Permalänk

Bra överklockning med Q6600 stock?

Har en Q6600 (G0-step), 2 GB Ballistix 8500 och ett X38-DQ6-moderkort.

Hur högt kan man klocka sin processor och sina minnen med stock kylning? Någon som har några bra värden att köra med (klock, multi, Vcore, FSB-core etc.)?

Läste även på ett forum en kille som föreslog att börja med:
FSB 380
Multi = 2.0
DDR vdimm=exactly to spec for your memory
FSB term = +0.3
MCH = + 0.2
vcore=1.4, under load will be 1.360.

Hur har han tänkt sig då? Är inte särskilt insatt i överklockning (har läst noob-guiden dock ) och undrar om man alltid ska sänka sin multi så lågt och FSB så högt?

Tack på förhand!

/Pada

Permalänk
Medlem

Har du någon övrig kylning i burken, utblås och inblås? Annars blire svårt att vet på ett ungefär vad du kan klocka.

Du behöver inte sänka multipliern på prollen, för du kan lika gärna använda minnes multipen för att få ut minnets fulla hastighet.

Alla processorer klockar olika, bara för att någon klarar att köra sin q66 i 3,6 ghz på 1,4v så är det inte säkert att din klarar det. Men det är oftast välidgt jämna resultat.

Skriv gärna ut din load/idle temp som du har för tillfället med.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Ingen "extrakylning" i burken. Men de två chassiefläktarna är stora och smart placerade (NZXT Hush).

Idle ligger CPU 40° (kärnorna ca 48-50°) och load CPU 52° (kärnorna ca 60-65°).

Annan relevant info:
CPU FSB 267MHz
Minnes synkning 5-7-7-24
CPU-spänning 1,14 V
DIMM 2,24 V (Vad är detta? Är det RAM-spänningen? Är den inte i så fall ganska hög?)

När jag försöker klocka datorn så börjar den strula ganska tidigt. När jag satte upp Frekvensen på 285, multipliern till 9x och höjde spänningen med 0,05 så fick jag "errors" i Everest när jag körde prestandatest.

Permalänk
Medlem

din load temp är redan ganska hög så du borde inte klocka något, annars kan du pröva att montera om kylarn med väldigt lite as5 pasta.

Delarna i datorn är iaf klockvängliga! Minnen framförallt är ju kanon!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite för hög loadtemp.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bytydligt bättre kylare, om du ska klocka alternativt nöj dig med en låg klock, ca 2.6-.2.7Ghz om chassiet har bra luftgenomströming.
Dina tempraturer du nämner kan jag inte säga nått om om det är bra eller inte då man inte vet med vilket program du har mätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för alla svar!

Mjo, tempen är kanske ganska hög i load. Vad tycker ni är en max-temp man bör hålla sig till vid load/idle?

Jag har använt Everest för att kolla temperaturen. Btw ska man kolla CPU-temp (som alltid är mycket lägre) eller kärnornas individuella temperaturer?

Kan man klocka minnena utan att klocka processorn om nu inte dom är för varma? Har hört mycket gott om att överklocka dessa nämligen men har ingen riktig aning om vilka timings som är "bra" till dom. Några förslag?

EDIT: Klockade upp processorn till 2,6 GHz nu. Krävdes 0,05 V extra och då låg load temp på 65-70. Men när jag här försöker öka FSB:n ytterligare rapporterar Everest fel, oberoende om jag höjer spänningen 0,05 ytterligare. Skumt.

Permalänk
Medlem

Klart att du ska köpa en bättre kylare när du har en processor som har så mycket mer att ge. Det är ju som att bygga en A-traktor av ett Jetplan annars

Min dator startar om när tempen når ca 73C, men den temperaturen är inte skadlig i sig, så toppar du kring 70C med full load så betyder bara det att du överklockat duktigt

Jag rekommenderar att du använder Coretemp för att kolla temperaturerna. Det ska egentligen inte vara stor skillnad mellan CPU-temp och kärnorna, så det kanske är någon felläsning.

Och självklart ska du inte köra 2 i multiplier... du kan testa en låg multiplier och dividers på minnene till att börja med för att testa hur långt moderkortet klockar stabilt (max FSB). Men sedan får du göra en avvägning av vilken komponent du vill ska begränsa.
I regel brukar man tjäna mest på att ha en något högre systembuss, men du behöver antagligen inte gå under 8-9 i multiplier på CPU:n förrän moderkortet sätter stopp.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja vid 85C så ska Q6600 börja throttla så antar att det är en typ av gräns?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja vid 85C så ska Q6600 börja throttla så antar att det är en typ av gräns?

Nej den börjar throttla vid 100C och inte 85:P