Permalänk
Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
http://pici.se/pictures/TSkmQirtz.jpg

Glada miner! Synd att han till höger är ur focus

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

I väntan på ljusare tider...

Vill komma ut o testa Zeissen men det är ju kolsvart ute när man kommer hem

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Nu när Granden postat sina bilder måste jag också slänga upp ngra från våran runda

#1

#2

#3 ( jag vet att bilden lutar)

första fotorundan utanför huset med kameran

Permalänk
Medlem

Jaså, granden smygdejtar bakom ryggen på mig?

De brukar vara emot fotografering i gallerian, så ni smög rejält förstår jag?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wipp
Nu när Granden postat sina bilder måste jag också slänga upp ngra från våran runda

#1
http://img140.imageshack.us/img140/6678/dsc0090am4.jpg

#2
http://img140.imageshack.us/img140/2974/dsc0116ql0.jpg

#3 ( jag vet att bilden lutar)
http://img527.imageshack.us/img527/6576/dsc0077ac1.jpg

första fotorundan utanför huset med kameran

Favoriten är helt klart första bilden. Pågrund av djupet i den. Sen ett tips som nästan är mer regel än undantag också. Konvertera om bilden till sRGB-färgprofil innan du laddar upp dem på nätet. Färgerna blir mer korrekta då, en bild som kör med Adobe RGB oc publiceras på nätet kommer oftast bli mer grådaskig än samma bild fast med sRGB profil. Detta kan du enkelt göra i photoshop under Edit och sedan Convert to Profile...

Sen passar jag på att slänga in två bilder ifrån idag.
Låg och kröp på marken och föröskte fåå lite bilder på gräset. Men vart sådär tycker jag.

#1

#2

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jaså, granden smygdejtar bakom ryggen på mig?

De brukar vara emot fotografering i gallerian, så ni smög rejält förstår jag?

Självklart kan man inte vara trogen en person hela livet ut

Men vi behövde inte smyga, det var ganska lungt där så dem brydde sig inte eller så var den enda vakten jag såg ivarje fall bara väldigt trött och missade oss

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Relik 📜

Funderar på att skaffa någon billig "party-optik" som det inte gör så mycket om den slår i en vägg eller blir skitig.. Köpte bara hus utan kit, annars hade jag ju haft det där.

Väljer i princip mellan ett Pentax SMC-FA J 28-80/3,5-5,6 AL, ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC och ett Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6.
28-80 känns som det kommer bli jävligt begränsat inomhus om man vill ta bilder med mycket folk.. Vad tror ni? Någon som vet om Samsung-optiken är prisvärd?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Funderar på att skaffa någon billig "party-optik" som det inte gör så mycket om den slår i en vägg eller blir skitig.. Köpte bara hus utan kit, annars hade jag ju haft det där.

Väljer i princip mellan ett Pentax SMC-FA J 28-80/3,5-5,6 AL, ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC och ett Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6.
28-80 känns som det kommer bli jävligt begränsat inomhus om man vill ta bilder med mycket folk.. Vad tror ni? Någon som vet om Samsung-optiken är prisvärd?

Samsung 18-55 är bortsett från några kosmetiska skillnader exakt samma som Pentax 18-55. Den är för övrigt väldigt prisvärd med tanke på det närmast löjliga priset. Slår både Canons och Nikons motsvarande lågbudgetare på fingrarna. 28 mm blir nog för lite vidvinkel för partybilder och Sigman kan du glömma direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Självklart så tränar man på smygbilder för det var ju det du mena

Hur var det nu du skulle skänka den där till mig va?

EDIT: Slänger in två till bilder ifrån igår. Fast tar två gråskalebilder nu.

#1
http://gcrl.info/2007-11-27/dsc_9919.jpg

#2
http://gcrl.info/2007-11-27/dsc_9923.jpg

En liten fråga bara, tar du korten i gråskala eller redigerar du det efteråt? Spelar det nån roll?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
En liten fråga bara, tar du korten i gråskala eller redigerar du det efteråt? Spelar det nån roll?

Det löser jag i efterhand. Framför alt för att kameran inte har inställning för gråskala.

Men sen så får du större kontroll på gråskalekonverteringen om du gör det själv i datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Funderar på att skaffa någon billig "party-optik" som det inte gör så mycket om den slår i en vägg eller blir skitig.. Köpte bara hus utan kit, annars hade jag ju haft det där.

Väljer i princip mellan ett Pentax SMC-FA J 28-80/3,5-5,6 AL, ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC och ett Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6.
28-80 känns som det kommer bli jävligt begränsat inomhus om man vill ta bilder med mycket folk.. Vad tror ni? Någon som vet om Samsung-optiken är prisvärd?

Du kommer gissningsvis använda blixt också, eftersom du väljer varierande bländare?

