Recension: Dell XPS 1530, Flera kilo bilder! [Uppdateras allt eftersom!]

Permalänk
Medlem

Funderar också på att överklocka min m1530 som jag förhoppningsvis får på tisdag! kan fan inte vänta, men jag har inte mycket erfarenhet av klockning så skulle du kunna hjälpa mig om jag skulle vilja klocka den då Fredrik2k4?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philster
Funderar också på att överklocka min m1530 som jag förhoppningsvis får på tisdag! kan fan inte vänta, men jag har inte mycket erfarenhet av klockning så skulle du kunna hjälpa mig om jag skulle vilja klocka den då Fredrik2k4?

Självklart

PMa mig när du fått den så hjälper jag dig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Den lever än så länge iallafall! Kommer inte på några mera anmärkningar iallafall! Högtalarna känns snäppet bättre nu faktiskt! Dom kanske behövde spelas in som vanliga måste!

Skärmen känns superbra och överklockningen är mera extreme än förra gången :D, dock nya drivisar nu! 173.90!

Jag gissar på att drivrutinerna man får med i datorn är lite gamla?
Hur vet man vilka man ska ladda ner från dell? Samt laddar de sig ner automatiskt genom windows update?
Hur gjorde du, hjälp vetinte vilka jag ska ladda ner på onsdag

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

ladda ner dem senaste från www.laptopvideo2go.com

Permalänk
Avstängd

Jo men hur vet jag vilka jag ska ha? samt vilka som är viktiga tänk så dell bara proppar i med skit i drivrutinerna?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Självklart

PMa mig när du fått den så hjälper jag dig

Skulle ni kunna diskutera överklockningen öppet och inte privat? Kanske andra vill också veta hur går man till väga.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Skulle ni kunna diskutera överklockningen öppet och inte privat? Kanske andra vill också veta hur går man till väga.

Jag är lite passiv med just en guide till överklockning då jag har varit med om hur de kan gå till tidigare...

Känns lite mera under kontrollerade former om jag får säga till själv och kontrollera "förloppet"! Tidigare så hade jag en överklockningsguide till vanliga stationära kort, men då fick man hatbrev TROTS att man skrivit "Överklockning sker på egen risk"

Detta var ett Gainward 6600GT som jag fick upp i 600 mhz på coren och tror de var 500 på minnet eller något sånt, kommer ej ihåg.. då vare några idioter som mailade mig och sa "Vafan jag har ett xxxxx-6600GT, dvs någon annan tillverkare och då fattade dom inte att om det låser sig om just deras tillverkare inte hade samma tålighet pga annan kylare osv, tex under 3dmarks så är det för hög core eller vita fläckar då minnet är för högt så går de sönder om man kör för länge.. så jag fick tror jag 4 st småkids som hade pajjat sina kort å skrek åt mig och jag blev avstängd på det forumet.... tror de var Fragbite för 3 år sen!

Men ni som är intresserade av en "På egen risk överklocknings-guide" skriv i denna tråd å be om en så ser jag om efterfrågan är stor så fixar jag en!

(Jag vet fragbite är en fjantsida men fortfarande så skrev jag där, doh!)

/F

Permalänk
Medlem

Jag skulle också uppskatta en 1530-överklockningstråd, har dålig kunskap inom det ämnet.

MVH Axy.

Permalänk
Medlem

mmm...en klockning för specielt 1530 vore ju najs

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kör på en överklocknings guide "på egen risk". Man får hoppas att folket är vuxna här eller mogna iallafall.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Avstängd

I vilken forumdel tycker ni jag ska sätta den om jag nu bakar ihop en?

Permalänk
Medlem

Kanske går det bra här.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

För att vara vara rätt ska den vara på överklocknings avdelningen, men här funkar med. Jag är intersserad att överklocka min så att den är lite vassare men att det fortfarande inte finns någon risk att det kan gå sönder eller överhettas. Men jag är fullt medveten om att det är på egenrisk och att det är jag som är ansvarig för mina egna beslut fattar inte hur folk kan vara så korkade att skylla på dig när det gäller på egen risk saker.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du känner en märkbar skillnad mellan 5400 och 7200, på vilket sätt? (haft 5400 i samma dator?! eller liknande?), får du ut mer fps eller på vilket sätt känner du av det? laddningstider? / data överföring?

