Permalänk

en batfil eller liknande?

Hej.
Tack vare vistas otroligt jobbiga UAC eller vad det heter så måste jag uppdatera en siffra i en .ini-fil ganska ofta då den uppdaterar sig och blir fel.

Jag blev så j..... trött på det så nu tänkte jag att det kanske går att köra något skript, batfil eller något som:

1. Letar upp en .ini fil som jag talar om vart den ligger.
2. Öppnar den.
3. Söker upp en viss del i den milslånga texten.
4. ...och byter ut en "1:a" mot en "0:a" på det specifika stället i texten.
5. Sparar den nu ändrade filen.

Funkis?
Om "inte" - vad behöver jag?
Om "knöliga program och compilers och mängder av programeringskunskap" - kan man utföra delar av scriptet för att åtminstone korta ner arbetet?

Visa signatur

| AsusP5W DH Deluxe | Core2 Duo 6600 | 2048Mb| ATI 1900xtx | WD Raptor 74GB | WinXP Pro | LianLi 6070 |
-Antistatarmband? Jag moddar naken på diskbänken!

Permalänk
Medlem

Visst går det, men varför stöka med ett operativ som uppenbarligen inte fungerar?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av UAC också, är tyvärr usel på batfiler och liknande så kan inte hjälpa dig där =/

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Testpilot

Vad är det din ändring i filen gör/medför? det kanske finns ett bättre sätt att lösa det ursprungliga problemet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Tanken är att den ska gå in här:
C:\ProgramData\Xfire\xfire_games.ini
och ändra att ett program körs "elevated" eller om det var tvärt om då man startar spelet genom xfire....
Lite svårt att förklara. Men spelet hittar inte rätt configfil/spelarprofil då man startar genom xfire. Detta för att xfire letar i /programmappen efter filen till skillnad från när man startar spelet utan xfire då den letar i /user mappen.

Visa signatur

| AsusP5W DH Deluxe | Core2 Duo 6600 | 2048Mb| ATI 1900xtx | WD Raptor 74GB | WinXP Pro | LianLi 6070 |
-Antistatarmband? Jag moddar naken på diskbänken!

Permalänk

Känns som om det vore enklare att ha två versioner av filen, den ena med 0:a och den andra med 1:a. Sen kan bat-filen kopiera endera över den riktiga ini-filen beroende på input.

Pseudo:

if (flag set) copy /y C:\ProgramData\Xfire\xfire_games_etta.ini C:\ProgramData\Xfire\xfire_games.ini else copy /y C:\ProgramData\Xfire\xfire_games_nolla.ini C:\ProgramData\Xfire\xfire_games.ini

... om jag förstod saken rätt.

Permalänk

Det skulle man iofs kunna tro men... Anledningen till att "1" hoppar över till "0" hela tiden är att filen uppdateras av programmet så att jag tror inte det funkar så bra att ersätta den med en gammal version där en massa annat har ändrats i den.:(

Visa signatur

| AsusP5W DH Deluxe | Core2 Duo 6600 | 2048Mb| ATI 1900xtx | WD Raptor 74GB | WinXP Pro | LianLi 6070 |
-Antistatarmband? Jag moddar naken på diskbänken!