Permalänk
Medlem

Bra test och jag såg vad jag länge misstänkt dvs att den billiga vita kylpastan inte är så dålig som man tror så bygger man många datorer så är det nog den pastan som gäller!

Kör annars med Arctic silver men sist så satte jag dit standardkylaren med dom ditsatta kuddarna för jag skulle bara klocka min E4300 till 2.4Ghz och den funkar hur bra som helst.

Har därmed över en Scythe Infinity kylare pga att den inte fick plats i chassiet så antingen säljer jag den eller så skänker jag bort den då jag ska flytta snart och vill inte släpa på mer skrot än nödvändigt.

Jaja ni får se om jag lägger in en annons på "skänkes".

Permalänk

Innan jag läste rubriken på startsidan och hann bara se bilden trodde jag först det var andra preparat ni hade testat

Bra test iaf, satt och tänkte för någon vecka sen att jag villa ha det kylpastatest.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Jag använder faktiskt MX2 som är så "svår" att få tag på i sverige.

Nej faktiskt så har jag ett antal såna tuber på lager då den lokala datorbutiken där jag bor sålde endast såna, 25:- kostade dem per tub. Roligt att veta att de är bäst ^^.

Permalänk

Bra recension!

Och nu lite "gloat": i diskussionen till nyheten om Noctuas nya kylpasta skrev jag att det rent fysiskt inte kan vara någon större skillnad mellan okej-tillverkade pastor och att en kylpasta som tål temperaturer ner till -150 grader är helt ointressant för oss som kyler med luft. Jag fick en del kommentarer, bland annat påstod någon att jag inte kunde någonting om kylning. Nåja, jag ska inte vara skadeglad, men nu hoppas jag alla förstår det som egentligen är ganska logiskt; att en kylpasta ju inte kyler ner processorn utan bara leder värme och därför inte kan ge mer kylande effekt än maximalt rumstemperatur om en "perfekt" kylfläns användes och pastan var helt värmeledande utan några isolerande förluster. Så jag blev nu mycket glad när jag såg detta test och att det stärkte mina teorier!

Däremot finns det ett änne rörande kylpasta som jag inte riktigt funnit något övertygande svar på än, och det är frågan hur man ska applicera pastan? Tillverkarna säger väl oftast att det är bäst att klicka ut lite i mitten och låta flänsen göra jobbet med att smeta ut den. Jag talade med en kille på en lokal datorbutik som inte höll med, hans argument var att pastan inte går hela vägen ut på kanterna om man gör så. När jag byggde min nya dator i höstas tog jag en enkel smörkniv i plast och bredde ut ett tunt lager hela vägen ut för att se hur det fungerade samt att jag klickade i mitten. Det blev inga skilllnader så det kanske kvittar, eller någon som har en annan åsikt?

Permalänk
Medlem

Jag bytte ganska precis från AS5 till IC7 (diamantpastan) och den senare gav faktiskt 2-3 grader svalare cpu än AS5. Jag har också sett IC7 slå AS5 i andra tester av kylpasta på nätet, var därför jag köpte den.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Det kvittar, bara du har liten klick så det inte är enbart metall mot metall. Jag gör så att ja tar ett gammalt kreditkort eller typ reklam plastkort och smetar ut det till kanterna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannovarius
Bra recension!

Och nu lite "gloat": i diskussionen till nyheten om Noctuas nya kylpasta skrev jag att det rent fysiskt inte kan vara någon större skillnad mellan okej-tillverkade pastor och att en kylpasta som tål temperaturer ner till -150 grader är helt ointressant för oss som kyler med luft. Jag fick en del kommentarer, bland annat påstod någon att jag inte kunde någonting om kylning. Nåja, jag ska inte vara skadeglad, men nu hoppas jag alla förstår det som egentligen är ganska logiskt; att en kylpasta ju inte kyler ner processorn utan bara leder värme och därför inte kan ge mer kylande effekt än maximalt rumstemperatur om en "perfekt" kylfläns användes och pastan var helt värmeledande utan några isolerande förluster. Så jag blev nu mycket glad när jag såg detta test och att det stärkte mina teorier!

Däremot finns det ett änne rörande kylpasta som jag inte riktigt funnit något övertygande svar på än, och det är frågan hur man ska applicera pastan? Tillverkarna säger väl oftast att det är bäst att klicka ut lite i mitten och låta flänsen göra jobbet med att smeta ut den. Jag talade med en kille på en lokal datorbutik som inte höll med, hans argument var att pastan inte går hela vägen ut på kanterna om man gör så. När jag byggde min nya dator i höstas tog jag en enkel smörkniv i plast och bredde ut ett tunt lager hela vägen ut för att se hur det fungerade samt att jag klickade i mitten. Det blev inga skilllnader så det kanske kvittar, eller någon som har en annan åsikt?

