Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stulna spelkonton och elak kod ett problem för datorspelare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXxen
Förstår inte varför man åker på "Lan" och lirar WoW, Är ju bättre att spara pengarna, dra hem polaren och lira wow. Med förstår inte nöjet att åka till dreamhack och lira WoW.

Tycker det är rätt att folk förlorar konton så folk kan lägga ner tid i skolan och läsa på Engelska och Svenska så dom vet vad "Firewall" och "Antivirusprogram" betyder innan dom åker.

om du nu inte förstår, åk på dreamhack då, dreamhack är jäkligt maffigt, och lätt värt pengarna.. och jag tror inte du skulle bli så glad om man blev av med ett konto som man har lagt ner jättemycke tid på..lite offtopic , men endå..

ON topic
jag kör NOD32 och tycker det är grymt skönt, det tar så lite ram, så man märker det inte, förut körde man me Norton och skit, efter några veckor tog d evigheter att bara starta datorn BARA för att antiviruset skulle starta ... =/

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Att få sitt WoW-account "hackat" är löjligt. Så svårt kan det inte vara att hålla sig borta från suspekta sidor.

Att antivirusprogram är onödigt är väl att ta i. Även om man inte besöker suspekta sidor, att man inte laddar hem saker stupp i kvarten etc, så finns det fortfarande en risk att man får ett virus förr eller senare.

Till de som läser den här artikeln och pausar sina antivirusprogram pga att de drar för mycket prestanda så rekommenderar jag att ni ska använda F-secure eller Nod32. Bägge dessa drar väldigt lite prestanda i "idle" och ger heller inte jobbiga pop-ups som Norton gör. Eller gjorde i alla fall - har inte använd Norton sedan ett par år tillbaka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Symantec.. de var otrevliga mot mig på dreamhack.

Dock så fungerar deras produkter riktigt bra.

Hur var dem otrevliga emot dig?

Permalänk
Avstängd

Bitdefender är det ända jag använder på win - kör linux nu så behöver inte ha så stor uppsikt som förut.. men ska även hitta ett trevligt antivirus där tänkte jag.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
det är rätt dumt att sitta utan antivirus i dagsläget.
Bara sedan 2003 har antalet allvarliga virusattacker ökat med över 500%.
Läste något om bara symantec hade förtio år sen några tusen användare som blev drabbade mot 8 av10 användare som hade blivit utsatt för virus under en testperiod mätt i år.
Visst kan man klara sig undan virus utan virusprogram.
Men då kan man ju glömma och gå in på sidor som folk länkar till. Man kan inte söka information. Man kan glömma ladda nodvd fixar.
Det är mkt man kan glömma.

Nej du. Jag kör som sagt utan virusprogram och klarar mig utmärkt! Det påverkar inte mina surfvanor ett dugg heller. Det du säger att man inte kan söka information eller gå in på länkade sidor utan virusprogram för att känna sig säker är ju total jävla rappakalja, skitsnacka helt enkelt. Vad har du fått det ifrån? Har symantec berättat det för dig eller? Jag porrsurfar, tankar warez, slår upp saker via google, laddar ner underground-progs, hänger på "farliga" sidor osv dagligen och har _aldrig_ upplevt problem med det.

De gånger jag hört att folk omkring mig blivit infekterade har det rört som om googling efter cracks till spel, totalt puckad porrsurfning, att någon (oftast msn-kontakt) skickat en trojan eller ofrivilligt spridit vidare "msn-virus". Alla dessa fall beror på ren och skär okunskap, inget annat!! Visst, är man totalt valhänt med datorer så kan man ju ha ett virusprogram om det gör att man känner sig säker, men kom för fan inte och säg att det begränsar ens surfning att köra utan, för det är skitsnack! Dessutom är det fanimej inte ofta ett virusprogram bara hux flux raderar ett virus, oftast får ju svensson formatera hårddisken för att bli av med det eftersom virusprogrammen (t.ex. Norton) suger så totalt. "Du har ett jääättefarligt virus i din dator!!! Vi kan inte ta bort det!!". Happ, så blir det att formatera. Vad hjälper virusprogrammet då?

