikaner med europeiskt ursprung gillar att säga var de härstammar ifrån när man säger att man är från europa. Typ you're from sweden? I'm part irish and part german.

I alabama sa en redneck till mig "you have capitalism in europe? wow you're so americanized"

I nyc sa en amerikanska till mig "i wanna go to sweden too, and eat chocolate, that's what you're famous for right?"

i montana frågade en farmer mig "sweden, do you have democracy?"

jag gillar usa skarpt, mitt favoritland att semestra i hittils

couchsurfade runt där två månader i somras, bodde hos vanliga människor hela tiden.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag läste just i en New Scientist (visserligen tio år gammal) tidning att Sverige låg mycket bra till som forskarnation. Antalet nobelpris säger definitvt inte allt.
I undersökningen jag läste mätte man citeringar av artiklar i forskningstidskrifter per capita (vilket måste ses som ett hyfsat bra mått på hur framgångsrik en nation är i förhållande till folkmängden).
Sverige kom trea i världen nätt och jämt efter USA och Schweiz.
Om Sverige såhär tio år senare tagit ledningen eller inte vet jag inte, men det är ju inte direkt otroligt att tänka sig.
Sverige står husromhelst sig väldigt bra som forskarnation.

Att det sedan går att finna outbildat folk med kass allmänbildning i båda länderna betvivlar jag inte...

Då ska man komma ihåg att Sverige är kraftigt överrepresenterade pga att priset delas ut just här, det kan man tydligast se bland pristagarna i litteratur-kategorin (von Heidenstam någon?), det är väl som Norman Mailer menade, att den enda svensk som förtjänade priset aldrig fick det. Det går också se att detta har korrigerats något över tid, Sverige får betydligt färre pris idag än vi fick i prisets barndom. (detta har inte så mycket med ditt inlägg att göra)

Angående citeringar så gjordes nyligen en sådan undersökning när man rankade universitet i världen, här presterade Sverige värdelöst (i synnerhet inom samhällsvetenskapen) bortsett från inom biotekniken och i princip bara ett universitet kunde stå sig i den internationella konkurrensen (KI). SU/GU/LU rankade väl t.ex. någonstans runt 300, UU något högre.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

ojoj vad sidor dom har ingen världsvana bara, bodde där som utbytesstudent.
var rikigt roligt en dag när vi skulle göra grupper i geografi och en tjej sa att han inte ville ha några utläningar i sin grupp eftersom amerikaner var smartare haha vad läraren skrek åt henne

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
ojoj vad sidor dom har ingen världsvana bara, bodde där som utbytesstudent.
var rikigt roligt en dag när vi skulle göra grupper i geografi och en tjej sa att han inte ville ha några utläningar i sin grupp eftersom amerikaner var smartare haha vad läraren skrek åt henne

haha det var kul....
är väl för att jag inte är helt nykter men det var riktigt roligt^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag tyckte det var kul att en tjejen blev en kille. Bidrog riktigt mycket till själva finishen på historien.