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på Patrikb´s fråga? =P

vore skoj å veta innan man lägger iväg en beställning

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Haha, precis samma tangentbord som på min inspiron 1520...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

ok? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft datorn ett tag och fortfarande nöjd! Inga problem! Den smider på som den ska!

Tänkte bara lägga in denna bild!

Alltså denna dator går att överklocka som ett as!!! HELT SJUKT!

Min gamla HP Pavilion DV9077 hade ett 7600 256DDR2, 1600 p @ 1200x800 och så fick jag typ 1900 med överklockning

Min gamla Dell 1520 med ett 8600GT DDR2 256 fick 2300 @ 1200x800 och ca 4100 med överklockning

Denna har typ 4300 med orginal @ 1200x800 och 6133 poäng med överklockning!!!!!!!! INSANE!

Permalänk

Hur får man tyst på fläkten som bara går i högvarv (utan att använda nån laptopkylare) låter ganska mkt och sänker datorns annars höga kvalite mkt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Grymt Fredrik!
Kör du med datorn överklockad även om du bara surfar osv?
Blir den mycket varm?

Permalänk
Avstängd

Hela tiden, 100% stabilt! Satt 3dmark i loop 10 ggr å inte ens tendens å frysa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesper_Axelsson
Grymt Fredrik!
Kör du med datorn överklockad även om du bara surfar osv?
Blir den mycket varm?

Permalänk
Medlem

Fredrik: Din dator låter inte mycket eller? även fast du överklockat?... hos mig åker fläkten igång vid vanligt surfande och liknande :(...

Också, piper din skärm om du sänker ljusstyrkan? ett riktigt svagt ljud alltså, har sökt lite på det och sett att även endel "stationära" skärmar piper när man sänker ljusstyrkan, gör det detta hos dig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Fredrik: Din dator låter inte mycket eller? även fast du överklockat?... hos mig åker fläkten igång vid vanligt surfande och liknande :(...

Också, piper din skärm om du sänker ljusstyrkan? ett riktigt svagt ljud alltså, har sökt lite på det och sett att även endel "stationära" skärmar piper när man sänker ljusstyrkan, gör det detta hos dig?

Den låter lite till och från , dock inge mera

Fläkten går rätt ofta, men det är därför att dessa datorer är rätt varma, typ 60c vid idle, och fläkten startar vid 65, inget att göra åt dock och jag störs inte Min gamla 1520 var sval som fan! Typ 35-45 grader vid idle!

Jag använder RIVATUNER och 174.31 när jag överklockar!

/F

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men ang skärmen?, hör du ett litet ljud från den om du sänker ljusstyrkan? (måste vara rätt tyst runtom för att höra)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Tack för svar, men ang skärmen?, hör du ett litet ljud från den om du sänker ljusstyrkan? (måste vara rätt tyst runtom för att höra)

Det sslår du av om du har vista och kan gå in i typ ditt engerischema, så finns det nått som heter typ "Ändra andra inställningar" så finns det nått som heter smartdimmer, sätt på 1000 mins så håller den keft

Permalänk
Medlem

kan man underklocka den i rivaturner också? isåfall skulle man ju kunna låta den underklockas när man inte spelar och då få ner ljudnivån. borde vara ganska så irriterande att surfa när den låter så...

Permalänk
Medlem

Hittar inge "smartdimmer" däremot finns ju "justera bildskärmens ljusstyrka efter" men den sänkar ju precis på samma som som via tangenterna vilket gör att skärmen "piper" ändå !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Hittar inge "smartdimmer" däremot finns ju "justera bildskärmens ljusstyrka efter" men den sänkar ju precis på samma som som via tangenterna vilket gör att skärmen "piper" ändå !

Permalänk
Medlem

Tack för prt screen, det var där jag var inne och kollade har inget som heter dimmer nånting under bildskärm, antagligen någon programvara du har

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Tack för prt screen, det var där jag var inne och kollade har inget som heter dimmer nånting under bildskärm, antagligen någon programvara du har

skkumt, den döda då mitt ljud