Permalänk
Medlem

koppla dator till tv!?

köpte ett asus 8800gts för ett tag sen och nu tänkte jag koppla så jag kan spela/kolla på film i tv men har ingen aning om hur man kopplar för jag fick med en kabel som är s-video i ena änden och i andra är det en blå,grön och röd
och jag är bara van vid s-video och en gul ände.

så hur ska jag koppla den blå,grön och röda kontakterna??

Visa signatur

DEATH LOOMS NEAR

Permalänk

hmm det låter som en annan kontakt den blå, gröna å röda.

köp eller annat en s-video sladd så kan du koppla den till grafikkortet å tv.

om du har en lcd-tv så kan du antingen ansluta genom vga porten eller om tvn klarar pixelmapping, alltså att hela bilden ryms i tv. om tvn inte stöder pixelmapping så försvinner en del av bilden utanför tvskärmen.

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem

Hmm,, Varför skulle en del av bilden hamna utanför TVn om den inte stödjer pixelmappning? Pixelmappning innebär ju att den visar bilden pixel för pixel exakt som det ska vara. Utan pixelmappning skalar ju TVn om bilden, den blir ju fortfarande lika stor som TVn.

Permalänk

ok jo asså du har nog rätt. jag e ingen expert på PM men så har jag fattat det ungefär. jag testade en dvi-hdmi sladd från min dator till min kompis samsung tv. då blev resultatet att en del av bilden försvann utanför tvbilden.

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem

Så blev det för mig också, men det gick att ändra med en inställning på TVn. Det fanns några olika alternativ att välja. Bio, Pc och några till. När jag valde PC blev det bra.

Permalänk

Vad har du för tv? Bra att veta va du har för ingångar/utgångar...

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Om du har en VGA eller DVI kontakt på TV:n är det bara att använda samma kabel som du i vanliga fall kopplar mellan skärmen och datorn.