För övrigt så kan en hyffsat van datoranvändare göra allt det ett virusprogram kan göra själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag använder inte något virusprogram på mina datorer och någonting som Symantec haft att göra med skulle jag aldrig släppa in i min dator! Fy helvete säger jag bara, större skit-företag får man verkligen leta efter!

Att en hacker skulle ge sig på mig känns oerhört långsökt, möjligen nån script-kiddie som vill lattja lite med något trojan-byggarprogram i så fall, men det är ju patetiskt att ens behöva ett aktivt skydd mot. Och om en _riktig_ hacker vill åt något i din dator får han tag i det, då hjälper inte någon kommersiell brandvägg.

Btw, säg inte att jag inte vet vad jag talar om för jag har själv sysslat med hacking och arbetar nu med web-säkerhet för ett Brittiskt webutvecklarföretag.

Håller helt klart med dig, Symantec är ett riktigt "hitte-på"-företag. Dom gör inte mycket bra saker, de program ens fungerar som det är tänkt har de köpt av någon annan.

Jag säger inte att du inte vet vad du pratar om.. men det är väl onödigt att inte ha en brandvägg, komersiell eller ej, bara för att man vet att det inte kommer hända.

Även om det är någon mindre skillad person är det väl onödigt att släppa in dom hur lätt som helst?:) Klart att en riktig hacker har mindre problem, men man behöver ju inte skylta med att man ha alla portar öppna och fullt blås rakt igenom.

Jag tror säkert du vet vad du pratar om, men det gäller ju dig.. jag menade mer att personer som spelar WOW och CS som endast kan datortermen FPS kanske inte ska tro att dom kan surfa säkert och att dom är "untouchable." Där kan nämnigen en "låtsas"-hacker nog ställa till lite jobbiga saker som t.ex. att sno deras vackra konton.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hur var dem otrevliga emot dig?

Sprang mot mig och skrek. Om jag inte hade flyttat på mig så hade det smällt.

Permalänk
Medlem

Något lätt antivirus, någon form av brandvägg och en smula vett, så slipper man sådana där tråkigheter.

Själv kör man AVG och Windows inbyggda, tar lite resurser, bråkar inte. Har fått två virus och ca 10 spyware/adware den tid jag haft datorn, då efter att jag faktiskt tillåtit mig att ta en risk. Systemet hålls annars cleant och förhållandevis snabbt. En viss koll på vad som händer i datorn är ett måste för att kunna svara "nej" på trådens fråga. Process Explorer, PeerGuardian2, HiJackThis, WireShark och NetLimiter och CCleaner (koll på registerrändringar) samt ordentlig partionering och process-info från allehanda sidor som behandlar ämnet underlättar.
Att sen vara skraj över att FF eller IE läcker ut eller in kan botas genom att antingen installera en hejdundrandes massa extensions till FF, skita i IE så långt det går eller helt enkelt bara gå över till Opera (nätt och lätt Opera-fan)
Sen vet man att man inte ska söka cracks eller keys på Google. Man håller sig givetvis till gratisalternativ och open source.

Min kakbit av hela smeten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Att inte använda virusprogram tycker jag är idioti. Även tillförlitliga källor kan ge dig virus om dom själva har smittats.
Idag har vi snabba datorer till den mängden resurser antivirusprogrammen tar, någon större prestandaförlust är det inte.

Sen gäller det att ha vettiga program. Själv kör jag nod32 som antivirusprogram och sygate personal firewall som brandvägg. Har inte haft virus (vad jag vet) sen blaster kom, vilket är ett antal år sen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXxen
Förstår inte varför man åker på "Lan" och lirar WoW, Är ju bättre att spara pengarna, dra hem polaren och lira wow. Med förstår inte nöjet att åka till dreamhack och lira WoW.

Tycker det är rätt att folk förlorar konton så folk kan lägga ner tid i skolan och läsa på Engelska och Svenska så dom vet vad "Firewall" och "Antivirusprogram" betyder innan dom åker.

