Reparera 2,5 år gammal HP eller skaffa ny?

Permalänk

Reparera 2,5 år gammal HP eller skaffa ny?

Min 2,5 år gamla HP Pavilion zv6000-modell (AMD Athlon 64 3200+, 994 Mhz, 1 GB RAM påstår systemuppgifterna) är kollapsfärdig och garantin har gått ut. Först började fläkten skramla, och jag tog till mig ett mod som jag inte trodde mig kapabel till: jag öppnade hela maskinen. Jag är verkligen inte någon van hårdvarumänniska, trots att jag användt datorer i tjugo års tid.

Utan större vägledning än videon som finns på HPs hemsida lyckades jag få upp hela grejen, ta ut den fläkt som skramlade (en MagLev, den andra fläkten går igång bara ibland, vid stor processoreffekt antar jag), rengjorde den med hushållspapper och oljade den med finmekanisk olja. Jag hoppas jag inte skrämmer er med detta, har faktiskt ingen koll på vad som kan och inte kan göras. Min metod var att ta den lösa fläkten, lägga den mot ett damsugarmunstycke så att den snurrar för fullt, och låta en eller ett par droppar rinna in till mitten på fläkten. Efter att ha upprepat detta, torkat av all extra olja och försökt försäkra mig om att oljan inte skulle spridas, satte jag ihop datorn igen. Till en början fortsatte skramlet, men efter ett par minuter så avtog det för att (nästan) försvinna helt.

En kort tid senare stängde jag skärmen/locket på datorn så att elsladden blev imellan.

*knak* sade lockets ena gångjärn, och skärmen satt plötsligt lös. Inte helt, men till hälften.

Efter ett par månader började fläkten föra oljud igen, och jag upprepade oljeprocessen. Jag försökte kolla in litet var jag kunde köpa ersättande fläktar, men inga butiker där jag bor hade annat än bordsdatorfläktar. Försökte leta efter laptopfläktar på nätet, men har inte så bra koll, gav upp och tänkte att jag testar oljningen igen. Det verkar ha fungerat hyffsat, datorn låter fortfarade irriterande men skramlar inte otroligt störande. Illa, men inte hopplöst.

Och så ett par dagar sedan sade det andra gångjärnet upp spelet. Skärmen sitter alltså fortfarande fast i resten av datorn, men det finns inget "fäste" i gångjärnen, så jag måste ställa en hög böcker bakom skärmen för att den skall hållas upprätt.

Dessutom har transformatorkabeln fått glapp, man kan inte flytta på den utan att strömmen bryts, och måste hålla på och tricksa med den för att få det att flyta.

Jag antar att jag kan användas som någon sorts skräckexempel på datoranvändare, eftersom jag först i detta skede börjar överväga mina möjligheter.

Jag köpte denna för 1200 € för, som sagt, nästan tre år sedan tror jag det var.

Har gillat den otroligt mycket, har användt den för layout, bildbehandling och annat grafiskt, för att kolla på film (högtalarna är de bästa inbyggda jag har träffat på i laptopväg, tycker jag), spel (mest Civ IV och Rome: Total War men en del mer actiongrejer också), den har varit min jukebox på fester och min kompanjon på resor. Den har följt med mig till Turkiet, Marocko, Paris och nu bosatt sig med mig i Berlin, och allt det med tåg. När mina skor stals på ett natt-tåg så blev jag inte av med denna, eftersom jag sov med den under huvudet. Kort sagt älskar jag den.

Jag har precis fått ett nytt jobb. Eller nåja, ett praktikum, så någon stor lön blir det inte, men i alla fall så betyder det att jag måste resa ännu mera än tidigare (Bryssel-Berlin-Bryssel en gång i veckan), med många långa kvällar på tåg med datorn som största nöje.

Baserat på denna lilla berättelse ber jag om råd. Skall jag ta datorn till en reparatör och pröjsa för reparation, själv, utan garanti? I så fall, vad kommer det att kosta? Vad får det kosta?

Ett annat alternativ är att jag köper något nytt. Jag kan slänga en likadan summa som förra gången, kring 1200 €, på en ny dator, men skulle gärna klara mig litet billigare. Jag har varit nöjd med prestanda för det mesta, utom, såklart, för nyare spel. Det jag själv har i siktet i det fältet är Age of Conan, som jag gärna skulle använda en hel drös kvällar på nu under våren.