Fördelar med "klick i mitten":
* Fyller igen alla ojämnheter
* Det blir inga luftbubblor som kan försämra värmeledningsförmågan.
* Enklare metod

Nackdelar med "klick i mitten":
1. Täcker oftast inte hela värmespridaren.
2. Lätt att det blir för mycket.

Tillverkarnas bemötande av nackdelarna:
1. Behöver inte täcka hela värmespridaren eftersom nästan all värme går direkt upp från chippet.
2. Överbliven kylpasta trycks ut över kanterna.

-----------

Fördelar med "smeta ut":
* Kan täcka hela värmespridaren
* Större kontroll på hur tjockt lagret blir

Nackdelar med "smeta ut":
1. Kan ge upphov till luftbubblor som försämrar värmeledningsförmågan.
2. Svårt att få till ett helt jämnt lager
3. Krångligare än "klick i mitten".

Bemötande av nackdelar:
1. Så marginell effekt att det inte spelar någon roll.
2. Använd [insert specialmetod här]
3. Stämmer.

----------

Jag föredrar "klick i mitten" / "sträng över processorn". Lättare och ger enligt mina erfarenheter samma resultat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Du är ju proffset! Tackar för utredningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra test och jag såg vad jag länge misstänkt dvs att den billiga vita kylpastan inte är så dålig som man tror så bygger man många datorer så är det nog den pastan som gäller!

Kör annars med Arctic silver men sist så satte jag dit standardkylaren med dom ditsatta kuddarna för jag skulle bara klocka min E4300 till 2.4Ghz och den funkar hur bra som helst.

Har därmed över en Scythe Infinity kylare pga att den inte fick plats i chassiet så antingen säljer jag den eller så skänker jag bort den då jag ska flytta snart och vill inte släpa på mer skrot än nödvändigt.

Jaja ni får se om jag lägger in en annons på "skänkes".

Jag kan ta din schythe om du vill skänka den!

Farsan behöver få ner ljudet på sin skrothög till dator, o vi bor ju på lagom avstånd från varandra

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Om något mer får önskas från en spännande recension, så skulle det vara lite större precision på mätvärdena.

Kanske en extern termometer skulle kunna mäta med större noggranhet.
Det finns ingen teknik för att "borra" in en termometer i sidan av IHS? Chipet sitter nog inte direkt innanför (om man har tur)...

Permalänk
Medlem

En till nackdel med klicken är att man ofta inte lyckas få kylaren exakt på rätt plats vid första försöket, så då är det risk att man lyfter kylaren någon millimeter och trycker till den igen, och nu har man plötsligt en halv klick på processorn och en halv på kylaren som kan hamna utåt kanten eller så kanske man måste luta kylaren för att fästa den, då kan hela klicken pressas åt bara ett håll.

Det här med hur man ska applicera kylpastan. Jag förespråkar varken den ena eller andra metoden. Men jag tycker att det är synd att så himla många hänger upp sig på detta. Det finns många andra saker som är mycket bättre att hänga upp sig på. Det är ungefär som att bli lamslagen över beslutet vilka SATA kontakter man ska koppla in hårddiskarna i.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mroslin
Om något mer får önskas från en spännande recension, så skulle det vara lite större precision på mätvärdena.

Kanske en extern termometer skulle kunna mäta med större noggranhet.
Det finns ingen teknik för att "borra" in en termometer i sidan av IHS? Chipet sitter nog inte direkt innanför (om man har tur)...

Tycker du verkligen det är nödvändigt? Det är ju tämligen uppenbart att det knappast skiljer något i prestanda mellan de bästa pastorna. En grad hit eller dit är det ingen större idé att haka upp sig på när det gäller val av kylpasta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Mycket väl utförd recension. Då vet man vad man ska satsa på Tack!

Permalänk
Medlem

Den verkliga skillnaden som jag ser det är hur man applicerar pastan samt att man slipar ned anläggningsytan på kylflänsen innan man börjar.
Det gjorde 10 graders skillnad på min Q6600@3.6 Ghz.

Priset är ju skitsamma, har man lagt ut 20000 på delar till ny data så har det inte så stor betydelse vad pastan kostar.

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

en sak jag ständigt undrar över i dessa tester är om inte CPUer lider av samma sak som HiFi-nötters ständiga frossa, att kablarna inuti högtalaren begränsar signalintegriteten mer än de till förstärkaren..

(vad jag försökte säga var alltså, har nån testat att knäcka upp skyddet över kärnorna och se vad för skräp där ev är?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"företagets egna rengöringskit"

Va e de för s**t de snackar om?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
en sak jag ständigt undrar över i dessa tester är om inte CPUer lider av samma sak som HiFi-nötters ständiga frossa, att kablarna inuti högtalaren begränsar signalintegriteten mer än de till förstärkaren..

(vad jag försökte säga var alltså, har nån testat att knäcka upp skyddet över kärnorna och se vad för skräp där ev är?)

