Permalänk
Robot

htpc i plexi

Tröttnade på det eviga brännandet så jag byggde ihop en lite htpc till tvn.

Använde mig av plexiglas och lite aluminum för stadga upp det hela lite. Limmade ihop alla delar med sillikonlim, så lådan är inte direkt krocksäker men den håller ihop.

Eftersom detta är mitt första bygge så uppskattas kritik, både positiv och negativ.

Angående led fläktarna så är dom enkla att byta ut, men jag trivs med lite ljus i denna gråa vardag...

Besök albumet: htpc i plexi av flkarlsson

Permalänk
Medlem

varför göra ett nytt galleri? :S du hade ju ett annat nyss

Permalänk
Medlem

Aja, nu när du har ett galeri med lite flera bilder i så tänker jag ge dig en 9a. Riktigt nice asså!

Visa signatur

[ Intel Core i7 920 @ 3,2GHz ] [ Asus P6T Deluxe ] [ 6GB Corsair DDR3 @ 1333MHz ] [ Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X 1GB ] [ Corsair HX520W ] [ Cooler Master Cosmos S ]
Gamla burken :D

Permalänk

Råkade ta bort de, va lite stressad...

Permalänk
Medlem

har du inget på fronten, och på hela krabaten i dagsljus?

Permalänk
Medlem

hmm, verkar rätt coolt ;), men om du har den som htpc antar jag att den är synlig från tvsoffan, blir inte allt ljus otroligt jobbigt når man kolla på film då?
Själv tror jag attt jag skulle lackat fronten svart på insidan eller nått

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

hehe, den står lite gömd men inte helt osynlig. Angående ljuset så stör det faktiskt inte alls, men det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Allt såg supernice ut enda tills den boxade cpu kylaren kom på och alla färgglada fläktar kom fram... Är det inte meningen att en HTPC ska vara tyst och lite diskret gömd under tvn? Den där måste lysa mer än skärmen?:)

edit:
läste precis inlägget ovanför ^^

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Allt såg supernice ut enda tills den boxade cpu kylaren kom på och alla färgglada fläktar kom fram... Är det inte meningen att en HTPC ska vara tyst och lite diskret gömd under tvn? Den där måste lysa mer än skärmen?:)

edit:
läste precis inlägget ovanför ^^

Ähh stockkylaren funkar men ledfläktar är ingen höjdare...5pts bara.

Permalänk
Medlem

Mer bilder i dagsljus vore nice.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Hade du skippat allt ljus så hade du fått en 10:a! Nu blev det en 9:a men bara du är nöjd så:)

Permalänk

fint det är liknande projekt som ska hamna i galleriet

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Sprutmåla insidan på plexit svart och ta bort lysrören. Annars så var det fint.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

skit snyggt o kabeldragningen diggar jag som fan
10p

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men själv skulle jag tycka att det vore jobbigt med alla neon fläktar som lyser upp när man kollar på film. 8P!

Permalänk
Medlem

Lite mycket ljus, syns ju lite extra när det är plexi. Annars ser det mycket bra ut. Bra kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt.... 10p

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Vrf Diod-fläktar i en HTPC?
Annars snygg som fan

Permalänk
Medlem

Varför målar du inte den svart från insidan och tar bort alla ljus? jaja

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu, sedan när lägger man upp ett galleri, utan att förklara på bilderna vad det är man gör och vad det är för speccs på komponenter man använder?!

Intressant mjukvara, vad heter den?

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

snyggt 8/10 du skulle haft bara blått och inte lite rött som det är.
och visa gärna specsen ;D

najs.. ja ska bygga en htpc snart själv hade jag tänkt mig. har alla datordelar man behöver liggande, förutom en HDD. fast jag får se.. änsålänge är det bara tankar..

Permalänk

Schysst. Två saker tycker jag mycket om, en sak inte:
1. Cool liten display på den, den va trevlig.
2. Riktigt kul med många bilder av själva bygget. Tycker fler borde ta efter och inte bara ta 2 bilder före och 20 efter när skiten är helt klar. Mycket roligare att, som här, se hur det går framåt och hur du gör liksom.

Det dåliga då:
1. Led-fläktar... Säger iofs så på 80% av alla galleri/bygglogg's kommentarer. Men Led's utan funktion (dvs som inte ska visa något, typ som on/off) får mig att må illa =P Men smaken är väl som baken?!

Permalänk

håller med, snyggt, men skippa led fläktarna :/

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du skulle ha satsat lite mera på ett stilrent bygge, men annars är det ok. 7 poäng

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

En julgran!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Snyggt
Snällt av dig att låta processorn få frisk luft helatiden Tummenupp

Permalänk

Det ser riktigt bra ut. Jag har funderat på att bygga ett liknande projekt själv och undrar ung vad plexiglaset kostade för dig. Jag har funderat på att köra ner till glasmästaren i helgen och fråga men det kan ju vara bra att vara berädd på ung hur mycket det kommer kosta i runda svängar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Det ser riktigt bra ut. Jag har funderat på att bygga ett liknande projekt själv och undrar ung vad plexiglaset kostade för dig. Jag har funderat på att köra ner till glasmästaren i helgen och fråga men det kan ju vara bra att vara berädd på ung hur mycket det kommer kosta i runda svängar.

Jag köpte 2st 600x750x3 plattor på k-rauta för 112kr st. ( http://www.k-rauta.se/bygg_1531.htm ). De var väldigt lätta att jobba med.

OnT: Fint bygge, men låter den inte väldigt mycket? Själv hatar jag helikoptrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chopp
Jag köpte 2st 600x750x3 plattor på k-rauta för 112kr st. ( http://www.k-rauta.se/bygg_1531.htm ). De var väldigt lätta att jobba med.

OnT: Fint bygge, men låter den inte väldigt mycket? Själv hatar jag helikoptrar.

Jo lite surrar det väl men det är bara att stänga till dörren på tv bänken så blir det tyst som i graven, dock en aning varmt.