Boxkylaren varvar otroligt vid OC, hur sänka?

Permalänk
Medlem

Boxkylaren varvar otroligt vid OC, hur sänka?

Har lite problem med att den boxade kylaren till min X3210 springer iväg otroligt i varv så fort jag ökar vcore lite. Vet att den är tempstyrd men kan jag stänga av det på nåt annat sätt än att kortsluta sensorn?

Har inget jättesug av att byta till en Ultra-120 nu innan jul, plånboken börjar säga ifrån

Tack på förhand!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps då? Kan ju finnas en anledning till at den behöver öka rpm... Svårt & både ha kakan kvar & äta den

En överklockad quad känns väl som att den kan va en smula ljummen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Vad har du för temps då? Kan ju finnas en anledning till at den behöver öka rpm... Svårt & både ha kakan kvar & äta den

En överklockad quad känns väl som att den kan va en smula ljummen...

Så tänkte jag också Men den idlar inte mer än på 40 och maxar på knappt 50, så temperaturerna är jag väldigt nöjd med! Räcker att den öker 0.15 volt för att fläkten skall öka till 3200rpm, med andra ord har jag ett litet jetplan under skrivbordet

Så skall det bli kortslutning eller hur gör alla ni andra, nöjda "boxåkare" ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Kan du fixa lite bättre chassi kylning då? Det kan sänka cpu temp rätt mkt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Kan du fixa lite bättre chassi kylning då? Det kan sänka cpu temp rätt mkt...

Jag skall fixa bättre kylning, men vill bara kunna kontrollera hastigheten på fläkten. Om den idlar 50 grader men låter hälften så mycket är det ok med mig!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Vila i frid

Oftast kan man i BIOS ställa in när fläkten ska börja jobba - lägger man sig att börja fläkta på 55 grader och maxa fläkten på 60 grader bör den bli lite tystare.

Permalänk
Medlem

Koppla fläkten till någon fast strömkälla i nätagget istället för till moderkortet. Eller sitter sensorn i själva fläkten?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Dra ner den med speedfan bara?
Akta tempen bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Så tänkte jag också Men den idlar inte mer än på 40 och maxar på knappt 50, så temperaturerna är jag väldigt nöjd med! Räcker att den öker 0.15 volt för att fläkten skall öka till 3200rpm, med andra ord har jag ett litet jetplan under skrivbordet

Vilket program mäter du temp med ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Oftast kan man i BIOS ställa in när fläkten ska börja jobba - lägger man sig att börja fläkta på 55 grader och maxa fläkten på 60 grader bör den bli lite tystare.

Skall kolla det när jag kommer hem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Koppla fläkten till någon fast strömkälla i nätagget istället för till moderkortet. Eller sitter sensorn i själva fläkten?

Den är ansluten till moderkortet. Trodde den satt på fläkten som den gjort på några tidigare kylare jag haft, fast den kanske läser av tempen från BIOS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peppe79
Dra ner den med speedfan bara? Akta tempen bara

Kan inte ändra nåt i speedfan, har redan provat att sänka på alla 4 reglage, men fläkten påverkas inget, utan är "låst".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vilket program mäter du temp med ?

Coretemp

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.