Jag skulle nog kollat på ett tamron eller sigma 17-50 2.8, går att få för bra pris begagnat...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder!

1. Vickan

2. Ägg och lite vatten

3. Flygplats i Finland

Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du kommer gissningsvis använda blixt också, eftersom du väljer varierande bländare?

Jag skulle nog kollat på ett tamron eller sigma 17-50 2.8, går att få för bra pris begagnat...

Hm, tveksam till att jag hittar ett 17-50 2.8 för runt 1000kr? Eller tänker jag fel nu?
Hela tanken var som sagt att köpa ett riktigt billigt objektiv, det utklassar antagligen alla kompaktkameror med marginal i alla fall..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen en gammal bild som fick nytt liv i Photoshop.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Hm, tveksam till att jag hittar ett 17-50 2.8 för runt 1000kr? Eller tänker jag fel nu?
Hela tanken var som sagt att köpa ett riktigt billigt objektiv, det utklassar antagligen alla kompaktkameror med marginal i alla fall..

Om du tänkt vara full när du fotar så kan jag nästan garantera att det mesta blir skit med en systemkamera, det är iallafall vad jag konstaterat efter att ha haft med kameran på några fester
Fast du kanske har mer vett än mig och är någorlunda nykter iallafall >_<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Om du tänkt vara full när du fotar så kan jag nästan garantera att det mesta blir skit med en systemkamera, det är iallafall vad jag konstaterat efter att ha haft med kameran på några fester
Fast du kanske har mer vett än mig och är någorlunda nykter iallafall >_<

Finns ju trots allt ett Auto-läge för såna tillfällen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Här kommer lite bilder!

1. Vickan
http://farm3.static.flickr.com/2050/2074565622_3b7a03fe57.jpg

2. Ägg och lite vatten
http://farm3.static.flickr.com/2150/2073773311_a8117f4810.jpg

3. Flygplats i Finland
http://farm3.static.flickr.com/2050/2074565158_46c9f83307.jpg

Vad tycker ni?

Gillade inte beskärnignen på första men dom två sista var mycket bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Två bilder från dagen.

Permalänk
Medlem

Har hamnat pa ett av varldens basta stallen for fotografering. Ska ni nagon gang aka nagonstans for att ta fina bilder, da ar det hit. Vackrare stad och landskap far man leta efter. Vadret ar soligt och temperaturen runt 18 grader. Nar solen gar ner da kommer dimman krypande in fran havet. Oerhort vackert helt enkelt.

Jag talar naturligtvis om San Francisco. Jag kom hit igar morses och aker hem pa sondag eftermiddag. Bilder kommer nasta vecka!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Text

Låter kul de, men för långt låter det också :). Bilder på GG bron tack?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Redigera en bild från i somras som en kompis tog.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Två bilder från dagen.http://pici.se/pictures/kTwTqWFRb.jpghttp://pici.se/pictures/TpXDFOLpP.jpg

Sjukt snygga stenar! Riktigt coola färger. Pillat i PS?
Den andra bilden är också najs! äre bara jag eller är horizonten lite sne? fast det kanske bara lutar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Sjukt snygga stenar! Riktigt coola färger. Pillat i PS?
Den andra bilden är också najs! äre bara jag eller är horizonten lite sne? fast det kanske bara lutar.

Tack! Jo en rätt så krafti S-kurva på stenbilden. Men den andra är inte sne, det är en kulle som är i bakgrunden.

En te!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Hm, tveksam till att jag hittar ett 17-50 2.8 för runt 1000kr? Eller tänker jag fel nu?
Hela tanken var som sagt att köpa ett riktigt billigt objektiv, det utklassar antagligen alla kompaktkameror med marginal i alla fall..

Kan du nog göra, jag tänkte sälja mitt tamron kanske... då sigmas hsm-version verkar trevligare.
Men en systemare med pop-up blixt lär inte utklassa en pocketkamera.... Skulle nog satsa på något lite dyrare objektiv ändå, typ tamron/sigma 17-50/18-50 2.8... lär gå att hitta för 2000-3000 kr beg. med uv-filter som skydd... sen har man ju motljusskyddet också!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Jag har inget bättre för mig så.

Permalänk
Medlem

I brist på annat postar jag ett självporträtt!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
http://nvrmnd.mine.nu/knasen/mirror.jpg

I brist på annat postar jag ett självporträtt!

Idag, lördag. Helgen v.48, då kör vi bob hund-fest, i husvagnen

Permalänk
Medlem

ser mysigt ut radaradam

Funderar på att köpa en blixt. Kanske ni mer erfarna kan komma med lite tips?

Har tittat på Canon 430ex och Sigma 530 DG Super. Har inte hittat
några recensioner på sigman så jag har lite svårt att jämföra dem,
annars verkar den bra. Den kostar några hundra mindre än 430ex och
verkar kunna samma saker.

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr