Permalänk
Medlem

Tunga/höga cpu-kylare - risker?

När man tittar på alla tunga och höga tower-kylare som verkar vara populära och effektiva (Thermalright ultra 120 extreme, scythe infinity, tuniq tower osv), och de ser ut som massiva höghus sittande på ett moderbord så känner man lite rädsla och förundran vad som händer om man flyttar lådan. "Ska moderkortet brytas?", "Ska fästet lossna?", "Kommer det böjas och skadas?" osv.

Ni som vet, hur är det när det kommer till lanande och runtflyttande utav datorer med massiva tower-kylare? Känns lite surt om man en dag råkar förstöra något pga en tung kylare.

För övrigt, finns det mindre stora/tunga cpu-kylare som ändå är effektiva som större tower-kylare?

Visa signatur

Nada.

Permalänk

"För övrigt, finns det mindre stora/tunga cpu-kylare som ändå är effektiva som större tower-kylare?"

Om det fanns tror du verkligen någon skulle köpa de stora klumparna bara för syns skull eller risken att förstöra moderkortet?

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Om det fanns tror du verkligen någon skulle köpa de stora klumparna bara för syns skull eller risken att förstöra moderkortet?

Haha, självklart så menar jag ju inte att dom ska vara "lika effektiva", utan mer i närheten.
Hittade en "Noctua NH-U9F" som verkar vara mindre och lättare än alla giganter, men vet inte riktigt om det är så mkt skilnad i praktiken när det kommer till risker.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Haha, självklart så menar jag ju inte att dom ska vara "lika effektiva", utan mer i närheten.
Hittade en "Noctua NH-U9F" som verkar vara mindre och lättare än alla giganter, men vet inte riktigt om det är så mkt skilnad i praktiken när det kommer till risker.

Så länge det är ordentliga fästen (läs skruvar) så är det ingen fara. Noctua och Zerotherm har bra fästen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hur häftiga rörelser behövs för att något ska hända om man har exempelvis en thermalright 120 extreme i lådan? Den verkar ju grymt kraftig åtminstone.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns säkert. Infinityn sitter stabilt trots sina intel-orginalfästen, hela pjäsen tyckte jag var mycket lätt än vad som sagts att den ska vara. Så den känns väldigt stabil!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En kväll när jag satt å titta på film sa det *KLONK* från datorn och så blev det bluescreen. Det var lite intressant tyckte jag och öppnade chassit. Jodå, en Arctic Cooling Freezer 64 Pro hängde från en skör tråd med glappkontakt till cpu:n.

Några spännband senare visade det sig att cpu:n klarat sig. Tur. Även skönt att Freezern inte föll ner på grafikkortet.

Visserligen en AMD (AM2) kylare, men ändå.

Visa signatur

AMD Phenom II 4X 965 (BE), 6GB DDR3, GF GTX 460 1GB, OCZ stealthXsteam 600W. På mjölkpaketet: SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nand
En kväll när jag satt å titta på film sa det *KLONK* från datorn och så blev det bluescreen. Det var lite intressant tyckte jag och öppnade chassit. Jodå, en Arctic Cooling Freezer 64 Pro hängde från en skör tråd med glappkontakt till cpu:n.

Några spännband senare visade det sig att cpu:n klarat sig. Tur. Även skönt att Freezern inte föll ner på grafikkortet.

Visserligen en AMD (AM2) kylare, men ändå.

Dåliga fästen antar jag? Gillar inte fästen som är av typen intel stock kylare och liknande..
Många tycker det är jobbigt. Men jag föredrar att skruva på en backplate så att den sitter ordentligt.