Permalänk
Medlem

Dator Bootar inte trots nya delar

Tja.

Jag har nyss köpt massor med nya datordelar (Moderkort, Processor, Ram, Gfx). Har nämligen haft problem med min dator och valde att byta ut allt det för att samtidigt uppgradera.

nu har jag dock ett problem, efter jag att i alla nya komponenter så kan jag inte starta windows, inte ens i felsäkert läge. Datorn endas bootar om, BIOS gör sina kontroller sen när man väljer att starta windows normalt så blinkar det en BSOD under 1 sekund och sedan börjar det om igen.

Det som står i BSOD'en är något i stilen med att diverse kompionenter har bytts ut och att det inte kan kännas igen och att man skall kolla BIOS inställningarna och därefter köra en CHKDSK i DOS...har även kollat de sakerna och allt är OK.

Så nu undrar jag vad som är fel? är min hårddisk trasig eller måste jag installera om windows? (har nämligen inte installerat om det p.g.a jag har massor av saker jag ej hunnit göra backup på)

tacksam för svar.

Spec:

ASUS P5KC Motherboard
Core 2 Duo E6850 3,0 GHz
4gb Corshair XMS2-6400
BFG OC 8800GT 512Mb
1st WD Raptor 34gb
(sedan 3hdd's till)

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet/känner till så måste man återinstallera op igen tyvärr när man byter så vitala delar, då den helt enkelt inte har info/drivisar osv om det nya systemet, men som sagt jag e ingen expert. Men när jag bytt moderkort så har jag alltid fått installera om. har du ingen liten hårdisk/extra liggande där du kan installera windows och sen ha din "riktiga" hårdisk som slave tills du kopierat det du vill behålla??

Mvh Jimmy

Visa signatur

Workstation: | E6850 |Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kylare | Asus P5W DH WiFI Deluxe | OCZ DDR2 PC8500 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2048MB, Heatpipe| XfX G-Force 8800GT Alfa Dog | 1250GB | Hiper Type-R HPU-4S730 - nätaggregat - 730 Watt | OS Vista Ultimate *64 bit

Permalänk
Medlem

Som redan skrivet, när man gör en för stor förändring av hårdvaran så "skiter" det sig... Det intressanta är väl vad du hade för grejer innan också...
Det man kan prova är att sätta tebax alla gamla grejer, boota upp & avinstallera precis varenda drivare (bokstavligen varenda drivare som inte är windows standard)

Sen kan man slänga i de nya & hoppas på en bra boot, hjälper inte detta kan man i nödfall göra en reparations installation. Bäst är dock att göra en helt fräsch installation på en annan disk & behålla den gamla disken & dra över de man vill spara...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har samma problem :S

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

installerade om Windows och nu bootar den som vanligt igen

bara 2 saker som inte stämmer....

1: Ibland när den bootar tar det AS lång tid innan den börjar ladda windows efter den är klar med alla BIOS uppgifter(skärmen är helt svart och windows loggan kommer inte fören 2-3 minuter efter bios är klart) vad beror d på? hur fixar jag d?

2: När jag högerklickar på 'Den här datorn' -> egenskaper så står det att jag endast har 3,25gig ram installerat men jag har 4gb ram..verkar som den inte hittar ena ram stickan i windows, men i bios står d att jag har 4gig.... vad beror detta på?

tack för hjälpen killar hoppas man kan få hjälp med detta med.

Permalänk

man kan inte använda 4 gigabyte ram i 32 bitars system, så du få glatt uppgradera till windows vista 64 bitars för att kunna använda allt ditt minne.................. eller leva med att du inte kommer åt allt minne och ha ett bättre operativsystem (windows xp)...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

och du sitter på xp32bitars eller? då rekomenderar jag sökfunktionen. 32 bitars os kan inte addressera mera än runt 3.1-3.4 totalt beroende på graffeminne och pcienheter osv...

du måste då ha ett 64bitars os.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

okej =/ trodde faktiskt att Win Xp kalrade av att läsa alla 4gb... men men får väl installera Vista 64 bitars på en partition då.
tack för svaren!

Någon som vet nått om det andra problemet?? att de kan ta 2-3min från att bios är kalrt till att windows logon kommer fram och det börjar ladda... ska ju gå fort att bota en dator med denna prestanda, speciellt nu när den är ominstallerad.....nån som vet?

Permalänk
Medlem

Xstars:

Är lite nyfiken. Från och med när du har tryckt på powerknappen och amd/intel loggan har visat sig och du åker in i bios, blir din skärm helt svart efter dos och tar de typ 3 minuter tills du kommer in på xp? Om ja, så hände samma sak mig för 3 dagar sedan efter att jag tog ut hårddisken och satte in den igen. Riktigt irriterande.

Hoppas att någon har en lösning på detta.

Permalänk
Medlem

jupp det va precis så shidden.

men det verkar ha ordnat sig nu...har inte fått det nu på ett gäng uppstarter.

tack för all hjälp killar...

nu verkar allt funka bra utom ljudkortet. men det är antagligen bara några drivrutiner som jävlas...

men tack för hjälpen