Vad man gör på dreamhack:

1) Laddar ner porr
2) Tar gratissaker (till sina "kompisar" också)

det var det

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Sprang mot mig och skrek. Om jag inte hade flyttat på mig så hade det smällt.

Okej det låter ju inge bra, men tur att du flyttade dig ;P

Permalänk

http://www.codinghorror.com/blog/archives/001009.html är en bra artikel angående Antivirus-program och hur dåliga dem egentligen är (Samt vad man egentligen borde göra.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pYjamas
aero: när du scannar efter virus/spyware, vilket program använder du då? du kanske inte använder de program som är bäst på att hitta virus/spyware och som kan ta bort dem dessutom. Bara för att man tror att man surfar säkert och inte klickar på allt man ser betyder inte det att man är säker.

Installerar till och från något stort, ex norton eller f-prot mot virus och spybot eller ad-aware mot spywares. Ofta gör jag detta för att visa att jag inte har något, på exempelvis ett lan. Har aldrig hittat något att tala om.
De enda gångerna jag har blivit smittad är när jag har dubbelklickat på kända virusfler för att kolla vad de gör.
Sedan säger jag inte att man inte kan bli smittad. Ofta blir man det genom att ha otur att råka ut för exploit till någon lucka innan någon säkerhetsuppdatering kommit ut. Dock har det aldrig hänt mig än så länge.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Håller helt klart med dig, Symantec är ett riktigt "hitte-på"-företag. Dom gör inte mycket bra saker, de program ens fungerar som det är tänkt har de köpt av någon annan.

Jag säger inte att du inte vet vad du pratar om.. men det är väl onödigt att inte ha en brandvägg, komersiell eller ej, bara för att man vet att det inte kommer hända.

Även om det är någon mindre skillad person är det väl onödigt att släppa in dom hur lätt som helst?:) Klart att en riktig hacker har mindre problem, men man behöver ju inte skylta med att man ha alla portar öppna och fullt blås rakt igenom.

Jag tror säkert du vet vad du pratar om, men det gäller ju dig.. jag menade mer att personer som spelar WOW och CS som endast kan datortermen FPS kanske inte ska tro att dom kan surfa säkert och att dom är "untouchable." Där kan nämnigen en "låtsas"-hacker nog ställa till lite jobbiga saker som t.ex. att sno deras vackra konton.

Onödigt att _inte_ ha? Snarare onödigt _att ha_ enligt mig. Prestandakrävande och meningslöst. Jag vill att min dator ska starta upp så fort som möjligt, därför vill jag inte ha onödiga program liggandes i autostart heller.

Hacker-attacker är för övrigt väldigt naivt att gå och oroa sig för. 99% av "hacker-attackerna" som rapporteras är små script-kiddies som skickar bifrost/poison ivy-trojaner via msn. Tar du inte emot exekveringsfilen är det omöjligt för dem att göra något busigt.

Om jag trots allt skulle bli infekterad av virus, vilket ju faktiskt inte är helt omöjligt, bara väldigt osannolikt, raderar jag det snabbt och lätt på 10min ungefär, sedan är saken ur världen. Detta helt utan äckliga vinstdrivande företags programvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Onödigt att _inte_ ha? Snarare onödigt _att ha_ enligt mig. Prestandakrävande och meningslöst. Jag vill att min dator ska starta upp så fort som möjligt, därför vill jag inte ha onödiga program liggandes i autostart heller.

Hacker-attacker är för övrigt väldigt naivt att gå och oroa sig för. 99% av "hacker-attackerna" som rapporteras är små script-kiddies som skickar bifrost/poison ivy-trojaner via msn. Tar du inte emot exekveringsfilen är det omöjligt för dem att göra något busigt.

Om jag trots allt skulle bli infekterad av virus, vilket ju faktiskt inte är helt omöjligt, bara väldigt osannolikt, raderar jag det snabbt och lätt på 10min ungefär, sedan är saken ur världen. Detta helt utan äckliga vinstdrivande företags programvara.

