Permalänk

8800GT - Trasigt?

Hej, jag köpte ett Asus 8800GT för ett tag sen, jag fick hem det i början av november

Och ibland när jag lirar fryser sig allt, och jag får en röd eller blå bild - mestadels röd. Min maskin är relativt välkyld och nätaggregatet ska räcka mer än väl, grafikkortet har gott om utrymme under sig. Kortet är inte klockat, det jag testat göra är att lägga in rivatuner och där i lagt in mitt egna schema för vid vilka grader fläkten ska varva upp på, vid 70 grader och uppåt har fläkten nått 100% - enligt rivaruner blir kortet aldrig varmare än 70 grader heller, inte ens efter intensiva omgångar lirande.

Det händer kanske nån gång eller två i veckan, helt utan varning. Det behöver inte vara något avancerat som händer i spelet, det behöver inte vara några tunga spel heller.

När kortet väl fungerar, vilket det gör mestadels av tiden presterar det dock grymt!
Vad tror ni? Kan kortet vara defekt? Kan det vara något annat som spökar?

Jag kör Windows XP SP2 med senaste forceware

Chassit är ett rymligt Antec P180 med 3st nyligen utbytta 120mm-fläktar, 2st utsug på 1200rpm och 1st 1600rpm för insug. Nätagget är ett Cooltek CT600, asus p5w dh deluxe, c2d e6600, team xtreem 2 gb minne, ..

Tack på förhand!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

ser ut som värme buggar enligt mig...jag skulle iofs inte ens köra ett 8800gt på org fläskt...uch för den.

kolla tempraturer osv exakt

Visa signatur

:: Gigabyte GA-P35-GS3 :: Intel C2D E6750 @ 3,4Ghz :: 2048 Gb A-Data PC2-6400 :: XFX Geforce 7600GT ::

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med mitt kort. Såg lite annorlunda ut i flimret dock men det var rött.
Hände ibland, lite då och då. Ibland fungerade det att spela flera timmar innan det hände, ibland hände det efter en sekund...

Hjälpte inte att byta fläkt (VF900CU), trots att man halverade tempen nästan. Det löste sig med att klocka ner mitt kort, då fungerade det som det skulle. Fast nu har jag lagt in Vista på burken och då fungerar kortet i rätt frekvenser utan problem. Inga flimmer längre.

Permalänk

kanske ska påpeka att det inte är flimmer när det blir så utan att hela datorn fryser sig och det är den sista bild man får se tills man trycker på reset
Mitt kort är som sagt inte klockat alls, och 8800GT ska ju vara ganska klockvänligt - och jag tänker inte köra kortet i lägre frekvenser än vad det är speccat för
jag kan inte mäta temperaturen mer noga än vad sensorerna på moderkort / processor / grafikkort ger mig för värden, men jag skulle ändå säga att min dator är relativt välkyld

Det jag undrar är ifall jag fått ett dåligt kort och om det är något garantin skulle täcka, jag vill ju inte att kortet ska frysa sig när jag lirar, speciellt inte när jag lirar online!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Ja alltså, det var så för mig med. Datorn hängde sig när det röda kommer upp. Ibland kunde man lyckas ta sig vidare och reboota på normalt sätt eller stänga ner programmet som orsakade det hela.

Kortet ska klara 600/1800 så om det inte går i de hastigheterna så är det bara att höra med supporten från var du än köpte det.