Permalänk
Medlem

Klarar jag mig på 350W?

Hejsan! Jag har ett gammalt 350W nätagg. (Antar att de är ganska bra kvalitè.) Iallafall jag ska snart uppgradera datorn med dessa saker:

Cpu: Intel Core Quad 2.4 ghz (Möjligtvis klocka lite.)
Grafkikort: GeForce 8800GT 512MB
Ram-minne: 3 GB
Moderkort: Gigabyte P35 DS3-R

Jag undrar om mitt nättagg klarar det? Min far säger att de säkert klarar det, men han har ju inte vart så "inne" de senaste åren. Om de inte fungerar, bör de då räcka med ett 450W Corsair agg?

Tack på förhand!
//S

Edit: Kan även tillägga att jag har 3 hårddiskar och en dvd-läsare.

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Inaktiv

bör funka, kör med 2.13ghz prollen, 4gb minne, samma 8800gts, två diskar, en dvd, 350w nätagg

Permalänk
Medlem

Hur många Ampere har du på 12V-linan?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Hur många Ampere har du på 12V-linan?

Oj du jag har ingen aning. Har haft nätagget sen flera år tillbaka.

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem

Det enda som är intressant i ett sådant här sammanhang är inte hur många Watt nättagget är på utan hur pass stark ström ni har på 12v linan.

Man brukar kunna avläsa det på sidan av nättaggregatet, där finns en klisterlapp med alla kablar värden.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam, Men det ju alltid att prova =/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Hur många år har du haft aggregatet? Många av de äldre aggregaten har sin mesta ström på +3.3 och +5V. De nyare datorerna drar sin mesta ström på +12V, där cpu', och grafikkorten drar sin ström.

Har du ett agg som är specat enligt ATX2.2 så klarar du dig troligan bra.
Har du ett agg som är specat enligt ATX2.0 så är jag lite tveksam
Många äldre agg är specade enligt ATX1.3, då tror jag du måste byta aggregat.

Vad är det för märke och modell på agget?

Du kan alltid testa och se om det fungerar, men om det är ett riktigt skitaggregat så kan det ta dina komponenter med sig i graven. Så försök att ta reda på märke och modell.

Permalänk
Medlem

Hmm, få se. Modellen är en: Seventeam ST-236HR och det visar sig att den är på 235W, gjord någonstans i Taiwan. Hmm, ja tack killar! Jag tror nog de är bäst att jag köper mig ett nytt iallafall. Vågar inte riskera de nya delarna

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk

Ja det var en blandad kompott.

SevenTeam är ett mycket bra agg, ett av de stabilaste som finns. SevenTeam används mest i industri sammanhang. Inget fel på agget som sådant.

Men det är ett gammalt aggregat, specen på agget är:

+3,3V 15A
+5V 20A
+12V 10,5A

dvs du har 126W på +12V, det kommer inte att räcka.

Du måste dessvärre köpa ett nytt aggregat.
Det absolut bästa för din rigg (med 5 års garanti och ljudlöst) är:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=206314

Vill du ha ett billigare (1 års garanti, lite mer ljudligt och lite sämre kvalitet), men fortfarande ett bra aggregat:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=77290

Du kan också ta detta, men då har du mindre att växa i. Inget fel på agget:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=81095

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan555
Ja det var en blandad kompott.

SevenTeam är ett mycket bra agg, ett av de stabilaste som finns. SevenTeam används mest i industri sammanhang. Inget fel på agget som sådant.

Men det är ett gammalt aggregat, specen på agget är:

+3,3V 15A
+5V 20A
+12V 10,5A

dvs du har 126W på +12V, det kommer inte att räcka.

Du måste dessvärre köpa ett nytt aggregat.
Det absolut bästa för din rigg (med 5 års garanti och ljudlöst) är:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=206314

Vill du ha ett billigare (1 års garanti, lite mer ljudligt och lite sämre kvalitet), men fortfarande ett bra aggregat:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=77290

Du kan också ta detta, men då har du mindre att växa i. Inget fel på agget:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=81095

Okej tack så mycket! Hade precis tänkt mig köpa det nätagget du rekomnderade

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden är färdig så tänkte jag smyga in en fråga istället för att göra en ny tråd. Jag har en dell 9150 med ett nätagg på 375w och har 18A på +12V och det är så att jag funderar på att pigga upp datorn lite med ett nytt graffekort. Ett kort ur nvidias 8serie som har 2 dvi. Det jag gör på datorn är att spela wow och vill gärna titta HD-filmer ibland. Skulle nån kunna hjälpa mig?
Just nu har jag ett 7300LE 128mb och lirar på en 22" wide. Kör arenas på wow i ca 15fps^^

Annars är systemet P4 HT 3.0ghz och 2gb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockejr
Eftersom tråden är färdig så tänkte jag smyga in en fråga istället för att göra en ny tråd. Jag har en dell 9150 med ett nätagg på 375w och har 18A på +12V och det är så att jag funderar på att pigga upp datorn lite med ett nytt graffekort. Ett kort ur nvidias 8serie som har 2 dvi. Det jag gör på datorn är att spela wow och vill gärna titta HD-filmer ibland. Skulle nån kunna hjälpa mig?
Just nu har jag ett 7300LE 128mb och lirar på en 22" wide. Kör arenas på wow i ca 15fps^^

Annars är systemet P4 HT 3.0ghz och 2gb ram.

18A räcker till ett ok kort, 9600gt kommer ut snart som kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

okej, tackar för svaret. Då kan jag pigga upp datorn lite, försöker pressa ut det sista ur skitDell innan jag blir tvungen att köpa nytt till tex Age of conan.