Permalänk

CoreTemp eller Everest Ultimate Edition?

NU har jag Testat olika program för Temperaturer.

Core 2 Duo E6750, Boxed cooler
Speedfan: 32/33 idle
TAT: 35/37 idle
Coretemp: 38/42 idle
Everest Ultimate Edition: 24/27 idle
Bios Cpu Temp: 32 idle

Dessa e Tempsen på min dator i dessa program, Vilken ska man lira mest på?

Vad har ni för temperaturer ?

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Egentligen, så vore det bäst om du går på den som har högst temperatur. Då vet du att det inte blir tok.

Men jag sitter också med en E6750 med standard kylare, får 31/31 idle i 3,2Ghz enligt Everest.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

hmm, konstigt jag får exakt likadana temps i everest som i core temp.

Permalänk

hehe konstigt, aja detta e skumt, vf bygger de inte till en liten Display på moderkortet som visar Temp på cpu. Då slipper man kriga för veta om man har normal eller o normal ;D

Hehe jag har min i 3.0 ghz, fungerar fantastiskt ;D e såå damn nöjd och ska lira call of duty 4 nu ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Re: CoreTemp eller Everest Ultimate Edition?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
NU har jag Testat olika program för Temperaturer.

Core 2 Duo E6750, Boxed cooler
Speedfan: 32/33 idle
TAT: 35/37 idle
Coretemp: 38/42 idle
Everest Ultimate Edition: 24/27 idle
Bios Cpu Temp: 32 idle

Dessa e Tempsen på min dator i dessa program, Vilken ska man lira mest på?

Vad har ni för temperaturer ?

Sitter också på en Core 2 Duo E6750, Boxad!

Speedfan: 17/20 idle
TAT: 18/22 idle
Coretemp: 17/20 idle
Everest Ultimate Edition: 17/20 idle
BIOS CPU TEMP: 20 idle

Tycker själv att man bör lite mest på BIOS känns det som i alla fall!

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Re: Re: CoreTemp eller Everest Ultimate Edition?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
Sitter också på en Core 2 Duo E6750, Boxad!

Speedfan: 17/20 idle
TAT: 18/22 idle
Coretemp: 17/20 idle
Everest Ultimate Edition: 17/20 idle
BIOS CPU TEMP: 20 idle

Tycker själv att man bör lite mest på BIOS känns det som i alla fall!

Teoretiskt omöjliga temperaturer med normal rumstemperatur. Skaffa seriös temperatursensor.

Permalänk

20 c? lite väl lite ;D han fick vatten kyld boxed fläkt med ;D!!!! haha skojja

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Vad kör du för fläkthastighet? Jag brukar ha samma temp i Everest som i Coretemp, och det är runt 35* idle, med fläkten på max. Speedfan verkar helt oseriöst, i rumstemp visar det 29* (inte helt omöjligt) men när jag öppnade fönstret sjönk den till 18*, för att sedan fortsätta sjunka, och lägga sig på 1*. Och tempen inne i lådan låg då på ~20* :D.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk

Jag kan inte kontrolera min fan, vet ejj vf, men den kör på run 1000 rpm lite mer kanske, hela tiden, körde COD 4 idag på high grafik osv, 1024*768 i 60-100 fps och få va den på 52-57 max.

Jag e ejj säker för everest visar 29c och coretemp 39c just nu

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: CoreTemp eller Everest Ultimate Edition?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Teoretiskt omöjliga temperaturer med normal rumstemperatur. Skaffa seriös temperatursensor.

OK. Vilket program skall man lita på?

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk

Coretemp tror jag men min kylare på cpu e helt kall lol. fläkten går nu i 2000 rpm typ, känner ingen värme från den och de ska va 40c ? wierd

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Core Temp visar nog mest korrekt av de där. Du har inte senaste versionen utav Everest ifall det inte visar samma sak. Krävs Everest v4.20.1170 eller Core Temp 0.95.4 Beta eller nyare för att det skall visa rätt på G0 stepping CPUs (E6x50).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Enligt alla program så ligger min oklockade Q6600 i 20-27 grader idle. Rumstemperatur runt 20 grader så det är ju uppenbart fel värden. lite tråkigt att inte kunna se rätt temperatur på processorn, blir lite för spännande att clocka.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Jag har försökt klocka till 3.2 Ghz men de vill inte bios, den startar om och och går på default ;D

E inte så super bra på sånt ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

CoreTemp visar 23 grader
TAT visar 43 grader

Full load så går TAT uppåt 80 grader och då börjar ju mitt moderkort pipa som en galning.
Och då ligger coretemp på 65 grader ungefär.

Rumstemp på runt 10 grader. Vad ska man lita på?

E4300 @ 2.7GHz 1.35V stock kylare

Permalänk
Medlem

Du kan lita på att din processorkylare inte sitter fast ordentligt.
80grader med 1.35v är ju helt åt helvte, mildt sagt.

Permalänk
Medlem

Nåt många här verkar glömma är att temperaturer har en otrolig förmåga att skilja mellan BIOS revisioner & moderkort, vissa kan ge en hel del mer spänning till cpun medans andra undervoltar den (inte alltid värden stämmer...)

På den gamla goda tiden så "monterade" man en tempsensor precis bredvid kärnan med pasta... (kylpasta alltså )

Enklaste att tänka på är det såkallade "vita blixten" syndromet, känns värdena rimliga?
Är kylarn så varm eller kall?
Luktar det bränt?

Lite enkelt tänkande kan ofta ge svaret...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
Du kan lita på att din processorkylare inte sitter fast ordentligt.
80grader med 1.35v är ju helt åt helvte, mildt sagt.

Hade jag faktiskt aldrig tänkt på, inte så länge sen jag flyttade och det var ju då det här började.. hah ska se till o sätta fast nya kylaren ordentligt när den kommer.