Permalänk

SSD vs Raptor

Som rubriken lyder "SSD vs Raptor"

Vilken lämpar sig bäst för gaming?
Vilken "modell" är bäst av SSD samt Raptor?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Svar SSD

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344362

Nackdel: Pris och liten kapacitet på lagringsutrymmet.

Fördel: Slår rapptor med hästlängder i prestanda test, tyst , drar lite ström.

Livslängd Okänd.

Permalänk
Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
Finns det inte 64 Gb SSD?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344366

Dags för lite prisnergång bara, sen är en sån MIN!

Permalänk

Ska det vara 3,5 eller 2,5 tums ?

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk

Det är bättre att ha många små diskar. Då får man ut högre hastighet

En disk för systemet, en för program, en för övrigt...

Eller många små i raid 0...ruskigt snabbt

Bör inte spela någon roll om man väljer 3,5 eller 2,5 så länge de har samma specifikation.

Permalänk

raptorn läser snabbare men som server blir det grus kvar av raptorn, eftersom SSD minnerna inte har en header och har 0.1ms vs. 4.9 eller vad det är raptor/X har

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
raptorn läser snabbare men som server blir det grus kvar av raptorn, eftersom SSD minnerna inte har en header och har 0.1ms vs. 4.9 eller vad det är raptor/X har

Glöm inte att man kan koppla en SSD i raid 0 utan några större förluster. Det kan man inte med raptorn. Dessutom har en SSD konstant läshastighet. Det har definitivt inte raptorn. För att få en hög läshastighet på ratorn så kan du bara använda en liten del av disken vilket gör att en SSD vinner även på utrymme trots att de totalt kan lagra mindre.

Permalänk
Hedersmedlem

För spel? En vanlig hårddisk fungerar utmärkt för spel tycker jag. Att köpa en SSD-hårddisk för att lagra ett spel på verkar extremt onödigt. Köp mer minne, ett nytt grafikkort eller en snabbare processor vilket snabbar upp spelen mycket mer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
För spel? En vanlig hårddisk fungerar utmärkt för spel tycker jag. Att köpa en SSD-hårddisk för att lagra ett spel på verkar extremt onödigt. Köp mer minne, ett nytt grafikkort eller en snabbare processor vilket snabbar upp spelen mycket mer.

Du spelar inte MMOG?
SSD är framtidens lagringsformat med flera aktörer som ansluter sig för att vara med i draget.

Spelmässigt kommer SSD att ge snabbare laddtider till olika nivåer samt med texturer och liknande i MMOG spel.
Rent fps mässigt så bidrager inte en SSD men en snabb systemdisk samt högre prestanda gör en hel del spelmässigt bla då för MMOG.

Så personligen anser jag en SSD vara mer lämpligt idag än en raptor för spel.
Och jag har en raptor.
Hade jag råd så satt det en SSD där i stället
Ska spara

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tyvärr så lär det nog dröja något år innan SSD kommer ner till humana pris-nivåer

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fg_starfox
Tyvärr så lär det nog dröja något år innan SSD kommer ner till humana pris-nivåer

2009?
Priset beror på flera faktorer.
det har skett en 30% prisreduktion varje år.
Om fler aktörer kommer in så tror jag att en SSD är prisvärd innan årets slut.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kan ju alltid hoppas. Det kom ju lite nya SSD på CES

Visa signatur

GPU: Nvidia GTS 450 | CPU: Q9450 | MB: GA-EP35-DS3 | RAM: 2 x 2 GB DDR2 800 MHz | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Så vad skulle ni kunna tänka er att betala för 64gb med mtrons prestanda?

Jag väntar nog till den kommer ner till 3000kr.......

/väntar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Svar SSD

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344362

Nackdel: Pris och liten kapacitet på lagringsutrymmet.

Fördel: Slår rapptor med hästlängder i prestanda test, tyst , drar lite ström.

Livslängd Okänd.

Är denna prisvärd? Klår den en 34gb raptor?

edit: menade denna http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=238394

Permalänk
Vila i frid

Transend-SSD är ju ohemult slöa, 13 MB på skrivning och 26 MB på läsning. En Raptor är ju iaf 4 ggr snabbare och en MTRON ca 5-8 ggr snabbare, dvs läs/skriv.

Permalänk
Avstängd

Mtron och memoright är de två ssd man ska köpa, alla andra som hittils finns ute har långsammare drift än tex en raptor.

Nu kommer dock fler och fler aktörer ut med nya ssd, så vi kommer troligen se flera kunna slå dagens mekaniska diskar med ett bättre pris än tidigare för ssd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)