Permalänk
Medlem

Ny speldator budget: 20-25k

Har länge funderat på att köpa en laptop men inte riktigt hittat någon som passar eller inte kostar skyhöga summor. Har sparat länge nu och tror att jag kan få råd med en redig dator. Har tittat på dell men tycker att det ser ut som de försöker sälja äldre komponentar till rea pris som ändå är överpris. Finns det någon underground tillverkare som gör datorer med bra prestanda. Använder hällre linux än windows. Gillar verkligen inte microsofts operativ system eller bolaget.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha speldator då kolla in dessa grymma http://www.rockdirect.co.uk/

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Det finns en "underground"-tillverkare som heter GGS: http://www.ggsdata.se/
Ingen aning om deras kvalitet men de har prestandadatorer i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Om du ska ha speldator då kolla in dessa grymma http://www.rockdirect.co.uk/

Avskyr företag som tvingar på hd-dvd. Så rock blir det inte.

Permalänk
Medlem

Välj en dator med 8800GTX i SLi när du ändå är igång eller åtminstone _ett_ sådant kort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ska du ha en speldator och lägga ner så mycket pengar så är det bara datorer med 8800M kort i sig som gäller, finns inget vidare urval för tillfället, vet inte hur snabbt du vill ha datorn dock. Vet inte om det finns hos några svenska återförsäljare ännu.

Lycka till

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Välj en dator med 8800GTX i SLi när du ändå är igång eller åtminstone _ett_ sådant kort.

Sett några 8800 kort ute men frågan är vilka datorer man senare kan bygga ut om äns möjligt. Kompisen gjorde ett hyffsat jobb med att löda men inget jag vågar mig på.

Permalänk
Medlem

Rockdirect kör med Clevo´s chassi tror jag och brukar oftast kunna uppgradera grafikkorten till nyare när de kommer. De brukar använda samma MXM standard för sina grafikkort.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Ailenware lär komma med någon 8800gtx SLI modell inom snar framtid.

Dock förstår jag inte riktigt vitsen med SLI etc i en bärbar då batteritiden blir ungefär 3minuter. Dessutom kan man steka ägg på datorn pga värmeutvecklingen

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

@ Blue_Moon_; det är väl därför man vill ha SLI som jag förstått det; man har inget element i rummet och orkar inte ta sig till köket för att laga mat ;P

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Ailenware lär komma med någon 8800gtx SLI modell inom snar framtid.

Dock förstår jag inte riktigt vitsen med SLI etc i en bärbar då batteritiden blir ungefär 3minuter. Dessutom kan man steka ägg på datorn pga värmeutvecklingen

Hur ofta spelar man utan nätagget ikopplat? SLI lär ju inte vara fullt aktivt när datorn är idle eller när man surfar. Håller dock med i övrigt om att SLI är overkill.

Permalänk
Medlem

hej.. kolla inte komplett's gamer premium dator för 25k..... den kan man konfiguera så man får det man har oxå.....

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
hej.. kolla inte komplett's gamer premium dator för 25k..... den kan man konfiguera så man får det man har oxå.....

Det är ju en stationär...? eller missförstod jag något?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

aha.... förlåt... ska du ha bärbar?:)

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Jag anser att vitsen med en bärbar går förlorad med extrem hårdvara såsom SLI, raid-0 etc.

En laptop med ett ensamt 8800M gtx och T7800 processor med några gb ram och en snabb 7200 disk är däremot riktigt härligt.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

aha..okej.. men en grym bärbar har kort batteritid och dem blir piss varma..

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Nu lånar jag tråden lite för jag sitter med samma problem som trådskaparen. Jag vill ha en skysst speldator men är inte så suger på import då det kan medföra vissa risker.

Och då verkar det enda alternativet vara dell xps 1730 men när jag snackade med dell så vissade det sig att den inte skulle vara redo att levereras fören den 7 januari och det känndes då ganska meningslöst?

Så vad finns det för alternativ? har kollat på ggs datorerna men det verkar inte vara något speciellt kraftigt i de burkarna för det priset.

Permalänk
Medlem

fråga dem andra... jag är inte expert. bärbar?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lill_tunnan
Så vad finns det för alternativ? har kollat på ggs datorerna men det verkar inte vara något speciellt kraftigt i de burkarna för det priset.

Clevo kommer snart ut med bärbar med 8800M. Frågan är när någon tar in en sådan till Sverige? GGS har Clevo-datorer, kanske tar de in en variant?

Har även sett att en dansk firma ska ta in en Clevo med 8800M. Om de har nordiskt tangentbord (som verkar vanligt nu för tiden) så kan man kanske köpar där?

Läs mer om Clevo/Sager och 8800M:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=195001
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=189523

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det finns ett antal Clevo hos GSS-data med schyssta specs;

http://www.ggsdata.se/laptops/stylenotem570rugt4g-7700.html

Permalänk
Medlem

Om man skulle välja att importera så blir det väl extra kostnader när den ska gå igenom tullen osv. Garanti är inte så jätte viktigt, min polare jobbar på ett reparationsbolag så det löser nog sig.

Kollat lite på en sony vaio tycker att man får rätt grym prestande för pengarna. Det är väl någon skatt man får lägga till så blir det helt plötsligt värt att lägga de 5-10kr mer på en dator inom sverige.

https://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDi...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Om man skulle välja att importera så blir det väl extra kostnader när den ska gå igenom tullen osv. Garanti är inte så jätte viktigt, min polare jobbar på ett reparationsbolag så det löser nog sig.

Kollat lite på en sony vaio tycker att man får rätt grym prestande för pengarna. Det är väl någon skatt man får lägga till så blir det helt plötsligt värt att lägga de 5-10kr mer på en dator inom sverige.

https://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDi...

Grejen med rock är att de skeppar över hela europa och har en standard tull som räknas med i priset om jag förstog allt rätt. alltså borde inga extra kostnader förutom frakten tillkomma.

Blir mer och mer sugen på en sådan. men jag vill ha svenskt tangentbord:( de har ett danskt hur stor skillnad är det igentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lill_tunnan
Grejen med rock är att de skeppar över hela europa och har en standard tull som räknas med i priset om jag förstog allt rätt. alltså borde inga extra kostnader förutom frakten tillkomma.

Blir mer och mer sugen på en sådan. men jag vill ha svenskt tangentbord:( de har ett danskt hur stor skillnad är det igentligen?

Jag tänkte mer på USA eftersom dollarn är så otroligt låg. Går iofs inte att jämföra priser där och här i sverige, de har en helt annan marknad, men det är betydligt dyrare. Om man skulle beställa en av de nya dell datorerna från USA. Är det bara frakten man betalar? Eller är det tull också eftersom det är utanför EU?

Mouseman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Jag tänkte mer på USA eftersom dollarn är så otroligt låg. Går iofs inte att jämföra priser där och här i sverige, de har en helt annan marknad, men det är betydligt dyrare. Om man skulle beställa en av de nya dell datorerna från USA. Är det bara frakten man betalar? Eller är det tull också eftersom det är utanför EU?

Mouseman

Tull och moms, så det kan bli ganska dyrt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Jag tänkte mer på USA eftersom dollarn är så otroligt låg. Går iofs inte att jämföra priser där och här i sverige, de har en helt annan marknad, men det är betydligt dyrare. Om man skulle beställa en av de nya dell datorerna från USA. Är det bara frakten man betalar? Eller är det tull också eftersom det är utanför EU?

Mouseman

Ja att beställa från USA är inte värt det. Det blir riktigt dyrt. Men innaför EU är gäller VAT ooch det är allt man behöver:)