Låter som en jättebra idé, testa du så kan du meddela resultatet här senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
en sak jag ständigt undrar över i dessa tester är om inte CPUer lider av samma sak som HiFi-nötters ständiga frossa, att kablarna inuti högtalaren begränsar signalintegriteten mer än de till förstärkaren..

(vad jag försökte säga var alltså, har nån testat att knäcka upp skyddet över kärnorna och se vad för skräp där ev är?)

Finns dom som har testat det och en del har fått bättre resultat medan en del har knäckt kärnan så kross ehh värmespridaren finns ju till av en anledning. Kommer i övrigt inte ihåg nått men om man Googlar så hittar man (Fantomens ordspråk när han är ute på nätet) :p.

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som är orolig i onödan men Artic Silver 5's "klistereffekt" är inte ett litet bekymmer för mig. Var ju inget problem förr när CPU'ns anläggningsyta var liten och kylaren satt lättillgängligt men nu när ytan är mycket större och kylaren sitter i en egen sockel är det ett hinder till att ta sig förbi.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Inaktiv

Blir väl till att köpa den bästa kylpastan den där keramiska eller vad den hette...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Jag bytte ganska precis från AS5 till IC7 (diamantpastan) och den senare gav faktiskt 2-3 grader svalare cpu än AS5. Jag har också sett IC7 slå AS5 i andra tester av kylpasta på nätet, var därför jag köpte den.

Finns olika sätt att testa kylpasta, varav IC7 dödar allt motstånd på ett av testen (fråga mig inte vad det var), men i resten ligger den sist i. Temperatur, värmeledningsförmåga under inbränning och efter etc. finns nog 10-tal olika tester.

Varför hade ni inte med Tuniq TX-2, är ju bättre än alla som ni testade..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant test. Väldigt bra att veta att det inte skiljer i prestanda mellan de olika alternativen.

Nu väntar jag på helt diamantbaserade pastor för ännu bättre värmeledning

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

Intressant test, dock inte hunnit läsa allt. Sånna här test känns mest relevant för sweclockers. Kör själv Arctic Silver 5 sedan något år, har nästan alla Arctic Silver föregångare och de är bra på olika storlekar av flänsar. Vad det gäller applicering brukar jag gnugga in med hjälp av plastpåse och för rengöring är det isopropylalkohol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonestar
Nu väntar jag på helt diamantbaserade pastor för ännu bättre värmeledning

IC Diamond 7 har "92% pure diamond by weight"... räcker väl rätt bra?
Diamanter leder ju värme 5 gånger bättre än silver, så det borde ju krossa om man gör rätt. Och så är det ju inte slappa elektroner som gör jobbet heller.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr[M]
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=TMTXTFLGA... saknar jag i testet säjs vara bästa

Finns det någon bra anledning att det inte bara är dyrare med 12 g tub än 3.5 g per tub utan även per gram?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durandal
Finns det någon bra anledning att det inte bara är dyrare med 12 g tub än 3.5 g per tub utan även per gram?

Att den är bäst i världen?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

Jag ramlade över ett annat test av kylpastor när jag googlade runt.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=2576101

Enligt min mening är Swec test mer seriöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett gammalt test som Mikrodatorn gjorde tycker jag säger en väldigt viktig sak om kylpastor (förutsatt att det stämmer såklart) som jag inte tror så många tänker på.
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.80404

Citat:

Så bra kan pastan bli
Man kan också undra hur bra kylpasta kan bli.

Går vi efter tillverkarnas egna siffror har en bra kylpasta som lagts på korrekt en termisk resistans (ett mått på förmågan att transportera värme) på ungefär 0,013 grader per watt, om vi tänker oss att en processorkärna är ungefär 1,5 gånger 1,5 centimeter.

Det innebär att om en processor utvecklar 100 watt värme under maximal belastning kommer temperaturen endast att öka 1,3 grader på grund av kylpastan. En ideal kylpasta skulle ha ett försumbart termiskt motstånd och därmed inte öka processortemperaturen alls.

Ovanstående räkneexempel gäller endast i teorin, men visar samtidigt att även om någon skulle lyckas utveckla en mirakelpasta skulle temperaturen i praktiken bara sjunka 1,3 grader.

Man kan alltså inte hoppas så mycket mer, oavsett vilka mirakelmetoder man upptäcker i framtiden, det sätter naturlagarna stopp för. Så kylpasta är en rätt oviktig produkt att bry sig om egentligen, huvudsaken är att man har det, inte vad man man har, som flera konstaterat redan.

Permalänk

Bra skrivet airosto. Detta är vad jag försökt förklara tidigare. Men du slog huvudet på spiken så att säga. Hur man applicerar pastan är så mycket viktigare än vilken pasta man använder. Har man för tjockt med en svindyr pasta kyler den sämre än en korrekt applicerad svinbillig variant.