Jag ser ett par möjligheter framför mig:

a) Jag fixar denna, som i dag har ett värde på kanske 2-300 €. Bara arbetet kostar mera, antar jag.

b) Jag köper en ny motsvarande laptop som den jag har nu, med stor skärm.

c) Jag köper en mycket mindre laptop som jag kan koppla till ett fristående keyboard och fristående skärm när jag är hemma.

d) Jag köper en mycket mindre laptop som jag hemma kan koppla till en projektor för att kolla filmer med.

Eftersom jag ser framemot en hel del resande under det nästa halvåret så tror jag att alternativ c) skulle vara det vettigaste. Är det möjligt att få ihop en sådan set-up för under 1200 €? I så fall, bör jag satsa på en dockningsstation eller på att direktkoppla skärm och keyboard?

Jag antar att d) faller på en kombination av pris och spellust?

Jag hoppas ni orkat läsa igenom denna svada, och att det hela kompenseras av att storyn är litet tragisk. Samtidigt vill jag tacka forumet för att ni fått upp mina ögon för en värld som för mig började öppnas den dagen då jag första gången öppnade min laptop och såg hur det verkligen såg ut innuti. För nuvarande måste min huvudsakliga dator vara mycket portabel, men jag har samtidigt börjat drömma om en större grej att meka mera på!

Tack för all möjlig hjälp ni kan ge!

(Just det ja, måste lägga till att jag gärna köper över nätet och beställer till Tyskland! Tror det är billigare så? Och därav också euro-priserna...)

Permalänk
Medlem

Du...

Först så tror jag inte du tog sönder datorn, den hade nog gjort sitt. Saken är den att det kommer att kosta dig en bra slant att reparera denna, det är det inte värt. I dag så är bärbara datorer inte så dyra som dom var förr. För 1200 euro, vilket i Svenska kronor är 11.500 kr, så får du en GRYM bärbar dator, många gånger bättre än den HP du hade. Och vill du inte lägga så mycket pengar så finns det bärbara datorer som kostar under 4000 kr och är nya från butiken. Jag tror det är dags att släppa din äldre HP.

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

Lång förstapost, orkade inte läsa riktigt allt, men för mig ser det ut som att det är inte värt att pröjsa dom tusenlapparna för att du ska leva längre med den laptopen.

Köpt en helt ny med intel core 2 duo, 2gb minne och ett 8600gt i ett 13-14tumsskal, då antagligen mest lämpligast dell eller zepto. En bra sådan får du lätt under 1200 euro. Att köpa en ny laptop var tredje år är inget att skämmas för, eller?

Permalänk
Medlem

glapp i dc-kabeln är ett vanligt fel på z**000-modellerna. Både kontakten och gånggärnen går att åtgärda. Jag har samma problem med kontakten på min ZV5000. Finns du i närheten av götet så skulle jag kunna fixa den men det som tar tid är att hitta billiga reservdelar för att HP är svindyra (likt alla andra märken)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Kollar in Dellarna nu, och visst ser det bra ut. Funderar på följande:

XPS M1530 Intel core 2 duo 2.00 GHz, 2 GB DDR2, 8600M GT, 250 GB, 15,4 tum, för 1029 € på tyska Dells hemsida, inkl. skatt och leverans. Priset inkluderar 9-cells-batteriet för längre resor och deras 100-€ rabatt.

Alltså ungefär det som Axy rekommenderade ovan, tack för det!

Ja just det ja, tyvärr så kommer den då med Vista och Office på tyska, får se om jag orkar fixa det på nåt sätt.

Ett par frågor har jag ändå åt er:

Ifall jag, nu eller senare, besluter mig för att skaffa en separat skärm för hemmabruk, vad måste jag tänka på? Kommer vilken ny skärm som helst att fungera problemfritt med Dellen?

Och slutligen, hur mycket väger fanskapet? De avslöjar inte det på Dells sida!

(Tog bort en fråga om DDR-minnena, sökte runt och hittade både CPU-Z och de mindre Dellarna...)

Permalänk
Medlem

ehh...tangentbordet på tyska med eller??