Håller med dig till fullo!

Har aldrig kört med anti-virus. Eller jo, en gång installerade jag Norton för jävligt många år sen på en P200 och den gick inte så bra å starta windows efter det. Var bara och blåsa om systemet.

Men brandvägg är bra å ha iaf. Kör nu Sygate.

Och får jag nåt skit, vilket har hänt några gånger även om det är extremt ovanligt, så plockar jag bort det manuellt och söker efter lite information om vad det gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Onödigt att _inte_ ha? Snarare onödigt _att ha_ enligt mig. Prestandakrävande och meningslöst. Jag vill att min dator ska starta upp så fort som möjligt, därför vill jag inte ha onödiga program liggandes i autostart heller.

Hacker-attacker är för övrigt väldigt naivt att gå och oroa sig för. 99% av "hacker-attackerna" som rapporteras är små script-kiddies som skickar bifrost/poison ivy-trojaner via msn. Tar du inte emot exekveringsfilen är det omöjligt för dem att göra något busigt.

Om jag trots allt skulle bli infekterad av virus, vilket ju faktiskt inte är helt omöjligt, bara väldigt osannolikt, raderar jag det snabbt och lätt på 10min ungefär, sedan är saken ur världen. Detta helt utan äckliga vinstdrivande företags programvara.

Fortfarande var det inte just dig jag syftade på.. jag syftade på personer som inte har en aning om hur man sköter sin dator.

Dessutom har jag inte och kommer förmodligen inte heller att rekommendera en mjukvarabrandvägg som är installerad på varje enskild dator, det ska vara en dedikerad en, inge vill ha en massa onödig skit som körs på varje dator när man kan ha det centralt.

Som sagt så pratade jag om personer som just denna nyheten handlar om WOW och CS-spelare som inte är så heta.. de tar skada av dessa "hacker-attacker" även om det är simpla attacker, så enkelt är det... varför har annars folk blivit av med konton?

Jag menar självklart inte att en person som vet vad han håller på med måste ha både det ena och det andra bara för att ha det.. Chill.

Peace.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Nej du. Jag kör som sagt utan virusprogram och klarar mig utmärkt! Det påverkar inte mina surfvanor ett dugg heller. Det du säger att man inte kan söka information eller gå in på länkade sidor utan virusprogram för att känna sig säker är ju total jävla rappakalja, skitsnacka helt enkelt. Vad har du fått det ifrån? Har symantec berättat det för dig eller? Jag porrsurfar, tankar warez, slår upp saker via google, laddar ner underground-progs, hänger på "farliga" sidor osv dagligen och har _aldrig_ upplevt problem med det.

De gånger jag hört att folk omkring mig blivit infekterade har det rört som om googling efter cracks till spel, totalt puckad porrsurfning, att någon (oftast msn-kontakt) skickat en trojan eller ofrivilligt spridit vidare "msn-virus". Alla dessa fall beror på ren och skär okunskap, inget annat!! Visst, är man totalt valhänt med datorer så kan man ju ha ett virusprogram om det gör att man känner sig säker, men kom för fan inte och säg att det begränsar ens surfning att köra utan, för det är skitsnack! Dessutom är det fanimej inte ofta ett virusprogram bara hux flux raderar ett virus, oftast får ju svensson formatera hårddisken för att bli av med det eftersom virusprogrammen (t.ex. Norton) suger så totalt. "Du har ett jääättefarligt virus i din dator!!! Vi kan inte ta bort det!!". Happ, så blir det att formatera. Vad hjälper virusprogrammet då?

För övrigt så kan en hyffsat van datoranvändare göra allt det ett virusprogram kan göra själv.

Jadu, nu vet jag såklart inte om ett antivirusprogram skulle hjälpt mot detta, men det inträffade ivf. Nu kan vi väl åtminstone anta att jag är lika erfaren på att använda datorer, 10 år+ iaf, men sådan mätning tycker jag inte är så givande, så låt oss bara säga att jag är den, som fixar problemen andra datorvana får. Fullt medveten om hur man surfar säkert och har alla säkerhets-donigar i vista igång. Jag laddar väldigt sällan ner något, det ska vara office, eller om någon annan behöver hjälp.

