Permalänk
Medlem

Är DELL prisvärda?

Hej

Är newbie på stationära datorer och tänkte bara kolla om DELLs stationära är prisvärda. Nedanstående konfiguration av en XPS 420 går loss på ca 14 loppor. Känns lite dyrt tycker jag. Går det få bättre grejer billigare genom att plocka ihop delarna själv?

PROCESSOR Intel® XPS 420 Premium Viiv Q6600 Quad Core Processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1066 MHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport
BILDSKÄRM Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP)
MINNE 3072MB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]
HÅRDDISK 1 TB dubbel hårddisk Raid 0-skiktning (2x500 GB - 7 200 v/min)
GRAFIKKORT ENKEL 768 MB nVidia® GeForce® 8800 GTX-grafikkor
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk Premium-mus med rullhjul

Tack, tack!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte är ganska prisvärt, jämför med:
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
och att en vettig 22" skärm kostar ca. 3000

Egenskaperna skiljer sig visserligen en del men det ger ändå en hint. Sen är frågan om om du verkligen vill ha en dell? Jag vet inte hur dell är nu för tiden men tidigare har de varit ökända för konstiga speciallösningar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nja hmm mja... prisvärt är det nog men Dell vetifan om ja skulle köpa ifrån...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ok. Ni verkar skeptiska till Dell... Inget att satsa på? Är det kvalitet, speciallösningar, support eller annat som inte är något vidare? Har bara haft ett par jobbdatorer (bärbara) från dem som jag faktiskt varit hyfsat nöjd med.

Permalänk
Medlem

Jag ska ringa å beställa en XPS 420 idag. Blir den för 9490kr med 19" skärmen.
riiiktigt pristvärt måste jag säga.

Har varit å klämmt på en XPS maxutrustad med phys-x kort å hela köret. jag är helt såld
Tyst är den rackaren med.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

skulle du kunna ta reda på lite mer specifika information på vad det är för slags moderkort du får med i det datorpaketet ?

Permalänk
Medlem

skulle nog köpt en från www.datorbutiken.se dom är riktigt billiga:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Tja, om man inte ser någon charm i att plocka specifika delar till sin dator, så är ju DELL definitivt något att hålla utkik efter. Oftast är det bra komponenter till bra priser. Men det finns en nackdel och det är dyrare uppgraderingskostnader, mindre uppgraderingsmöjligheter och inga överklockningsmöjligheter.
Jag som gillar att pilla värderar dessa negativa egenskaper högt och därmed skulle jag aldrig köpa mig en Dell. Support och så vet jag inte, men den lär väl inte vara sämre än andra leverantörer.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450