Permalänk
Medlem

Frågor om C++

Hade tänkt lära mig lite C++, jag har dock inga tidigare erfarenheter av programmering. Bör jag lära mig något annat innan jag börjar med C++ och vad isåfall? Och hur bör jag starta för att komma igång lättast, finns det någon sida med lite tutorials?

Permalänk
Medlem

C++ är inte det enklaste språket att börja med, men om du lägger ner lite tid på att faktiskt lära dig de grundläggande sakerna så ska det inte vara några som helst problem. En bra bok slår alla "tutorials" med hästlängder, så satsa på det istället.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det är helt ok att börja med C++. Men var beredd på att du inte kommer göra några flashiga, fina, grafiska program direkt från början, som man nästan kan göra med t.ex C#. Det blir mycket text-konsoller under upplärningen, men det kan vara nog så fashinerande när man fattar hur det hela fungerar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di0caer
Jag håller med, det är helt ok att börja med C++. Men var beredd på att du inte kommer göra några flashiga, fina, grafiska program direkt från början, som man nästan kan göra med t.ex C#. Det blir mycket text-konsoller under upplärningen, men det kan vara nog så fashinerande när man fattar hur det hela fungerar.

Rom byggdes inte på en dag

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jag skulle nog nästan rekommendera att du börjar med C istället för C++.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Jag skulle nog nästan rekommendera att du börjar med C istället för C++.

och med C hoppas jag att du menar C#

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite,
finns det nån som kan rekommendera mig en bra c++ bok för nybörjare?
går bra om det är engelska, men helst på svenska om det finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
lånar tråden lite,
finns det nån som kan rekommendera mig en bra c++ bok för nybörjare?
går bra om det är engelska, men helst på svenska om det finns.

Jag rekommenderar C++-programmering utav Stephen Prata! Jag har femte upplagan, vet inte om det kommit en ny...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xHelloWorld
och med C hoppas jag att du menar C#

Maybe not, vill man lära sig C++ är det väldigt vettigt att först lära sig C++. C# är också ett stort språk som är svårt att lära sig. (Väldigt många nya koncept om man inte har programmerat OOP eller alls förut.)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Maybe not, vill man lära sig C++ är det väldigt vettigt att först lära sig C++. C# är också ett stort språk som är svårt att lära sig. (Väldigt många nya koncept om man inte har programmerat OOP eller alls förut.)

Du menade C eller? De är klart att de kan vara bra att lära sig C.. Men jag anser att vill man lära sig C++ ska man göra de.. C# är faktiskt lättare än C. C# är bra allt-i-allo då man lätt kan integrera de med t.ex. php. Jag säger inte att man inte kan de med C/C++ men de är mycket svårare att komma igång med dom lite mer "nödvändiga" sakerna. Fast själv skulle jag valt C++ :D.

Permalänk
Medlem

Tja jag säger så här, lär dig C/C++/C#/Java om du frågar mig så kvittar det ganska mycket, när du har lärt dig ett så tar det inte mer en max en månad innan du har bemästrat de andra språken.

Vist de är inte lika men de har väldigt mycket likheter, C# och Java är ca 80% identiska i hur de fungerar.

Själv hade jag rekommenderat att börja med C#, sedan gå över till C++ eller C om du nu vill syssla med Linux programmering/Spel, annars fortsätt med C#.

Själv började man med Basic för över 12 år sedan nu, gick över till C++ Och nu C# ^^, Älskar C# för att vara exakt, språket är mycket trevligt att arbeta med, enda nackdelen är att ja det är stängt till Windows så man behöver lite C++ fortfarande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Älskar C# för att vara exakt, språket är mycket trevligt att arbeta med, enda nackdelen är att ja det är stängt till Windows så man behöver lite C++ fortfarande.

Med Mono går .NET (inklusive C#) att använda även i alternativa operativsystem, så låst till Windows behöver man inte vara.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.