Jaja, till historien:
En helt vanlig eftermiddag blev jag helt spontant utloggad ur msn, vilket jag inte brydde mig så mycket om, antog att det var min mamma som fått igång windows messenger hemma på någon gammal dator. Jag försökte logga in igen kanske 30 sekunder senare, varpå jag hade fel lösenord uppenbarligen. Jag försökte åtminstone 10 gånger innan jag testade länken "glömt lösenord". När jag klickade på denna fanns det bara ett alternativ, skicka inloggningen till min alternativa mail. Detta gjordes, men detta hotmailkonto är 10 år gammalt, och gmailen är sen gmail påbörjades. Av någon anledning kunde jag inte komma in på min gmail, kan vara hackad, kan blivit avaktiverat, kan ha glömt pass.

Hursomhelst, det första jag gör är att testa paypal, som jag vet jag har fått e-mail ifrån nyligen, så det finns högt upp i inkorgen. Detta är kanske 3 minuter efter att jag blivit urloggad. Direkt upptäcker jag att någon har ändrat mitt lösenord. Nu hade jag inga gigantiska summor, kanske 300:-, på mitt paypal-konto, men fick ändå mindre panik. Dock han jag med hjälp av personliga frågor ändra båda mail och lösenord kvickt. Vad jag gör är att jag skapar en ny mail, med nytt tidigare oanvänt lösenord, och ändrar alla hemsidor att peka till den adressen. Senare ber jag microsoft skicka en återställningslänk för lösenordet dit, efter att ha bevisat att jag är jag. Med den länken återställer jag mitt lösenord och lämnar sedan datorn en kort stund, i tron att den är i tryggt förvar.

En stund senare, en halvtimme kanske, fick jag uppenbarligen ett till mail från microsoft, där det stod att länken gällde 72 timmar eller 3 användningar. Vid det här laget hade då någon tagit sig in även på denna mail (som nu mitt lösenord inte funkar till), och använt länken själv, 2 gånger, och fick åter kontrollen över min e-mail.

Sedan gick han in på spelarenan.se, som kanske vissa känner till, där han fyllde på mitt konto med alla pengar jag hade på min mobil.. eftersom jag fick sms om det hann jag dock in och se till att han inte kunde ta över det kontot.

Just nu testade jag, och nu kommer jag inte längre in på min paypal heller.. jag vill inte ens tänka på vad man kan göra med ett paypal-konto i någon annans namn, men jag letar för fullt efter ett sätt att få tag i deras support.

på min mail fanns även min pappas bank-certifikat...

Just nu har jag en ny e-mail, nya lösenord till allt jag har kunnat kommit på, och någon okänd antagligen utlänsk person som ibland kommer in på msn och harassar folk jag känner, eller har känt, i mitt namn.

I det här fallet, hade ett antivirusprogram som bett mig formatera, sparat mig åtminstone ett dygns arbete, eventuellt försämrade relationer med folk jag inte träffar ofta, och en del pengar. Och eventuellt mer, 10 års nästan helt orensad inkorg.. som jag haft till allt.. jackpot.

Ibland blir man lite ledsen över att man vet hur maktlös polis är mot sånt här..

*edit* har nu gått 5 dagar, så har kunnat få tillbaka min gmail iallafall.. dock har han ändrat e-mail på min paypal.. så ska testa ringa till deras support imorgon. Tur att halebop bara tog 99öre/min till usa..

Permalänk
Medlem

Nu är det nog inte akutellt för mig längre men om jag någonsin skulle åka på 'LAN' igen skulle jag plocka med mig en hårdvaru-router, då det känns betydligt säkrare att blockera de vanligaste service-portarna innan informationen når datorn.

