Permalänk
Medlem

RAM minne syns ikke

Hejsan!
Har ett DFI ultra-d moderkort,har förut använt 2x512 minnen,men sålde en sticka eftersom en vän behövde den i kris.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=112666

Köpte ett
http://www.dustinhome.se/pd_5010082671.aspx

Men datorn vill inte känna av 2 stycken minnen på samma gång
Har testat 1 i taget och det funkar perfekt,provat sätta dem i slot 1 och 3 , även 2 och 4,någon som har några ideer?

Skärmen startar aldrig , bara mörkt annars om den funkar så läser den bara av 1 av dem..är verkligen tacksam för seriösa svar,och båda skall väl fungera tillsammans,samma specs och allt..

Cpu-z kollar jag på när jag sätter i dem alltså,hittar bara 1

Permalänk
Medlem

Det där med minnen är lite av en pina. Om man säljer ett måste det nya man köper ha samma MHz, samma Latency (CL)

Det måste praktiskt taget vara likadana minnen annars går det inte för datorn..

Hoppas det hjälper.

Oj sry ja såg minnena nu XD

Men har du testat o kolla om minnet du redan hade var obuffrat?

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorftw
Det där med minnen är lite av en pina. Om man säljer ett måste det nya man köper ha samma MHz, samma Latency (CL)

Det måste praktiskt taget vara likadana minnen annars går det inte för datorn..

Hoppas det hjälper.

Är ju samma latency,samma mhz,samma pin..bara inte samma märke , båda är PC3200 också..

Märkte nu också att ifall jag stoppar in endast en sticka i slot 3 eller 4 så blir det svart skärm,kanske ska vara så dock.

Är ju grymt idiotiskt ifall det inte funkar bara för att det är olika märken fast precis likadana specifikationer..

Vad menar du med obuffrat?,stod att båda var det när jag köpte dem,men somsagt det första köpte jag förr 1-2 år sedan,sen köpte jag Corsair minnet idag.

Permalänk
Medlem

Men i vilka slots hade du dina minnen förut?

Men du testa att ha dem i slot 1och2 det är ju dualchannel.... Men det spelar ingen roll men testa det iaf

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Medlem

Jo tack!

Men ja,dom jag köpte från komplett var obuffrade då jag köpte dom ja.

Permalänk
Medlem

Men i vilka slots hade du dina minnen förut?

Men du testa att ha dem i slot 1och2 det är ju dualchannel.... Men det spelar ingen roll men testa det iaf

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan testa att göra en Cmos reset så dra ut strömmen ta ut batteriet och kortslut + och - polerna i 15 sekunder med någon ledande metall och sätt i batteriet igen. Du kan även ändra latencyn genom att när du har en modul i ändra till CL3 och spara sedan testa med två moduler.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Minnena syns ju ifall jag kör dem i Slot 1 och 2,men det är väl meningen att man ska köra 1 och 3 eller 2 och 4?,eller är jag helt borta nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i din manual hur man skall konfigurera modulerna för just ditt moderkort då det skiljer mellan tillverkarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så det funkade iaf men 1och2??

Då är det ju bra du kanske ska ha så på ditt moderkort.

Vem vet?

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Medlem

Har kollat manualen,står ingenting där,bara hur man ändrar volt etc på minnena,för övrigt så är slot 1 och 3 gul färgade medans 2 och 4 är röd/orange,bör ju vara ett litet tecken på att man ska ska köra 1 - 3 / 2 - 4

Har förövrigt ett DFI Lanparty Ultra-D (Socket 939) , hyffsat gammalt.

Ja det funkade med 1,2 förövrigt

http://data.fuskbugg.se/skalman01/minnen.JPG

så ser "Memory" delen ut i vilketfall.

Permalänk
Hedersmedlem

I din manual står det att man skall ha minnena i slot 1 och 2 för dual channel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
I din manual står det att man skall ha minnena i slot 1 och 2 för dual channel.

Är du säker?,vilken sida.

Har provat ändra till CL 3 och resetta bios genom jumper flytt & batteri

Permalänk
Hedersmedlem

Sida 17 om det är samma.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Sida 17 om det är samma.

Tydligen inte,då min sida 17 är "Front Panel Connectors" .

Tack för hjälpen i vilketfall,då jag troligen ska ha slot 1 och 2,men har alltid haft för mig att det var det andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall hitta en sida där det finns en bild på minnena där det stå DDR 1 Channel A och DDR 2 Channel B.

Då vet du att det skall vara slot 1 och 2 minnena skall sitta i.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM