Permalänk
Medlem

Vista-Xp

Tjena,tänkte ställa en snabb och kanske dum fråga. Är iaf så att jag nyss köpt en Asus G1s med en medföljande vista recovery cd,men då jag tycker Vista verkar rätt värdelöst i dagsläget så vill jag installera xp tillsvidare.

Då lyder min fråga kan jag installera Xp, formatera disken och pationera upp den i Xp, för att sedan återgå till Vista med hjälp av recovery cd:n?Lr går det inte pga av formateringen?.

Nått spec man behöver göra för att gå från Vista till Xp?

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan inte installera ett OS mha en recovery(återställnings) dvd'n nej!.

Tjaaa allt du behöver är rätta drivrutiner och alla drivrutiner som kan tänkas behövas och en xp key självklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du kan inte installera ett OS mha en recovery(återställnings) dvd'n nej!.

Inte? Lustigt, det gjorde jag för typ en månad sen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Inte? Lustigt, det gjorde jag för typ en månad sen.

jaha gjorde du väl det då... doesnt matter även om man kan det

Permalänk
Medlem

Beter mig som ett svin och bumpar tråden.

Nån som kan bekräfta lr dementera hurvida man kan formatera med Xp och samtidigt behålla Vista med recovery disken lr ej?

Jag undrar såklart pga att jag fick två olika svar.

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Avstängd

Om man inte kan återinstallera Vista med hjälp av Recoveryskivan... vad är den till för?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan formatera, partitionera och installera WinXP utan problem.
Vista återställningsdisk återställer datorn som den var vid leverans (är eg en ghostad disk) och bryr sig inte vad som ligger på disken.
Däremot kan det strula om disken inte är partitionerad i samma storlek.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du kan formatera, partitionera och installera WinXP utan problem.
Vista återställningsdisk återställer datorn som den var vid leverans (är eg en ghostad disk) och bryr sig inte vad som ligger på disken.
Däremot kan det strula om disken inte är partitionerad i samma storlek.

Det är en säkerhetskopia alltså... ok recoverydisk är ju "återställningsskiva" så. Kunde man väl räknat ut själv. :s Men lite dåligt att de inte kan skicka med en original Windows-installationsskiva.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

En annan variant är ju att ta en backup på nyckeln och certifiktatet på det vista som är installerat. Då kan man sedan om man vill installera och aktivera en ren version av det. På det sättet slipper man allt skit som "tillverkare" brukar installera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q