Permalänk
Avstängd

Norton skulle jag inte lägga in asså :). Det är ju ett virus i sig. Prövade Norton Internet Security eller vad det hette. Tog bort det direkt och efter det funkade inte FTP längre. Letade länge och hitta en Service i Services som hette något med Norton och jag stängde av den och då funkade det igen. Detta var efter uinstall. Skamligt att dom låter saker vara kvar iaf.

Jag skulle inte behöva ett virusprogram för jag startar aldrig några konstiga filer osv. Men man ska aldrig vara 100%. Kör med Esset Nod32. Det sliter ju inte dator iaf så.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Inaktiv

Där fick dem äckliga wow-spelarna på nöten... hehehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Fortfarande var det inte just dig jag syftade på.. jag syftade på personer som inte har en aning om hur man sköter sin dator.

Dessutom har jag inte och kommer förmodligen inte heller att rekommendera en mjukvarabrandvägg som är installerad på varje enskild dator, det ska vara en dedikerad en, inge vill ha en massa onödig skit som körs på varje dator när man kan ha det centralt.

Som sagt så pratade jag om personer som just denna nyheten handlar om WOW och CS-spelare som inte är så heta.. de tar skada av dessa "hacker-attacker" även om det är simpla attacker, så enkelt är det... varför har annars folk blivit av med konton?

Jag menar självklart inte att en person som vet vad han håller på med måste ha både det ena och det andra bara för att ha det.. Chill.

Peace.

För personer utan hyffsad datorkunskap räcker ju ändå inte ett virusprogram för att man ska känna sig säker eftersom virusprogrammen i princip alltid bara flaggar rött att virus finns på datorn, men inte fan kan programmet göra något åt det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007

adu, nu vet jag såklart inte om ett antivirusprogram skulle hjälpt mot detta, men det inträffade ivf. Nu kan vi väl åtminstone anta att jag är lika erfaren på att använda datorer, 10 år+ iaf, men sådan mätning tycker jag inte är så givande, så låt oss bara säga att jag är den, som fixar problemen andra datorvana får. Fullt medveten om hur man surfar säkert och har alla säkerhets-donigar i vista igång. Jag laddar väldigt sällan ner något, det ska vara office, eller om någon annan behöver hjälp.

Jaja, till historien:
En helt vanlig eftermiddag blev jag helt spontant utloggad ur msn, vilket jag inte brydde mig så mycket om, antog att det var min mamma som fått igång windows messenger hemma på någon gammal dator. Jag försökte logga in igen kanske 30 sekunder senare, varpå jag hade fel lösenord uppenbarligen. Jag försökte åtminstone 10 gånger innan jag testade länken "glömt lösenord". När jag klickade på denna fanns det bara ett alternativ, skicka inloggningen till min alternativa mail. Detta gjordes, men detta hotmailkonto är 10 år gammalt, och gmailen är sen gmail påbörjades. Av någon anledning kunde jag inte komma in på min gmail, kan vara hackad, kan blivit avaktiverat, kan ha glömt pass.

Hursomhelst, det första jag gör är att testa paypal, som jag vet jag har fått e-mail ifrån nyligen, så det finns högt upp i inkorgen. Detta är kanske 3 minuter efter att jag blivit urloggad. Direkt upptäcker jag att någon har ändrat mitt lösenord. Nu hade jag inga gigantiska summor, kanske 300:-, på mitt paypal-konto, men fick ändå mindre panik. Dock han jag med hjälp av personliga frågor ändra båda mail och lösenord kvickt. Vad jag gör är att jag skapar en ny mail, med nytt tidigare oanvänt lösenord, och ändrar alla hemsidor att peka till den adressen. Senare ber jag microsoft skicka en återställningslänk för lösenordet dit, efter att ha bevisat att jag är jag. Med den länken återställer jag mitt lösenord och lämnar sedan datorn en kort stund, i tron att den är i tryggt förvar.

En stund senare, en halvtimme kanske, fick jag uppenbarligen ett till mail från microsoft, där det stod att länken gällde 72 timmar eller 3 användningar. Vid det här laget hade då någon tagit sig in även på denna mail (som nu mitt lösenord inte funkar till), och använt länken själv, 2 gånger, och fick åter kontrollen över min e-mail.

Sedan gick han in på spelarenan.se, som kanske vissa känner till, där han fyllde på mitt konto med alla pengar jag hade på min mobil.. eftersom jag fick sms om det hann jag dock in och se till att han inte kunde ta över det kontot.

Just nu testade jag, och nu kommer jag inte längre in på min paypal heller.. jag vill inte ens tänka på vad man kan göra med ett paypal-konto i någon annans namn, men jag letar för fullt efter ett sätt att få tag i deras support.

på min mail fanns även min pappas bank-certifikat...

Just nu har jag en ny e-mail, nya lösenord till allt jag har kunnat kommit på, och någon okänd antagligen utlänsk person som ibland kommer in på msn och harassar folk jag känner, eller har känt, i mitt namn.

I det här fallet, hade ett antivirusprogram som bett mig formatera, sparat mig åtminstone ett dygns arbete, eventuellt försämrade relationer med folk jag inte träffar ofta, och en del pengar. Och eventuellt mer, 10 års nästan helt orensad inkorg.. som jag haft till allt.. jackpot.

Ibland blir man lite ledsen över att man vet hur maktlös polis är mot sånt här..

*edit* har nu gått 5 dagar, så har kunnat få tillbaka min gmail iallafall.. dock har han ändrat e-mail på min paypal.. så ska testa ringa till deras support imorgon. Tur att halebop bara tog 99öre/min till usa..

Då jag arbetar deltid med liknande scenarion kan jag med 9% säkerhet säga att detta berodde på din egen okunskap. Antingen har någon installerat en keylogger eller trojan på din dator manuellt när du inte haft uppsikt över den, eller också har du tagit emot en ful-fil över msn/mail vilket är mest troligt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt logiken i nyhetstiteln, då "elak kod" och "stulna konton" inte är så mycket problem för datorspelare i sig, utan mer för folk som saknar sunt förnuft och datorerfarenhet. Har spelat onlinespel sedan Tibia kom ut för herrans många år sedan, hunnit med EVE, Diablo 2, WoW etc etc, aldrig haft antivirus regelbundet installerat på datorn och de få gångerna jag har scannat igenom mina filarkiv & diskar så har jag aldrig sett ett spår av "elak kod"...

Brandvägg har jag dock alltid satsat på, däremot har ingen obehörig "knackat på dörren" utifrån än så länge, och jag tvivlar starkt på att någon kommer göra det framöver heller.

De enda jag känner som blivit "hackade" är folk som inte har någon koll på sina lösenord och klickar "ja" på allt de ser på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Både virus och elaka koder har jag fått in i datorn! Viruset vet jag inte hur jag fick in då jag inte vart närvarande vid datorn då den drabbades. Och elaka koder får jag så fort man öppnar webbläsare! De räcker med att surfa lite på sweclockers så kan man få in något skit. Lite irriterande men men. Kör iaf både Adware och SpyBot några gånger i veckan och ifall virus skulla drabba så har jag iaf Avast installerat men inaktiverat tills de behövs.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Tycker det har varit väldigt många undersökningar av Symantec.
Resultaten pekar väldigt ofta på att de som inte har antivirus blir drabbade.

Undersökningarna visar aldrig hur många som faktiskt har antivirus som blir drabbade och aldrig blir av med viruset.

Har förbjudit vår säljare att sälja in Symantec och andra "Internet Security Suites" då de tar för mycket av prestandan, samt låser ner alldeles för mycket.

Istället rekommenderar jag en hårdvarubrandvägg och NOD32.

Personligen kör jag inte antivirus överhuvudtaget. Någon om året kan jag scanna datorn med olika antivirus program och aldrig hitta något.

Skulle de någon gång hitta ett virus, skulle jag ominstallera datorn.
Har du en gång blivit infekterad kan du inte lita på att antivirusprogrammen hittar allt.